2 צפייה בגלריה
מחבלים מתפרעים ברצועת עזה
מחבלים מתפרעים ברצועת עזה
מהומות ברצועת עזה, השבוע
סוכנות הידיעות AP והעיתון הלבנוני אל-אחבאר דיווחו הלילה (בין חמישי לשישי) כי מאחורי ההחלטה של ישראל לפתוח מחדש את המעברים לכניסת פועלים מרצועת עזה, אחרי מהומות חוזרות ונשנות על הגדר, עומד משא ומתן בין ישראל לחמאס - בתיווך קטארי ומצרי.
חמאס, נזכיר, התעקש שמעולם לא עודד את המהומות - על אף שנתן להן הסכמה שבשתיקה, בניסיון לסחוט ויתורים מישראל ומקטאר שאחראית להעברת המענקים לרצועה. השליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל-עמאדי, אישר כי נוהלו מגעים בתיווכו - והדגיש כי הם הסיבה לכך שהמעברים נפתחו מחדש. "המצב ברצועת עזה חמור, וסכסוך נוסף רק יחמיר את המשבר ההומניטרי", הדגיש.
2 צפייה בגלריה
מחבלים מכינים בלוני תבערה ברצועת עזה
מחבלים מכינים בלוני תבערה ברצועת עזה
"נחזור אם הקטארים יחסירו אפילו דולר אחד". מכינים בלוני תבערה ברצועת עזה
גורם רשמי בעזה שמקורב לפרטים סיפר כי ישראל הבטיחה לחמאס כמה ויתורים - כולל העלאת מספר אישורי הכניסה לפועלים מעזה, הרחבת אזור הדיג מול חופי הרצועה ומתן אפשרות לייצא יותר סחורות ולייבא יותר ציוד. בישראל אמרו מנגד שהצעדים הכלכליים הללו יינתנו רק בתמורה לרגיעה. ארגון "הצעירים המורדים", שאחראי למהומות על הגדר ומזוהה עם החמאס והג'יהאד, הודיע אמנם על עצירת פעילותו - אך הדגיש כי "אם הקטארים יחסירו אפילו דולר אחד, נשלוף את החרבות נגד הכובש".
באל-אחבאר נטען כי ישראל הסכימה לדרישת הפלסטינים בדבר "אי-הסלמה במסגד אל-אקצא", ו"חזרה להבנות קודמות" בנוגע לתנאים הכלכליים ברצועה. גורמים בחמאס אמרו לעיתון כי "המגעים התעצמו בימים האחרונים, והמתווך הקטארי התערב בהן. לאחר מכן התערב שליח האו"ם למזרח התיכון ולבסוף גם המתווך המצרי".
בחמאס טוענים כי ההבנות בירושלים הן אותן הבנות שהושגו אחרי מבצע שומר החומות ב-2022. לפי אחד הגורמים, המתווך המצרי הבטיח שישראל תגדיל את מספר הפועלים הנכנסים מרצועת עזה לשטחה ל-20 אלף - ולאחר מכן ל-30 אלף, בכפוף להמשך השקט ברצועה.
כמו כן, חמאס דרש להגדיל את סכום המענק הקטארי ולחלקו גם למשפחות עניות חדשות, לאור העלייה בשיעור העוני ברצועת עזה ליותר מ-70% לטענתו. באל-אחבאר נכתב כי השליח הקטארי קיבל את בקשת חמאס, וכי ישראל לא התנגדה לכך גם היא. כך, יחצה המענק הקטארי את רף ה-100 אלף אזרחים.
למרות ההבנות, בחמאס הזהירו את המצרים כי הפסקת הפעילות על הגבול תהיה זמנית בלבד אם הן לא ייושמו. "הצעירים המורדים בגבול עזה יסלימו את צעדיהם אם יהיו הפרות בירושלים בתקופת החגים", הוסיפו.