ב"עיר המנהרות" שמתחת לחולות של דרום רצועת עזה, פעילי ארגוני הטרור הפלסטיניים מתכוננים למערכה הבאה מול ישראל, בשעה שהמתיחות בעקבות המהומות בהר הבית בירושלים מעוררת חשש להסלמה גם בדרום – שם כבר שוגרה אמש רקטה אחת שיורטה וגררה תקיפה של צה"ל בעזה. על רקע ההסלמה הזו, הפלגים הפלסטינים יערכו הערב (יום שלישי) פגישה שהוגדרה "דחופה" בלשכתו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר.
9 צפייה בגלריה
סיור של אנשי הג'יאהד האיסלאמי לאנשי תקשורת בעזה
סיור של אנשי הג'יאהד האיסלאמי לאנשי תקשורת בעזה
פעיל טרור של הג'יהאד האיסלאמי במנהרה ברצועת עזה, בסיור לתקשורת הבינלאומית ביום ראשון
(צילום: AFP)
פעילי הג'יהאד האיסלאמי ערכו ביום ראשון האחרון סיור לצוות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, ונכנסו עמם לתוך מנהרה סמוך לחאן יונס, באזור שממנו נורתה אמש אותה רקטה לעבר יישובים במועצה האזורית אשכול. שבעה חמושים רעולי פנים עם מדים צבאיים נשאו עמם תתי-מקלע ומשגרי רימונים, ונכנסו לפיר המנהרה שהוסתר באמצעות ענפים מתחת לגבעה קטנה.
הלוחמים לבשו על ראשיהם בנדנות המזהות אותם כפעילי "סראיא אל-קודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, ארגון הטרור השני בעוצמתו ברצועת עזה. דפנותיה ותקרתה של המנהרה, כמו רבות אחרות ברצועה, עשויות בלוקים של בטון. היא מצוידת במנורות, במערכת אוורור ובכבלי תקשורת – ויש בה גם חדרים לאחסון תחמושת ונשק.
אחד המפקדים בג'יהאד האיסלאמי אמר ל-AFP במהלך הסיור התקשורתי – יש יאמרו תעמולתי – כי לארגון הטרור לא רק "מנהרות הגנתיות" כלשונו, אלא גם "מנהרות התקפיות". האחרונות, הוא אמר, נועדו לאפשר "לשבות חיילים, להדוף מתקפות קרקעיות של ישראל ולהוציא לפועל שורה של פעולות בשטח". בזמן שצעד עם העיתונאים קיבל ברשת הקשר קריאה על "תקרית ביטחונית" במזרח העיר עזה, אך זו התבררה בהמשך כהתרעת שווא.
9 צפייה בגלריה
סיור של אנשי הג'יאהד האיסלאמי לאנשי תקשורת בעזה
סיור של אנשי הג'יאהד האיסלאמי לאנשי תקשורת בעזה
פעילי הג'יאהד האיסלאמי נכנסים לתוך פיר המנהרה. "עוד תראו את יכולותינו"
(צילום: AFP)
לאורך 11 ימי מבצע "שומר החומות" לפני כמעט שנה, בחודש מאי האחרון, צה"ל שיגר שורה ארוכה של מתקפות שחוללו הרס רב למה שזה לכינוי "המטרו של עזה" – רשת המנהרות הנרחבת שאפשרה ללוחמי חמאס ושאר ארגוני הטרור לנוע מתחת לפני הקרקע מבלי שהרחפנים ומטוסי הקרב של חיל האוויר יוכלו לחסלם מהאוויר.
הסכנה של מנהרות הטרור לחיילי צה"ל התבררה במלואה שנים קודם כן, במבצע "צוק איתן" ב-2014, ובשנים האחרונות פעלה ישראל לבנות מכשול חדש בגבול הרצועה, שכולל גם חומה תת-קרקעית עם מערכות טכנולוגיות חדשניות – על מנת למנוע חדירה של מנהרות טרור לתוך שטח ישראל. בניית המכשול הזה הסתיימה בשנה שעברה.
למרות זאת, דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, אבו חמזה, טוען בפני AFP כי אנשי ארגון הטרור ממשיכים לשקם את המנהרות, כיוון שלדבריו מדובר ב"נשק אסטרטגי". הוא טען עוד, מבלי לספק ראיות לדבריו, כי "הימים והקרבות שיבואו עוד יספרו על היכולת של ההתנגדות לשבור את המכשול הזה כביכול". לטענת אבו חמזה, "המנהרות שוקמו ומאגרי הרקטות מולאו מחדש". הוא הודה בדבריו לתמיכה שסיפקה לארגונו איראן, שכבר שנים ארוכות מסייעת בכסף ובנשק לג'יהאד האיסלאמי.
9 צפייה בגלריה
סיור של אנשי הג'יאהד האיסלאמי לאנשי תקשורת בעזה
סיור של אנשי הג'יאהד האיסלאמי לאנשי תקשורת בעזה
"הרקטות בכוננות גבוהה". רעולי הפנים של הג'יהאד האיסלאמי
(צילום: AFP)
אבו חמזה סירב לומר ל-AFP מהו ההיקף של רשת המנהרות של הג'יהאד, וכמה לוחמים יש לו. עם זאת גורם אחר ב"סראיא אל-קודס", שביקש להישאר בעילום שם, טען כי לארגון הטרור "מספר גדול" של מנהרות התקפיות שחודרות לכאורה לתוך שטח ישראל, ומקושרות גם למה שתיאר כ"מערכת רחפנים". אותו גורם טען עוד כי לג'יהאד רקטות שמסוגלות להגיע לכל שטח בישראל.
לא הרחק מאותה מנהרה שבה ביקר צוות העיתונאים עמדה קבוצה של לוחמים ששוחחו בצלם של כמה עצים. "קיבלנו הנחיות להתארגן ולהיות בכוננות גבוהה על מנת להגן על מסגד אל-אקצא וירושלים", אמר אחד מהם. "הרקטות בכוננות גבוהה, ואנחנו מחכים להחלטת ההנהגה".

הרקטה, התקיפה וטילי הנ"מ של חמאס

החלטה שכזו, כך נראה, אכן התקבלה אמש: בשעה 20:22 נשמעה אזעקת "צבע אדום" בקיבוצים כיסופים ועין השלושה שבמועצה האזורית אשכול, ובצה"ל מסרו כי רקטה אחת ששוגרה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. גורמים פלסטיניים מסרו ל-ynet כי ההערכה היא שהג'יהאד האיסלאמי הוא זה שעומד מאחורי הירי.
9 צפייה בגלריה
התקיפה ברצועה, בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה
התקיפה ברצועה, בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה
התקיפה ברצועה, בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה
(צילום: רויטרס)
תקיפת צה"ל בעזה, הלילה
רק כמה שעות לפני כן איים מנהיג הג'יהאד, זיאד נחאלה, כי האיומים לבטל את ההקלות לתושבי רצועת עזה במקרה של הסלמה על רקע המתיחות בירושלים "לא ישתיקו" את הארגון. מקור בג'יהאד האיסלאמי אמר ל-ynet לאחר הירי כי הרקטה שנורתה מהרצועה היא רק בגדר העברת מסר. לפי אותו גורם, המסר בירי הוא: "אנחנו כאן ואנחנו מוכנים".
בתגובה לשיגור הרקטה תקפו בלילה מטוסי קרב צה"ל ברצועת עזה, והשמידו סדנה של חמאס לייצור אמצעי לחימה. "צה"ל רואה בחמאס את האחראי למתרחש ברצועת עזה", מסר דובר צה"ל. בחמאס אמרו ששיגרו טיל לעבר המטוסים, ובצה"ל אישרו זאת. גורמים בזרועות הצבאיות טענו כי מדובר בשיגור טיל כתף מסוג סטרלה, דגם סובייטי.
לפי הערכות בצה"ל, פעילי חמאס תועדו במכוון יורים את טילי הכתף לעבר השמיים, בסמוך למועד תקיפת מטוסי חיל האוויר סביבות 1:00 בלילה. בצבא מעריכים כי מדובר יותר בכלי תודעתי של ארגוני הטרור ברצועה, שאינו יעיל מבחינה מבצעית ולא סיכן את כלי הטיס של חיל האוויר, גם בפעמים הקודמות ששוגר – לראשונה עוד במבצע "עמוד ענן" לפני כעשור.