הריאיון עם ח"כ ברק וח"כ רוטמן: "רע"מ תומכת טרור"
(צילום: משי בן עמי)

ביום שלאחר החלטת רע"מ להקפיא את חברותה בקואליציה ובכנסת, על רקע העימותים בהר הבית, הגיבו חברי אופוזיציה באולפן ynet למהלך - שתואם מול ראשי הקואליציה, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית אמר כי "אחת הסיבות שבגללה התנגדנו להצטרפותה של רע"מ לקואליציה זה בדיוק זה. רע"מ היא מפלגה תומכת טרור, ובשנייה שהקואליציה שלך תלויה בכל החלטה במה שמועצת השורא תאמר - כל ההחלטות של הממשלה מושפעות מהדבר הזה".
חברת הכנסת קרן ברק (הליכוד) התייחסה גם היא לכינוס מועצת חכמי הדת של התנועה האסלאמית והחלטת רע"מ להקפיא את חברותה בקואליציה. "מועצת השורא וערביי ישראל, כמו כולנו, הם אזרחי ישראל. הם אומרים 'אנחנו נפיל את הממשלה כי הם שומרים על הסדר'? זה נראה לך סביר שבמדינת ישראל יהודים לא הולכים בחופשיות?".
ברק הוסיפה כי "כל הזמן מתחשבים בדעות של מועצת השורא כדי שלא יפרקו את הקואליציה. הכי חשוב - אנחנו במדינת ישראל. הורינו וסבנו לא הגיעו למדינה הזאת כדי שאנשים יפחדו ללכת במדינה הריבונית שלנו".
2 צפייה בגלריה
"התגובה מוגבלת כי הקואליציה תלויה בשותפים". ח"כ עבאס ומתפרעים באל-אקצא
"התגובה מוגבלת כי הקואליציה תלויה בשותפים". ח"כ עבאס ומתפרעים באל-אקצא
"התגובה מוגבלת כי הקואליציה תלויה בשותפים". ח"כ עבאס ומתפרעים באל-אקצא
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אנשי ימינה ותקווה חדשה ויתרו על כל דרישותיהם". סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
חברת הכנסת ברק התייחסה לתקיפת היהודים בעיר העתיקה ואמרה כי "זו פעם ראשונה שהאפשרות של הממשלה להגיב היא מוגבלת. זו פעם ראשונה שכל תגובה צבאית, ביטחון פנים-משטרתית או החלטת ממשלה היא מוגבלת. הקואליציה שלהם תלויה בשותפים". לדבריה, "התחושה היום של נער או נערה שתומכים בטרור היא 'מה יעשו לי? המפתחות למדינה בידיים שלי'. התנועה האסלאמית, רע"מ, פשוט יאיימו שהם ייצאו מהממשלה, ולכן 'לא יכולים לעשות לי כלום'. זו התחושה".
רוטמן התייחס גם לפרישתה של חברת הכנסת עידית סילמן מהקואליציה ולסבירות שחברי כנסת נוספים בדרך לפרישה מהממשלה. "אני לא יודע, אבל אני יכול להגיד מניסיון העבר שבדברים האלה של פרישה - בדרך כלל האדם עצמו לא יודע עד הרגע שבו הוא מקבל את ההחלטה, כי זה באמת התלבטויות של עד הרגע האחרון". באשר ליציבות הקואליציה אמר רוטמן כי "לא חושב שבתולדות המדינה הייתה קואליציה שהפסידה כל כך הרבה הצבעות בזמן כל כך קצר לאחר הקמתה. מה שהחזיק את הקואליציה הזאת היא שאנשי ימינה וגם אנשי תקווה חדשה ויתרו על כל הדרישות שלהם".
ח"כ עופר כסיף על המתיחות בירושלים: זה לא פרעות
(צילום: משי בן עמי)


כסיף: "למה בדיוק קיוו ברע"מ?"

חבר הכנסת עופר כסיף (הרשימה המשותפת), מצדו, התייחס בביטול להחלטת רע"מ להקפיא את חברותה בקואליציה. "אמרתי שהקפאת השתתפות רע"מ בקואליציה בפגרה היא כמו 'דיאטה ברמדאן'. לצערי זו לא בדיחה, אלא האמת. אמרנו והזהרנו עוד כשהממשלה הוקמה, שהצעד שרע"מ ומרצ עשו הוא מסוכן מאוד". לדבריו, הן משמשות "כעלה תאנה לפשעי הימין הקיצוני שיושב בממשלה, ואנחנו רואים זאת מדי יום". כסיף הוסיף כי "בעצם ישיבתם בממשלה - זה כמו הקלישאה על הצפרדע בסיר המים הרותחים שבהתחלה לא קופצת כי קריר ונעים לה, אבל כשהמים כבר רותחים והיא מתחילה להתבשל, היא כבר לא יכולה לקפוץ. למה בדיוק קיוו ברע"מ?".
על רקע אירועי תקיפת יהודים בדרך לכותל ורגימת אוטובוסים באבנים אמר כסיף כי "אנחנו מתנגדים באופן עקרוני לאלימות ופגיעה בחפים מפשע. אבל אי אפשר לנתק את זה מהקונטקסט הכללי של הכיבוש. אנחנו מדברים על "אובדן ריבונות" בעיר העתיקה - אני רוצה שישראל תאבד שם את הריבונות שלה, כי היא צריכה להיות פלסטינית. כל עוד יש כיבוש - יש מתנגדים לכיבוש".