18 באוגוסט 2024: פיצוץ אדיר של מחבל שנשא מטען נפץ בדרום תל אביב, שממנו נפצע בינוני עובר אורח שנסע על קורקינט. 15 בספטמבר 2023, ערב ראש השנה: פיצוץ מרעיד את פארק הירקון – ובמזל אין נפגעים. 13 במרץ 2023: מטען חבלה מתפוצץ בצומת מגידו שבעמק יזרעאל, צעיר שחולף במקרה ברכבו נפצע קשה. המשותף לכל המקרים הללו: מדובר בפיגועים, שהסתיימו רק בנס ללא נרצחים.
9 צפייה בגלריה
הרכב בזירת הפיצוץ בצומת מגידו, החשוד הולך עם תיק ברחוב, זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון תל אביב
הרכב בזירת הפיצוץ בצומת מגידו, החשוד הולך עם תיק ברחוב, זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון תל אביב
הרכב שבו חוסל המחבל מצומת מגידו בשנה שעברה, המחבל שהתפוצץ אמש בת"א וזירת הפיצוץ בפארק הירקון אשתקד
( צילום: יריב כץ, נדב אבס)
הבוקר שאחרי: זירת הפיגוע ברחוב לח"י בתל אביב
(צילום: קובי קואנקס )

על הפיגוע אמש ברחוב לח"י בתל אביב לקחו היום אחריות משותפת חמאס והג'יהאד האיסלאמי. במערכת הביטחון לפי שעה נמנעים מלהטיל את האחריות על חמאס או הג'יהאד, חרף לקיחת האחריות, ובודקים בין השאר אם היה גורם אחר ששילח את המחבל.
המחבל, תושב אזור שכם, נשא עימו מטען חבלה רב-עוצמה והתפוצץ לא הרחק מבית כנסת. רק אדם אחד נפצע כאמור באורח בינוני – ונבדק אם הייתה תקלה כלשהי שגרמה למטען להתפוצץ לפני שהמחבל הגיע ליעד כלשהו. כך או כך, הפיגוע מציף מחדש את החשש מחזרת טרור המטענים לתוך שטחי הקו הירוק, שנים ארוכות אחרי פיגועי התופת של האינתיפאדה השנייה.
למעשה, החשש הזה כבר התמשש בצורה מסוימת ברצף האירועים החריג שתואר לעיל. לפיגוע אמש בתל אביב ולפיגועים בפארק הירקון ובצומת מגידו בשנה שעברה מצטרף גם פיגוע המטענים הכפול בתחנות האוטובוס בירושלים בנובמבר 2022, שבו נרצחו אריה שצ'ופק בן ה-16 וטדסה טשומו בן ה-50. מערכת הביטחון פועלת ללא הרף לסכל תשתיות והתארגנויות טרור, בתוך הקו הירוק וביהודה ושומרון, ואף שהצליחה למנוע שלל פיגועים ואסונות – שיעור ההצלחה אינו מוחלט.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ בצומת מגידו בשנה שעברה, שבו נפצע קשה תושב סאלם שנסע ברכבו
(צילום: שרון צור)
זירת פיצוץ מטען החבלה באזור פארק הירקון, אשתקד
(צילום: נדב אבס)

המעצר הדרמטי של החשודים בכביש 431, אחרי הפיצוץ בפארק הירקון
(צילום : נדב אבס, מאיר תורג'מן, נווה קיעביץ)

במרץ אשתקד אירע כאמור הפיגוע בצומת מגידו – פיגוע שאותו ביצע מחבל של חיזבאללה שהצליח לחדור את הגבול מלבנון מבלי להיתפס, ולהגיע עד לצומת שנמצא 70 ק"מ דרומית לגבול. הוא הפעיל שם מטען חבלה תקני מדגם "כלימגור", שממנו נפצע קשה שרף א-דין חמאייסי, תושב סאלם, שנסע חזרה הביתה מעבודתו. המחבל ניסה לחזור חזרה ללבנון וכמעט הצליח: הוא נלכד כמה קילומטרים מהגבול, וחוסל.
חצי שנה לאחר מכן אירע הפיצוץ בפארק הירקון, בערב ראש השנה, שחולל בהלה באזור אך למרבה המזל לא גרם כאמור לנפגעים. גם הוא לפי החשד אירע על רקע לאומני, וכעדות לחשש הרב שעורר – בתוך שעות עצרו אז לוחמי ימ"מ שני חשודים ברכב באמצע כביש 431 הסואן, אל מול עיניהם של המוני נהגים המומים. הרכב גם נסרק על-ידי חבלנים כדי לשלול הימצאות מטען נוסף בו, והנהגים הסמוכים התבקשו להתרחק. בהמשך הוגשו כמה כתבי אישום בפיצוץ שהוגדר כ"פעילות חבלנית עוינת".
המחבל שהתפוצץ אמש בתל אביב נשא כאמור מטען נפץ רב-עוצמה – שהתפוצץ לא הרחק מבית כנסת שבו התקיימה באותה עת תפילה. "קרה פה נס גדול, עוד כמה מטרים והיינו מתעוררים לאסון ענק", אמר הבוקר דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי. עובר האורח שנפצע כשחלף במקום עם קורקינט סיפר הבוקר מבית החולים: "פתאום היה פיצוץ ענק, ועפתי מהקורקינט. חשבתי שהתפוצץ בלון גז, כי ראיתי שהפיצוץ היה קרוב למשאית. זה הרגיש כמו בסרט, פיצוץ ענק ואני באמצע של הלהבות. אמרו לי בבית חולים כבר כמה פעמים שניצלתי במזל, שיש לי רק כמה חורים".
"מטרים מאסון": דובר המשטרה בריאיון הבוקר ל-ynet
(צילום: מיקי שמידט )

9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע בדרום תל אביב. חמאס והג'יהאד האיסלאמי טוענים שהם אחראים
(צילום: קובי קואנקס)
9 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ מטען החבלה ברחוב הלח"י בתל אביב
זירת פיצוץ מטען החבלה ברחוב הלח"י בתל אביב
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
המשטרה ושב"כ הודיעו הבוקר כי בעקבות הפיגוע הוחלט על העלאת רמת הכוננות ועל "סריקות נרחבות" שיבוצעו ברחבי גוש דן. "משטרת ישראל ממשיכה בפעילות מבצעית מוגברת במקומות הומי קהל בשיתוף יחידות מיוחדות ומתנדבים של כיתות הכוננות, על מנת לספק לאזרחים ביטחון ותחושת ביטחון. אנחנו קוראים לאזרחים לגלות ערנות ולהודיע למשטרת ישראל על כל אדם/חפץ חשוד ולהתקשר למוקד 100", נמסר.
המחבל שהתפוצץ זוהה כפלסטיני מאזור שכם, ולפני חודשים אחדים, במרץ, סוכל פיגוע בלב ישראל שגם אותו תכנן לבצע מחבל מהשטחים. המחבל, מאזור ג'נין, נשא עימו מטען נפץ וחוסל אז באזור הכפר זיתא שליד טולכרם – סמוך לקו הירוק. הוא לא היה מוכר בעבר למערכת הביטחון, אבל בעקבות פעולות מסוימות עלה החשד שהוא בדרך לבצע פיגוע. תקרית נוספת אירעה רק לפני חמישה ימים, באזור חברון, שם התפוצץ רכב תופת שמחבלים הכינו לפי החשד כדי לבצע פיגוע. בפיצוץ נפצעו שניים מהמחבלים באורח קשה, ובמערכת הביטחון עדיין חוקרים את האירוע.

המאבק בתופעת המטענים, וציר ההברחות מירדן של איראן וחיזבאללה

הפיגועים האחרונים מגיעים כשברקע תופעת טרור המטענים כבר נוכחת, ואף מתגברת בחודשים האחרונים, בשטחי יהודה ושומרון – וכעת החשש הוא מ"זליגה" אל ערים בלב בישראל. בסוף יוני ובתחילת יולי, נזכיר, נהרגו בהפרש של ימים בודדים הלוחמים רס"ל במיל' יהודה גטו וסרן אלון סקאג'יו, מפיצוצי מטענים במהלך פעילויות במחנות הפליטים בטולכרם ובג'נין. בחודש שעבר התפוצצו גם שלושה מטעני חבלה סמוך לגדר המערכת באזור הגלבוע. שני עובדי קבלן של משרד הביטחון נפצעו באותו פיגוע באורח קל.
9 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
טהרן מנסה להציף את יו"ש בנשק ובמטענים. נשק מתוצרת איראנית שנתפס במרץ השנה
(צילום: תקשורת שב"כ )
הנשק שנתפס במרץ
(צילום: דובר צה"ל )

השימוש במטענים ביו"ש גבר בשנים האחרונות, ורבים מהם נבנים מחומרי נפץ לא-תקניים ומאולתרים. לעיתים, עושים המחבלים שימוש בנערים בכדי להעביר את החומרים שמהם מרכיבים את המטענים המאולתרים, על מנת שלא ייתפסו. כוחות צה"ל, שמאז פרוץ המלחמה בעזה פועלים ביתר שאת למיגור הטרור ביו"ש, נתקלים שוב ושוב במטענים מאולתרים – אך גם במטענים עם חומרי נפץ גדולים שמוטמנים בתוך האדמה, מתחת לצירי תנועה.
את טרור המטענים מלבים כל העת חמאס ואיראן, עם ניסיונות להחדיר אמצעי לחימה רבים ומגוונים ליו"ש ולישראל – במיוחד דרך הגבול המזרחי עם ירדן, ולשם כך עיבה צה"ל את כוחותיו באזור ושם דגש על הגבול. רק לאחרונה נחשף כי במרץ השנה נעצר בשכם, על-ידי כוח לוחמי שב"כ וימ"מ, פלסטיני שהתגורר בירדן והיה מעורב בתכנון פיגוע תופת בישראל. בשב"כ ציינו כי הוא גויס על-ידי מפקדת חמאס בטורקיה שתכננה את הפיגוע שסוכל – וכי נתפס גם מטען רסס במשקל 12 ק"ג שהוסתר באזור השומרון.
איראן, שבימים אלו היא וחיזבאללה מבטיחים לנקום על החיסולים של איסמעיל הנייה בטהרן ושל פואד שוכר בביירות, מנסה לעודד טרור גם באמצעות הזרמת כסף למחבלים. בצה"ל הביעו לאחרונה חשש מניסיונות של איראן או חמאס להכניס ליו"ש "נשק שובר שוויון". עדות לכך הגיעה במרץ השנה, אז סוכלה יחד עם שב"כ הברחת אמצעי לחימה מתקדמים שמקורם באיראן, ואשר יועדו לשטחי יו"ש.
9 צפייה בגלריה
שב"כ סיכל פיגוע תופת בישראל שתכנן חמאס
שב"כ סיכל פיגוע תופת בישראל שתכנן חמאס
מטען שאותר השנה מוסלק באזור השומרון, במסגרת סיכול פיגוע שתכננה מפקדת חמאס בטורקיה
(צילום: דוברות שב"כ)
9 צפייה בגלריה
רכב התאג"ד שעלה על מטען חבלה בג'נין
רכב התאג"ד שעלה על מטען חבלה בג'נין
רכב צה"לי שעלה על מטען חבלה בג'נין, ביוני השנה. במבצע אז נהרג ממטען נוסף סרן אלון סקאג'יו (22) ז"ל
בין היתר נתפסו באותו סיכול רקטות, מטעני רסס, מוקשים ומטולי RPG. נתפסו גם 50 אקדחים, 33 רובים מסוג M4, חומרי נפץ, 13 טילי נ"ט ו-25 רימוני יד. לפי מערכת הביטחון, הגורמים האיראניים שהיו אחראים לאותו ניסיון הברחה הם אנשי אגף המבצעים המיוחדים של משמרות המהפכה, שבראשו עומד ג'ואד עפארי, מפקד כוח קודס בסוריה לשעבר.
רבים מניסיונות ההברחה נעשים כאמור דרך הגבול עם ירדן, וביולי אשתקד נחשפה ב-ynet פרשה שבמוקד שלה חשד לניסיון להבריח מטעני חבלה שיועדו להגיע גם הם לארגוני הטרור ביו"ש. החקירה אז העלתה כי המטענים הגיעו ככל הנראה לירדן בציר דרך חיזבאללה – שמקורו באיראן.
חודש לאחר מכן נחשף מקרה נוסף של הברחת נשק לישראל, גם כן בציר חיזבאללה-איראן: ארבעה תושבי כפר קאסם ולוד הואשמו אז בקבלת מטעני חבלה מתוצרת איראנית ונשק נוסף, כשלפי שב"כ אחד מהם היה בקשר עם ארגון הטרור מלבנון. מטרת המטענים באותה פרשייה הייתה לפי החשד פלילית – חיסול ראשי ארגון פשיעה ערביים – אך ציר ההברחה משמש גם גורמי טרור. בין הנשק שהוברח אז היו גם מטעני כלימגור – אותו דגם מטען ששימש עבור הפיגוע בצומת מגידו. בחקירה נחשף למעשה כי איראן מספקת מטעני חבלה תקניים וגדולים לארגוני פשיעה ערביים בישראל.
9 צפייה בגלריה
גדר גבול ירדן הערבה ערבה תיכונה
גדר גבול ירדן הערבה ערבה תיכונה
גדר הגבול עם ירדן. ציר הברחות של נשק איראני
(אילנה קוריאל)
9 צפייה בגלריה
אזרחים ישראלים מכפר קאסם ומלוד אשר הופעלו כתשתית מבריחי אמל״ח - מטען החבלה שנתפס
אזרחים ישראלים מכפר קאסם ומלוד אשר הופעלו כתשתית מבריחי אמל״ח - מטען החבלה שנתפס
מטען "כלימגור" שתושבי כפר קאסם הבריחו לפי החשד מירדן
(צילום: תקשורת שב"כ )
בספטמבר 2023 נחשפה פרשייה נוספת, שבה הוגשו כתבי אישום נגד שני ערבים ישראלים בגין מעורבות בהברחה, דרך הגבול הירדני, של מטעני "כלימגור" וכלי נשק נוספים. הנאשמים פעלו לפי האישום תמורת בצע כסף – תשלום של 20 אלף שקלים – אך אחד מהם הסכים לכך למרות שידע כי מי ששלח אותו להביא את הנשק הינו פעיל בג'יהאד האיסלאמי. השניים נעצרו באוגוסט אשתקד על-ידי המשטרה בכניסה לקלנסווה, כשפניהם היו מועדות לעבר מחנה הפליטים נור א-שמס שבטולכרם.
כפי שניתן לראות, במערכת הביטחון, ובעיקר שב"כ וצה"ל, פועלים כל העת לסכל פיגועים לפני שהם יוצאים לפועל. בשב"כ משקיעים רבות באיתור המחבלים עצמם וצירי ההברחה. גם בצה"ל פעלו לאחרונה נגד מייצרי המטענים באופן ישיר, על מנת לצמצם ככל האפשר את השימוש במטענים ואת ייצורם.