3 צפייה בגלריה
"המלחמה בעזה היא מלחמה של שליטה על האזור". מוחסן רזאי, ב-2013
"המלחמה בעזה היא מלחמה של שליטה על האזור". מוחסן רזאי, ב-2013
"המלחמה בעזה היא מלחמה של שליטה על האזור". מוחסן רזאי, ב-2013
(צילום: AP)
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
ברקע איומי המורדים החות'ים, עושי דברם של איראן בתימן, כי לא יאפשרו לספינות ישראליות לעבור דרך מצר באב אל-מנדב המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, המפקד לשעבר של משמרות המהפכה האיראניות מוחסן רזאי איים: "בימים הקרובים נהיה עדים לכניסת חזיתות אחרות לקו הלחימה בעזה".
רזאי אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המקורבת לחיזבאללה, כי "אם הלחץ יימשך על תושבי עזה, המלחמה תזכה לתמיכה גדולה יותר. חמאס אינו לבדו, איתו כוח ההתנגדות בלבנון, עיראק ותימן". שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן הצטרף לדבריו, ואמר כי "השלב הראשון של הרחבת המלחמה התחיל באמצעות גורמי ההתנגדות שלוקחים את החלטותיהם בעצמם. במצב שכל התרחישים לעצירת הפשעים ייכשלו, כל האפשרויות רלוונטיות ומצב האזור יכול להשתנות".
בריאיון ל"אל-מיאדין", רזאי טען כי "המלחמה בעזה היא מלחמה של שליטה על האזור, והיא תקבע את גורלה של ישראל ואת גורלו של ציר ההתנגדות - שישחק תפקיד גדול יותר בהמשך". הוא התייחס גם ישירות לחטיפת ספינת התובלה "Galaxy Leader" היום בחופי המפרץ, ואמר כי "ארה"ב אחראית להשתלטות על הספינה - כי היא מסוגלת לאלץ את ישראל לסגת".
3 צפייה בגלריה
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
הספינה שנחטפה. "ארה"ב אחראית להשתלטות על הספינה - כי היא מסוגלת לאלץ את ישראל לסגת"
הספינה, שנושאת את דגל בהאמה, יצאה לפני ארבעה ימים מנמל פורט סעיד במצרים, בדרכה דרומה. מקורות מסרו ל"אל-מיאדין" כי 52 בני אדם נעצרו על סיפון האונייה, וכי "אנשי הצוות נמצאים בחקירה ונבדקות הזהויות שלהם". בהמשך דווח גם בערוץ "אל-חדת'" הסעודי כי לא היו עליה ישראלים. ככל הידוע, הספינה נמצאת בבעלות חברת הספנות "Ray" של איש העסקים הישראלי רמי אונגר.
לאחר חטיפת הספינה, חבר הלשכה המדינית של החות'ים חזאם אל-אסד, העביר בציוץ בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר) מסר לישראל בעברית, וכתב כי "כל עוד הם מתעקשים על התוקפנות נגד עמנו בעזה, הם חייבים לקחת את המסלול של כף התקווה הטובה".
כלומר, בשל המלחמה בין ישראל לחמאס, ספינות ישראליות יצטרכו להקיף את כל אפריקה על מנת להגיע למפרץ אילת או לצאת מהים האדום ולהגיע לאוקיינוס ההודי, ולחלוף על פני כף התקווה הטובה שנמצאת בדרום-מערב יבשת אפריקה.
בדובר צה"ל הבהירו כי לא מדובר בספינה ישראלית, ומסרו כי "מדובר באירוע חמור מאוד ברמה עולמית". ממשרד רה"מ נמסר: "אנו מגנים בתוקף את ההתקפה האיראנית נגד הספינה הבינלאומית. על הסיפון היו אנשי צוות מלאומים שונים, בהם אוקראינים, בולגרים, פיליפינים ומקסיקנים, ולא נכחו בה ישראלים. זה מעשה טרור איראני נוסף שמבטא קפיצת מדרגה בתוקפנות טהרן נגד אזרחי העולם החופשי, ומייצר משמעויות בינלאומיות לגבי ביטחון נתיבי השייט העולמיים".