3 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
"זה שמקרה כזה לא התגלה בעבר – לא אומר שהוא לא התרחש". כך אמר היום (רביעי) בכיר במשרד הבריאות ל-ynet, בעקבות המקרה החריג שבו עובר הוחזר לרחמה של אישה שאינו שייך לה. הדבר התגלה רק בשבוע ה-30 להריונה של האישה, כבת 40 מדרום הארץ. כעת מתברר כי הפעם האחרונה שנערכה ביקורת סטנדרט ליחידות ה-IVF השונות ברחבי הארץ הייתה בשנת 2019.
ראשית, נסביר: במסגרת תהליך IVF (הפריה חוץ-גופית) מועבר עובר מוקפא לרחמה של האישה, שמופק מהביציות שנשאבו מהאישה או התורמת ומהזרע של בן הזוג או התורם. העוברים נשארים בהקפאה עד שהם מוחזרים לרחמן של נשים שמעוניינות להיכנס להיריון, נשים יחידניות או פונדקאיות. מדובר על תהליך שבחלקו הגדול מתבצע באופן פרטי, אך אמור להיות מפוקח על-ידי משרד הבריאות וחטיבת הרפואה בראשה עומדת ד"ר הגר מזרחי.
מיד לאחר פרסום המקרה אתמול פנה ynet למשרד הבריאות ולחטיבת הרפואה, וביקש לברר את היקף הביקורת באסותא ראשון לציון ובמכונים נוספים לפוריות בשנתיים האחרונות. רק בשעות אחר הצהריים נמסרה תגובה, שלפיה "בקרת סטנדרט ליחידות ה-IVF בכל הארץ, ובהן גם ביחידה באסותא ראשון לציון, נערכה ב-2019".
3 צפייה בגלריה
הגר מזרחי
הגר מזרחי
מלבד חידוש רישוי - לא נעשו בדיקות בשלוש השנים האחרונות. הגר מזרחי
(צילום: משרד הבריאות)
ממשרד הבריאות נמסר גם כי "תהליך חידוש רישוי למעבדת IVF, שמתבצע אחת לשלוש שנים, נערך באסותא ראשון לציון בסוף מאי השנה. חידוש הרישוי מתבסס על תנאי סף מקצועיים, כוח אדם, נהלים, עמידה בתקן איכות ISO ופרמטרים נוספים של בקרת ואבטחת איכות. כאמור, המשרד מקים מידית ועדת בדיקה עם אנשי המקצוע הרלוונטיים ובהם מומחים בתחום הפריון והלידה, על מנת לבחון את האירוע". תהליך חידוש הרישוי, נסביר, פחות מקיף מבדיקות הסטנדרט.
לאחר פרסום המקרה החריג שאירע במעבדת ה-IVF של אסותא בראשון לציון, עובדת לשעבר במכון סיפרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" על נהלי העבודה הלקויים בו - וגם על היעדר פיקוח מצד משרד הבריאות. "מה שקורה במכון הזה הוא קטסטרופה", סיפרה העובדת. "העבודה שם מתנהלת בחובבנות". כעת אומר בכיר במשרד הבריאות כי "יש אפשרות שכל הנשים שילדו ילדים בתהליך IVF חוששות לשווא – אבל מי יודע? בסופו של דבר אין אפשרות היום לבצע בדיקה גנטית לאחר לידת IVF, ובדיקת אבהות נעשית רק לאחר צו של בית משפט. יש סיכוי שאירוע כזה לא קרה קודם, אבל אי אפשר באמת לדעת".
במקביל, במערכת הבריאות מצביעים על חשש מפני משבר אמון מצד זוגות, נשים יחידניות וזוגות גברים בתהליכי פוריות ופונדקאות. יו"ר עמותת חן לפיריון שנותנת מענה לצרכים של מי שעוברים טיפולי פוריות, עפרה בלבן, אמרה כי "אנחנו בעמותה חושבים שכל סימני השאלה יגיעו ביתר שאת בעוד כחודש עד שלושה חודשים, כשאנשים יתחילו לתכנן מחדש טיפולי פוריות. הם שואלים את עצמם איך הם יכולים לסמוך על הרופא, על המעבדה ועל בית החולים. אני צופה שיעלו הרבה מאוד היסוסים, ונצטרך לתת חיזוק ולהסביר שמדובר במקרה מאוד נדיר".
"יכול להיות שיתפתח משבר אמון והזוגות יחפשו דרך להיות רגועים", הוסיפה. "יש מערך בקרה מאוד טוב, וזה מקרה נדיר במיוחד. הדבר החשוב ביותר הוא בחירת הרופא והמרפאה שאליה הולכים, ואני בדרך כלל ממליצה לבחור במרפאה קרובה לבית ולמקום העבודה, כי מדובר על התרוצצות". היא הדגישה כי צעד נוסף שיתרום לאמון הוא ההיכרות שעורכים עם הרופא לפני התהליך. "אתם מתרשמים כזוג כמה הוא נגיש וכמה הוא עונה על השאלות שלכם", אמרה. "יש להכין בבית רשימת שאלות, ואם התשובות לא מספקות, זה בסדר גמור לבקש לעבור לרופא אחר. תחושת הביטחון עם הרופא היא סובייקטיבית".
אישה בהיריון מתקדם גילתה שהעובר שהוחזר לא שלה
(צילום: נויל האריס)

3 צפייה בגלריה
הפריה מלאכותית. אילוסטרציה
הפריה מלאכותית. אילוסטרציה
הפריה מלאכותית. אילוסטרציה
(צילום: AP)
אגב, חברי הצוותים הרפואיים בבית החולים אסותא בראשון לציון מספרים כי גילו על המקרה רק דרך התקשורת. לדברי גורם המעורה בפרטים, "העובדים מודרו לחלוטין מכל האירוע, והופתעו לגלות את עצם העובדה שקרה דרך כלי התקשורת". אסותא, מצידה, הודיעה היום כי "לאחר מיפוי איתרנו מטופלות שקיימת לגביהן אפשרות (הגם שמדובר בסבירות נמוכה) שהן קשורות לאירוע". מדובר על כ-40 נשים שנבדק אם העוברים של מישהי מהן הוחזרו לרחמה של האישה, ובמקביל – האם העובר של אותה אישה הוחזר לרחמה של אישה אחרת, או שהוא נותר מוקפא ולא הוחזר עד כה.
"עצרנו את כל הפעילות סביב העוברים האלה, וככל שיהיה צורך, נפנה לאותן מטופלות באופן מידי", נמסר. "צוות בכיר של היחידה מתמקד בשלב זה בבדיקות מעמיקות של כל המקרים שהיו בטיפול בימים סמוכים - יום השאיבה וההפריה, יום ההקפאה ויום ההפשרה. נחדד שוב - ביחס לכל העוברים הללו נעצרה הפעילות ואין בהם שימוש בשלב זה".
באסותא הוסיפו: "למרות שהיחידה עובדת בסטנדרטים גבוהים ועברה בקרות משרד הבריאות, מכון התקנים ובקרות פנימיות ובינלאומיות - חודדו שוב נהלי הפעילות מול היחידה. כמו כן, נפתח קו ייעודי למטופלות, שבו אנו מקיימים שיח עם הפונות, ומספקים מענה ראשוני ושיחת רופא במידת הצורך. יצוין כי אסותא מדווחת למשרד הבריאות בשקיפות על פי הנדרש".
באשר לטענות העובדים שלא עודכנו בפרטים נמסר מאסותא: "הנהלת בית החולים אסותא ראשון מעדכנת את העובדים וקרובה אליהם, ויחד איתם מקיימת את כל הליך הבדיקה המשמעותי של האירוע המדובר. מהיוודע דבר המקרה לפני יומיים - הוצא עדכון לכלל המנהלים, מנכ"ל רשת אסותא הגיע לראשון לציון, קיים שיחות עם העובדים, והוציא מכתב מנכ"ל עם עדכונים לכלל עובדי רשת אסותא. כמו כן הועלה מידע נוסף עם שאלות ותשובות ברשתות החברתיות בהן חברים גם עובדי אסותא".