בדיוק חודש לפני הבחירות חזר הלילה (בין שבת לראשון) נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לעיירה באטלר בפנסילבניה, שם ניצל בחודש יולי מניסיון ההתנקשות בחייו. "אמרתי כשירו בי שאנחנו נחזור לכאן, ואנחנו חוזרים", אמר. בעצרת, שארכה יותר מחמש שעות, השתתפו בין היתר גם סגנו המיועד ג'יי די ואנס והמיליארדר אילון מאסק. במקביל לאירוע של טראמפ השתתפה סגנית נשיא ארה"ב והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס בחלוקת מזון ואספקה לנפגעי סופת ההוריקן בצפון קרוליינה.
ניסיון ההתנקשות בטראמפ בחודש יולי
(מתוך CNN)

2 צפייה בגלריה
טראמפ בעצרת בפנסילבניה, מאחורי הזכוכית המשוריינת
טראמפ בעצרת בפנסילבניה, מאחורי הזכוכית המשוריינת
"ב-8 השנים האחרונות השמיצו אותי, ואולי אפילו ניסו להרוג אותי". טראמפ, מאחורי הזכוכית המשוריינת
(צילום: AP)
בעת שהיה מוקף בזכוכית משוריינת ומול קהל של עשרות אלפים, במה שהייתה העצרת הגדולה ביותר שלו בקמפיין הנוכחי, הקדיש טראמפ דקות ארוכות לשחזור נסיון ההתנקשות. לדבריו, "בשמונה השנים האחרונות הם השמיצו אותי, הפלילו אותו ומי יודע, אולי אפילו ניסו להרוג אותי".
לאחר מכן עבר הנשיא לשעבר לנאום הקמפיין הרגיל שלו, והתייחס לשלל נושאים. על רוסיה, סין וצפון קוריאה אמר כי "אני תמיד אומר שיש אויב מבפנים, ויש אויב מבחוץ, ואם אתה חכם, האויב החיצוני לא יהווה בעיה". בתגובה לכניסת המהגרים לארה"ב הבטיח כי "נתחיל במבצע הגירוש הגדול ביותר בתולדות אמריקה", ובנושא אחר טען: "האריס תומכת במימון ניתוח שינוי מין למהגרים לא חוקיים".
הנאום של הנשיא לשעבר כלל גם רגע אחד יוצא דופן כמאסק עלה באמצעו לבמה, ואמר לקהל: "טראמפ חייב לנצח כדי לשמר את החוקה, הוא חייב לנצח כדי לשמור על הדמוקרטיה באמריקה. אתם צריכים להצביע, כי אם לא תצביעו - לא יהיו יותר בחירות באמריקה".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק בעצרת של טראמפ
אילון מאסק בעצרת של טראמפ
אילון מאסק בעצרת, לצד טראמפ
(צילום: AFP)
לפי מאסק, "הצד השני רוצה לקחת מכם את חופש הביטוי. הם רוצים לקחת מכם את הזכות לשאת נשק. הם רוצים לקחת מכם את זכות ההצבעה. אתם חייבים להיות בעלי חופש ביטוי כדי שתהיה לכם דמוקרטיה. לכן יש את התיקון הראשון לחוקה. והתיקון השני, החופש לשאת נשק, קיים כדי להבטיח שיהיה לנו את התיקון הראשון". בהמשך, על רקע השתתפותו של מאסק בעצרת, אמר הנשיא לשעבר כי "בזכות אילון מאסק אנחנו נגיע למאדים לפני סוף הקדנציה שלי".
בפעם הקודמת שבה הופיע טראמפ בבאטלר היריב הדמוקרטי שלו היה הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, והעצרת נגמרה בירי שפגע באוזנו. זמן קצר אחרי ניסיון ההתנקשות הודיע ביידן על פרישה מהמרוץ, קמלה האריס החליפה אותו והכל השתנה. אבל בסיומם של שלושה חודשים חסרי תקדים בפוליטיקה האמריקנית, וחודש לפני הבחירות - התמונה נראית בדיוק כמו קודם: מרוץ צמוד מאוד שיוכרע על אלפי קולות בכמה מדינות.
פנסילבניה, שבה נערכה הלילה העצרת של טראמפ, היא המדינה שכנראה תכריע את הבחירות - אבל משמעותיות לא פחות הן מישיגן, ויסקונסין, נבאדה, צפון קרוליינה, ג'ורג'יה, ובמידה פחותה יותר גם אריזונה - שבה כרגע נראה שלטראמפ יש יתרון גדול מספיק. ועדיין, ארבעה שבועות הם נצח במונחי מרוצים לנשיאות - והמונח "הפתעת אוקטובר" לא הומצא סתם.
מה שעדיין יכול לשנות הכול זה המשך ההסלמה במזרח התיכון - אם כי אפשר להניח שהידרדרות למלחמה בין ישראל לאיראן תעזור לטראמפ. בהקשר זה אמר ביידן ביום שישי בתשובה לשאלה שהופנתה כלפיו כי הוא "לא יודע אם נתניהו מנסה להשפיע על הבחירות או לא".
האריס קיבלה בשבועיים האחרונים בשורות טובות מאוד בכל מה שקשור לכלכלה: ביום שישי פורסם דוח התעסוקה האחרון לפני הבחירות והוא היה מצוין. מדד הדאו ג'ונס והנסדא"ק שברו שיאים והפדרל ריזרב הוריד את הריבית.
מאידך, סופת ההוריקן "הלין" אילצה את האריס לשנות את לוח הזמנים של הקמפיין, וגם להתמודד עם האשמות הרפובליקנים לגבי תגובת ממשל ביידן להרס. טראמפ ניצל את הקטסטרופה כדי להפיץ שפע דיסאינפורמציה שהתפזרה במהירות ברשת X (טוויטר לשעבר), ותקף: "זו העבודה הכי גרועה שנעשתה אי פעם בסיוע לנפגעי הוריקן".