דובר צה"ל הודיע אחר הצהריים (יום ב') כי מתחילת הפעילות הקרקעית ברצועת עזה נתפסו והועברו לחקירה בישראל יותר מ-300 מחבלים של ארגוני הטרור השונים, חקירות שאותן מובילה יחידה 504 באגף המודיעין, שאחראית על הפעלת סוכנים סמויים. בצה"ל אומרים כי החקירות הניבו מידע רב וחשוב שמסייע לכוחות בשטח, וכי הוביל לתקיפות נגד שלל יעדי טרור.
כדי להמחיש את חשיבות החקירות הללו פרסם הצבא תיעודים מחקירות של שלושה מהמחבלים שנלכדו, ואחד נראה מודה בפני החוקרים הישראלים כי בבית החולים שיפא בעזה פעלו לא רק אנשי חמאס אלא גם אנשי הג'יהאד האיסלאמי, ולטענתו חלקם אף התחפשו לצוות הרפואי – תוך ידיעתם של עובדי המקום, ש"זעמו על כך", אך כנראה לא עשו דבר. צפו בתיעוד החקירות שפורסם, שמוכיח שוב את השימוש הציני של חמאס בבתי חולים ובאזרחים כמגנים אנושיים:
תיעודים מחקירות המחבלים שנעצרו
(מתוך נתוני דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
תיעודים מחקירות מחבלים שנעצרו ב-12.11.23
תיעודים מחקירות מחבלים שנעצרו ב-12.11.23
המחבלים שנעצרו. עוד הוכחות לשימוש הציני בבתי חולים כמרכזים לפעילות טרור
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
המחבל השני סיפר שבתוך בניין הסהר האדום הפלסטיני, שבו התחבאו המוני פליטים, החביאו המחבלים רקטות בתוך מזרנים: "נהיינו מגנים אנושיים, בגלל שצה"ל לא יתקוף מקום עם 40 אלף אנשים בתוכו", הודה. המחבל השלישי סיפר מצדו על פעילות טרור מבית החולים רנתיסי וגם מה שהוא מתאר כ"בית החולים השבדי" בעזה, כשכוונתו כנראה למרפאה בעיר. ברנתיסי, ציין, הוא הבחין בכ-100 מחבלים שהיו "מאורגנים" בכמה קבוצות מסביב לבית החולים. המחבלים השתמשו בו לדבריו בבתי חולים כבסיס להוצאת מתקפות – כשהם לבושים בבגדים אזרחיים.
בהודעתו ציין צה"ל כי לוחמי יחידת המודיעין 504, חוקרי השטח וחוקרי המתקנים הובילו את המאמץ המרכזי של היחידה מתחילת הלחימה. "במסגרת חקירות המחבלים אשר מתנהלות מאז תחילת הלחימה נחקרו 300 מחבלים מכלל ארגוני הטרור ברצועת עזה ואלו מסרו מיקומי מנהרות טרור תת קרקעיות, מחסנים ואמצעי לחימה, זאת לצד חשיפת שיטות פעולה של האויב, ומאמצי היטמעות האויב בתוך אוכלוסייה אזרחית", נמסר.
עוד נמסר כי לאורך הלחימה מופעל "מרכז איסוף המודיעין וההשפעה" ביחידה, אשר פועל במגוון רחב של כלים ושיטות. לפי צה"ל ליחידה יש ארבע מטרות מרכזיות: תמיכה בתמרון, מודיעין להפללת מטרות, השפעה והובלה של מאמץ פינוי האוכלוסייה דרומית לנחל עזה. באמצעות מודיעין אנושי מדויק שסיפקה היחידה, "הופללו" יותר מ-300 "איתורי אויב" חדשים ברצועה והותקפו יותר מ-100 מטרות.
במסגרת המאמץ לפינוי האוכלוסייה האזרחית מצפון הרצועה, הפעילה היחידה מגוון כלים מבצעיים בעזרתם ביצעה בזמנים קצרים מעל ל-30 אלף שיחות, נשלחו מעל ל-10 מיליון מסרונים, נשלחו מעל ל-9 מיליון הודעות מוקלטות וכן פוזרו כ-4 מיליון כרוזים ועלונים מן האוויר והיבשה הקוראים לאוכלוסיה להתפנות. בצבא מדגישים כי "מאמץ הפינוי מאפשר לצה"ל לתקוף בצורה רחבה את תשתיות חמאס במרחב".
גורם בכיר ביחידה 504 אמר: "קיבלנו אלפי שיחות טלפון ממשתפי פעולה, בסדרי גודל שטרם נראו ביחידה. ניכר כי תושבי רצועת עזה אינם שבעי רצון מההתנהלות הברברית של חמאס, האזרח הפשוט מבין כי חמאס מביא על תושבי עזה אסון שיהיה להם קשה להתאושש ממנו. חוקרי השטח של היחידה קפצו ב-7 באוקטובר וחברו לכוחות הלוחמים בשטחי העוטף, כך היוו מקור ראשוני מהימן לתוכניות ארגון הטרור חמאס".
תיעוד מהמנהרה שאותרה מתחת לבית החולים שיפא
(צילום: דובר צה"ל)

לדבריו, "עד כה, עצרנו מעל ל-300 מחבלים מארגוני הטרור במהלך התמרון הקרקעי, שנלקחו להמשך חקירה בשטח ישראל. כל חקירה וחקירה מביאה להפללת איתורים חדשים והמודיעין האנושי העולה מתוך רצועת עזה ומחקירות השבויים בשיתוף השב"כ, מהווה נדבך בלתי נפרד מתמונה המודיעין השלמה. המידע שעולה בחקירות השבויים הוא בעל ערך רב, מביא להרג פעילים ולשמירת ביטחון כוחותינו".
ובחזרה לחקירות המחבלים, שנעצרו ב-12 בנובמבר, אשר מעניקות כאמור הוכחות נוספות לשלל העדויות שכבר הצטברו בשבועות האחרונים לאופן שבו משתמשים חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה בבתי החולים לפעילות טרור ובאזרחים כמגנים אנושיים. המחבל הראשון, זה שדיבר על הפעילות בשיפא, סיפר לחוקריו כי כשהיה בבית החולים היו שם כ-50,000 איש שחיפשו מחסה מהקרבות. "אני מכיר את הרופאים שם, הרופאים זעמו שפעילים של חאמס וארגוני טרור אחרים היו בתוך בית החולים", אמר.
הוא סיפר כי ראה בבית החולים בין 80 ל-100 אנשי חמאס וג'יהאד איסלאמי. החוקר וידא ושאל אם ראה אותם בתוך בית החולים, והמחבל השיב: "בבית החולים שיפא, בלב בית החולים. שיפא, לא אל קודס, שיפא". הוא הוסיף, מבלי שנשאל על כך: "הם (הפעילים של חמאס) התלבשו בתור צוות סיעודי אבל הם לא היו אחיות או רופאים". החוקר וידא שוב, והמחבל הבהיר: "פעילים של חמאס התלבשו בתור צוות רפואי בשביל להיטמע בתוך מחלקות בית החולים, אפילו בטיפול הנמרץ!".
5 צפייה בגלריה
תיעודים מחקירות מחבלים שנעצרו ב-12.11.23
תיעודים מחקירות מחבלים שנעצרו ב-12.11.23
המחבל שסיפר על פעילות הטרור בתוך בית החולים שיפא. "אני מכיר את הרופאים, הם זעמו"
(צילום: דובר צה"ל )
העצור השני שפורסם תיעוד מחקירתו, סיפר כי שמו חמדואה ריאד אסד שמלאה וכי הוא "מהנדס אפליקציות אינטרנט במשרד הבריאות בעזה" (בהודעה של צה"ל, יודגש, הוא הוגדר כמחבל). לדבריו, הוא, אשתו ושלוש בנותיו התפנו בעקבות המלחמה לבניין הסהר האדום הפלסטיני בעזה. "חשבנו שזה (מקום) בטוח ומוגן", אמר. הוא העריך כי במתחם היו בסביבות 40 אלף פליטים נוספים, אולם לדבריו פעילי חמאס פעלו משם והוא הבחין ברקטות ש"נעטפו במזרנים". החוקר מבקש ממנו לדבר בקול ברור יותר, ושמלאה חוזר ואומר: "בתוך המזרנים הם החביאו את הרקטות. וגם רובים. זה מה שאני ראיתי".
החוקר: "זה קרה לעיתים תכופות?" המחבל: "הרבה, הרבה. ראיתי את זה על בסיס יום-יומי. אף אחד לא יכול לסרב להם. מי יכול לעשות כך? אם תעז להתעמת עם פעיל חמאס, הוא עלול להרוג אותך" החוקר: "למה אתה חושב שהם בחרו במקום הזה?" המחבל: "כמות האנשים בתוך המקום, הכמות שימשה להם כהגנה" החוקר: "למה אתה מתכוון?" המחבל: "נהיינו מגינים אנושיים לדבר הזה, בגלל שצה"ל לא יתקוף מקום עם 40 אלף אנשים בתוכו. ניצלו את האזרחים. אם הם רוצים להילחם, תשתמשו בשדה הקרב. זה לא בסדר שהם השתמשו במקום מקלט עם כל כך הרבה אנשים בתוכו. אם אחת הרקטות שלהם למשל תתפוצץ, זה יכול להרוג 50 מאיתנו או יותר. אנחנו מדברים על המקום הזה ובית חולים שיפא, המקומות היחידים שהם יכלו להשתמש בהם כדי להתחבא" החוקר: "מי?" המחבל: "פעילי החמאס והג'יהאד. זה היה מפחיד, כל הדבר היה נורא. הלכנו לשם למצוא מקלט, ואז הם הגיעו וסיכנו אותי ואת משפחתי במקום הזה" החוקר: "אתה מתכוון לסהר האדום".
המחבל השלישי, עבדלרחמן עלא איברהים סמור, סיפר כאמור כי הבחין בפעילות של מחבלים חמושים הן במרפאה בשם "בית החולים השבדי" וכן בבית החולים רנתיסי. "אלה שני המקומות שנכנסתי אליהם", אמר, וציין כי ברנתיסי גדודי עז א-דין אל-קסאם (הזרוע הצבאית של חמאס) "השתלטו על בית החולים".
5 צפייה בגלריה
חמדואה ריאד אסד שמלאה
חמדואה ריאד אסד שמלאה
שמלאה, שסיפר על החשש מהמחבלים: "אף אחד לא יכול לסרב להם"
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
עבדלרחמן עלא איברהים סמור
עבדלרחמן עלא איברהים סמור
המחבל סמור, שהעיד על מחבלים גם בבית החולים רנתיסי
(צילום: דובר צה"ל )
החוקר: "כמה מהם?" המחבל: "בערך 100. הם היו מאורגנים, עם כמה אוהלים, כל קבוצה של פעילים בעצמם (בקבוצות של) 4-5 מהם יושבים יחד, מסביב לבית החולים" החוקר: "למה, מה הם עשו שם יום ולילה?" המחבל: "הם ביצעו תקיפות. בקשר לבית החולים השבדי, ראיתי שבעה פעילי חמאס בפנים". החוקר: "ראית אותם?" המחבל: "כן, הם היו בבגדים אזרחיים" החוקר: "איך ידעת שהם פעילי חמאס? היית בטוח?" המחבל: "כן, בטוח" החוקר: "איך ידעת?" המחבל: "הם היו חמושים, ואני גם מכיר אחד מהם שזהיתי" החוקר: "הכרת אותו מקודם. אתה רוצה להגיד לי שבלב בית החולים, היו פעילי חמאס?" המחבל: "כן, הם פעלו מבית החולים" החוקר: "הם ישנו שם?" המחבל: "כן, גם זה" החוקר: "הם עזבו?" המחבל: "כן, הם עזבו וחזרו מאוחר יותר" החוקר: "למה הם בחרו בבית החולים?" המחבל: "כי זה היה מקום בטוח ואף אחד לא יכל לאתר אותם" החוקר: "למבצעים שלהם?" המחבל: "כמובן. כן, באופן שאף אחד לא יחשוד בהם. זה היה עדיף מלפעול מבתיהם". החוקר: "אז פעילי החמאס, איך הם השתמשו בבית החולים?" המחבל: "כבסיס לפעילויות שלהם. הם הכינו את עצמם בתוך בית החולים והפעילו קבוצות למשימות שלהם בחוץ".
פורסם לראשונה: 15:59, 20.11.23