"סיגריות הן הזהב החדש": במחיר של כ-25$ ליחידה בודדת, ציבור המעשנים ברצועת עזה נואש לסיגריות. המחירים בימים אלה לחפיסה בעזה נעים בין 1,600 ל-2,000 שקל. אחת הסיבות: מיד לאחר טבח 7 באוקטובר, וגם לאחר שנכנס סיוע הומניטרי בסיסי, ישראל אסרה על כניסת מוצרים שנחשבים "מותרות".
כבר בתחילת המלחמה מחירה של חפיסת סיגריות זינק לכמה מאות שקלים, ומאז, בצל הנואשות של המעשנים - המחיר רק ממשיך לעלות. בחודש שעבר הפלסטינים דיווחו שלראשונה מאז הטבח נכנסו כמויות גדולות של סיגריות לשוקי דיר אל-בלח דרך מעבר כרם שלום, אך בגלל המיסים שחמאס גובה, העזתים חזרו לחפש דרכים אחרות להשיג מוצרי עישון - מהברחות יצירתיות, דרך מעבר לגלגול טבק, שגם מחירו מרקיע שחקים, ועד לקניית סיגריה בודדת ברחוב - במחירים מופקעים.
2 צפייה בגלריה
פלסטיני מעשן בשוק
פלסטיני מעשן בשוק
מעשן בשוק. מחיר של סיגריה אחת - כמעט 100 שקל
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
כיום, העזתי הממוצע לא יכול לאפשר לעצמו רכישה של חפיסת סיגריות שלמה. לפי נתונים שפורסמו לפני המלחמה, כרבע מיליון תושבי הרצועה מגדירים את עצמם מעשנים, ורבים מעידים כי נאלצו להפסיק לעשן או להפחית במידה ניכרת את מספר הסיגריות שהם מעשנים בממוצע.
ב"וול סטריט ג'ורנל" העלו כתבה נרחבת על הנושא, ובה צוין כי הסחר בסיגריות הצליח להימשך חודשים רבים, כאשר מוצרי העישון עברו בחשאי דרך מעבר רפיח, בו שלטו הרשויות בתמיכת חמאס. עם זאת, לפני כחודש וחצי השתלט צה"ל על המעבר - והדלת למשלוחי סיגריות נטרקה.
מבריחי סיגריות מצאו נתיב אחר להברחת סיגריות, דרך מעבר כרם שלום, אך לא הצליחו לעשות זאת במשך זמן רב - כפי שעשו במעבר רפיח. בשבוע שעבר, גברים פלסטינים ניגשו למחסן של האו"ם במרכז עזה ודרשו גישה למקום שבו מאוחסן הסיוע. הם לא התעניינו במזון או בתרופות, אלא קיוו למצוא שם סיגריות שמוחבאות בתוך הארגזים. התקרית, שעליה סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל" גורם מטעם האו"ם, היא סמל ל"מכשול חדש ומשמעותי" של משלוחי הסיוע שנכנסים לרצועה.
2 צפייה בגלריה
עזאתים מוכרים מצתים
עזאתים מוכרים מצתים
"מכשול חדש ומשמעותי". מכירת מצתים ברצועה, ארכיון
(צילום: GettyImages / Christopher Furlong)
לפי גורמים באו"ם וגם בישראל, משאיות הסיוע ומחסני האחסון של האו"ם הפכו למטרות של מבריחים פלסטינים, שמעוניינים למצוא סיגריות בין המשלוחים שהוחבאו בתיאום איתם. "גורמי פשיעה מקומית תוקפים גם מובילי סיוע אם הם מאמינים שהם מסתירים סיגריות במשלוחים", הוסיפו הגורמים. סיגריה בודדת, כאמור, נמכרת בכמעט מאה שקלים, כך שמבחינתם אפילו השגה של חפיסה אחת יכולה להיות רווחית מאוד.
"סיגריות הן הזהב החדש של עזה", אמר גורם באו"ם. ישראל מצאה בתקופה האחרונה סיגריות מוברחות בין משלוחי סיוע או פיזית על נהגי המשאיות שמובילים אותם. לפעמים מצליחה ישראל גם לסכל ניסיונות הברחה יצירתיים. כך למשל נמצאו סיגריות בתוך אבטיחים חלולים או בתוך קרטונים של סחורה שנחשבת מבחינת ישראל ל"לגיטימית". גורם פלסטיני הסביר כי אין ביכולתה של ישראל לסכל כל הברחה: "הם מבצעים בדיקות יסודיות על כמה משלוחים נבחרים, אבל לא יכולים לבדוק כל חבילה, קופסה או קרטון".
ארגוני סיוע טוענים שישנם אתגרים נוספים, מלבד הברחת סיגריות, שמעכבים את המאמצים לחלוקת סיוע לעזתים. ישראל, הם טוענים, מציבה מגבלות על זרימת הסיוע בשל הלחימה וההרס הנרחב ברצועה. ישראל, מנגד, מבהירה שהיא לא מגבילה את כניסת הסיוע.