תמונות מביקור של קבוצה מעורבת של שוטרים ושוטרות במסגד "אל-באדר" שברהט עוררו סערה בעיר הבדואית - וגררו דרישות כלפי המארגנים להתנצל על פגיעה ברגשות המאמינים המוסלמים.
המשלחת הגיעה לרהט בהזמנת מרכז בשם דאר אל-איסלאם להרצאה בעברית על דת האיסלאם שהותאמה לדוברי עברית שאינם מוסלמים, ובה הסבירו גם על הקוראן - אך הבהירו כי ההגעה למפגש תואמה על-ידי הנהלת המסגד. המארגנים ציינו בנוסף כי "חילקנו להם ספרים מתורגמים על האיסלאם והם יצאו עם מחשבות חדשות על הדת", ציינו המארגנים.
3 צפייה בגלריה
ביקור השוטרים במסגד
ביקור השוטרים במסגד
התמונה שעוררה סערה בחברה הערבית
במרכז ציינו כי הופצו שמועות כוזבות על המפגש, בהן תואר כ"הסתערות על המסגד", והדגישו כי השוטרים נכנסו בהזמנה ולאחר ששטפו את ידיהם ורגליהם. כמו כן, בשמועות נטען כי השוטרים נכנסו בסתר והנשים לא עטו כיסויי ראש כמקובל.
השייח טלאל סלימאן אל-קרנאווי, ראש פורום "רהט בלדי" וחבר הוועדה למלחמה בגזענות, שהשתתף בארגון הפגישה, אמר כי בחר ליזום את האירוע בשל שורת אירועי אלימות וגזענות - כולל מצד שוטרים - כלפי החברה הערבית. "את השוטרים ליוו מומחים בתחום הדת, והעברנו הרצאה על האיסלאם, ההלכה המוסלמית והמוסר מכל מיני זוויות, כמו גם הסבר על מסגדים וחשיבותם", אמר השייח. "ציינו שהמשטרה מתייחסת לאזרחים ערבים באלימות ובגזענות שאינן מקובלות עלינו - ושלאזרחים הערבים יש את הזכות לקבל יחס וזכויות שוות, ושלא לא יסתכלו עלינו באופן שלילי".
השייח המשיך כי "גם אני באופן אישי סבלתי מהמשטרה, והפלילו אותי בעבר בהאשמות רבות ואף כלאו אותי. המטרה שלי היא לשנות את ההתנהלות של המשטרה - ואני מודה על כך לכל מי שליווה אותי במסגרת הפעילות מיישובי המשולש והנגב. מבטיח שאיש לא עשה את מה שאני עושה".
אחד מתושבי רהט אמר בשיחה עם ynet כי הביקור לא מייצג את התושבים - אלא רק את המארגנים. "כולם בסביבתי הופתעו, זה נעשה ללא התייעצות עם אף אחד. אילו ידענו - לא היינו מרשים לשוטרים להיות במסגד", טען. גם ראש העיר פאיז אבו סהיבאן התנער מהאירוע ואמר שלעירייה לא היה כל קשר לנושא.
3 צפייה בגלריה
ביקור השוטרים במסגד
ביקור השוטרים במסגד
מתוך ההרצאה על האיסלאם והקוראן לשוטרים
"אני לא מבין איך מרשים להכניס שוטרים למסגד ולנהל איתם שיחות שם", אמר אחמד אל-טורי, תושב הנגב. "שיעשו את זה בבתים של המארגנים ולא במסגד, זאת התנהגות מאכזבת. לא מספיקה להם הרשלנות בטיפול באלימות ובפשיעה בחברה שלנו?".
גם המופתי, ד"ר משהור פואז, מתח ביקורת קשה על ההרצאה ודרש מהמארגנים להתנצל עליה. "יש שיטענו שמותר ללא-מוסלמים להיכנס למסגד כל עוד זה אושר על-ידי מוסלמים. זה לא נכון, כי כניסת משטרה למסגד היא חילול הקודש. איפה האינטרס הדתי בהכנסת משטרה למסגד? אני חושש שזה יחזור על עצמו - ודורש ממי שאישר זאת להתנצל בפני כל המוסלמים ולהתחייב שהדבר לא יחזור על עצמו".
שייח טלאל סלימאן אל-קרנאווי השיב למופתי: "בקשר למה שאמר המופתי כבוד השייח משהור פואז על התנצלות בפני כל המוסלמים - אני תמיד אתנצל בפני המוסלמים בעולם אם עשיתי משהו שפגע בעם שלי, בעם אחר או בדת אחרת. לא ראינו מכבוד השייחים דרישת התנצלות מכל ראשי הממשלות מסביבנו שהרגו וחיסלו מוסלמים רבים והרסו להם את המסגדים, אם זה בעיראק, בסוריה, במצרים ובאפריקה. לכן עוד פעם אני מתנצל בפני העולם המוסלמי על התנהגות המנהיגים סביבנו ועל ניסיון הפילוג בין כלל האחים המוסלמים בעולם.
"אני אמשיך להגן על העם המוסלמי - זה האיסלאם האמיתי. אם יש דבר שלא מתבסס ממקורות ספר הקוראן אינני עושה אותו כי אני תמיד חוזר למקורות שמתבססים עליו. אני לא חושב שעשיתי שום עוול או עבירה בגלל שאני מדבר על דת האיסלאם, שהיא דת טובה שיש בה ערכים, חוקים וכבוד רב לכלל בני האדם. אם זה מפריע לכל מיני אנשים אני מתנצל בשמם בפני כל העולם המוסלמי, על כך שיש גם כאלה בתוכנו שצריך כנראה לכוון אותם בצורה נכונה לגבי הדת הנפלאה שלנו".
3 צפייה בגלריה
משהור פואז
משהור פואז
דרש התנצלות מהמארגנים. המופתי משהור פואז
למרות שהמארגנים טענו שהנהלת המסגד תיאמה את הביקור איתם - במסגד הוציאו הבהרה שהגעת השוטרים לא מייצגת אותו. "אירוח המשלחת ופרסום התמונות ברשתות החברתיות התבצעו ביוזמתו של אדם אחד - ואין קשר להנהלת המסגד", נכתב בהודעת ההבהרה. "אנו מודים לכל הקנאים לקדושת המסגד - ולא נקבל את הניצול של המסגד לאינטרסים אישיים או יחסי ציבור. אנו מטפלים בעניין הפנימי הזה כדי למנוע מקרים דומים בעתיד, ומבטיחים שמעתה הדברים יהיו בשליטה מוחלטת - ולא נשאיר פתח להפרות כאלו בעתיד".