לראשונה מפרוץ המלחמה: קצת אחרי השעה 9:00 בבוקר (רביעי) נשמעו אזעקות בזכרון יעקב ובשורת יישובים נוספים בחוף הכרמל. לפי דובר צה"ל, זוהו כחמישה שיגורים שחצו מלבנון לשטח ישראל, שמרביתם יורטו. לפני כן, בשעה 6:30, הופעלו התרעות במרכז הארץ, כולל בתל אביב, לשם לראשונה אי-פעם שוגר טיל מלבנון, וכן בנתניה, שם נשמעה אזעקה לראשונה במלחמה, וביישובים נוספים בעמק חפר ובשרון. דובר צה"ל עדכן כי מדובר בשיגור אחד של טיל קרקע-קרקע - שיורט על-ידי מערכות ההגנה האווירית קלע דוד.
ראש מועצת זכרון יעקב בשיחה עם ynet אחרי האזעקות באזור
(צילום: ירון ברנר)

יירוט בשמי נתניה, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)
אחרי יותר מ-11 חודשים של חילופי מהלומות בין ישראל לחיזבאללה, ולאחר ההסלמה בצל פיצוץ מכשירי הקשר ומבצע התקיפות המסיבי של חיל האוויר ברחבי לבנון - הטילים של ארגון הטרור השיעי הכניסו מאות אלפי אזרחים למקלטים. עם זאת, בנוף הגליל ובחיפה, שם האזעקות הפכו לשגרה בימים האחרונים, דרשו מפיקוד העורף: "תאפשרו לילדים ללמוד בכיתות ולא בבית".

"לימודים מרחוק הם לא הפתרון"

בנוף הגליל, שם מערכת החינוך מושבתת זה היום הרביעי ברציפות, דרשו מפיקוד העורף לאפשר לימודים פרונטליים - למרות האזעקות המרובות. "בבתי הספר מתקיימים לימודים בזום, אבל בגני הילדים ובכיתות הנמוכות הלמידה מרחוק היא לא פתרון", אמר ראש העיר רונן פלוט. הוא ציין כי "גם לילדים בכיתות הגבוהות חשוב שתהיה מסגרת לימודים בימים אלה, ולו רק בשל הצורך להיות עם חברים, לחלוק תחושות ולא לשהות ימים שלמים בבית, מול המסכים".
פלוט קרא לפיקוד העורף לשקול שנית את ההחלטה להשבית באופן גורף את הלימודים בגנים ובבתי הספר ולאפשר את פתיחתם בערים שבהם יש למוסדות החינוך מערכת מיגון למקרה של התרעה בזמן השיעורים. "בנוף הגליל למשל, אני יכול לומר בוודאות שאין פערי מיגון, ובכל מוסדות החינוך יש מקלטים שעומדים בכל הדרישות וההנחיות של פיקוד העורף", הדגיש פלוט. "במהלך בקיץ השלמנו את כל הפערים כך שילדי העיר בהחלט יכולים להגיע ללימודים, ובמקרה של התרעה לשהות במקלטים - בדיוק כמו בבית".
"יש לי שלוש ילדות במערכת החינוך. הן בנות שש, 10 ו-13, וכולן היום בזום", סיפרה עוה"ד אלינה כרסנתי מעפולה. "כשאני ובעלי מתרוצצים בין כל בתי המשפט ובתי הכלא בארץ - הסיטואציה הזו מטורפת"
ראש העיר אמר כי הוא מבין את החששות של פיקוד העורף לאור העובדה כי בחלק גדול מהרשויות בצפון אין מערך מיגון מלא במוסדות החינוך. "אני מבקש לאפשר היכן שאפשר. שלפחות חלק מהילדים ילמדו וישהו במסגרת. לא מדובר רק בילדים, אלא גם בהורים שנאלצים לשהות בבית ולא ללכת לעבודה", הוסיף. "הילדים רק חזרו מחופשת הקיץ. התיכונים התחילו את השנה בשביתה שהסתיימה רק לפני כמה ימים, ועוד מעט חופשות חגי תשרי ובעיקר הקושי של ילדי החינוך המיוחד - שעבורם חשובה במיוחד שמירה על שגרה ומסגרת".
7 צפייה בגלריה
רונן פלוט ראש עיר העיר נוף הגליל
רונן פלוט ראש עיר העיר נוף הגליל
"הילדים רק חזרו מחופשת הקיץ". ראש העיר נוף הגליל רונן פלוט
(צילום: עיריית נוף הגליל)
7 צפייה בגלריה
יונה יהב, אלוף רפי מילוא
יונה יהב, אלוף רפי מילוא
"שלפחות תלמידי התיכון ילמדו". יונה יהב ואלוף רפי מילוא
(צילום: אלעד מלכה, תומר שונם הלוי)
7 צפייה בגלריה
 מאיה ליבי גפן
 מאיה ליבי גפן
"אי אפשר להשאיר אותן לבד בבית". מאיה, ליבי וגפן כרסנתי מעפולה
(צילום: באדיבות המשפחה)
גם בחיפה, שנכנסה למעגל האש בימים האחרונים, ביקשו שתלמידי התיכונים יוכלו ללמוד באופן פרונטלי - על אף האיום הרקטי מלבנון. ראש העיר יונה יהב נפגש עם מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, וביקש ממנו לאפשר זאת. "אני מבקש ממך לאפשר לפחות לתלמידי התיכון לחזור. הם בני נוער שמכירים את ההנחיות, והם חייבים להיערך למבחני הבגרות", אמר לו.
"אנחנו חייבים לחשוב איך לייצר שגרת מלחמה בעיר ולאפשר פתיחה חלקית של מוסדות החינוך", השיב האלוף מילוא. "זה חשוב, ונבדוק יחד אתכם איך לקדם את זה. לחיזבאללה יש עוד יכולות אש ואנחנו צפויים לעוד ימים מורכבים. המשמעת של האזרחים וההקפדה שלהם על ההנחיות חשובה והוכחה כמצילת חיים", הוסיף.
בעפולה מיואשים מכך שתלמידי בתי הספר נאלצים ללמוד באופן מקוון. עורכת הדין אלינה כרסנתי, סניגורית פלילית במקצועה, סיפרה על כך בתסכול ל-ynet. "יש לי שלוש ילדות במערכת החינוך. הן בנות שש, 10 ו-13, וכולן היום בזום. כשאני ובעלי מתרוצצים בין כל בתי המשפט ובתי הכלא בארץ - הסיטואציה הזו מטורפת מבחינתי".
יירוטים מעל קיבוץ דליה
(צילום: ענת ירון)

תקיפת המשגר שממנו בוצע ירי לאזור זכרון יעקב
(צילום: דובר צה"ל)

"אי אפשר להשאיר אותן לבד בבית בגלל המצב הביטחוני", המשיכה. "כיתות א' וד' לא יכולות להתחבר לבד לזום, אז אני בעצם חייבת להיות לידן ולסייע להן. הן לא עצמאיות. הילדה הגדולה שלי בכיתת מופ"ת ובמקום שתלמד שבע שעות ביום בכיתה היא לומדת פחות מחצי, וגם זה באפקט מצומצם. אין לי כעס על אף אחד, אלא רק תסכול מהמצב הזה שהחזיר את הילדים למקום גרוע יותר מאשר בקורונה - כי עכשיו הם ישנים בממ"דים".

שומרים על רוח טובה

בנתניה כבר התרגלו לחיות ללא אזעקות. הפעם האחרונה שבה הופעלה התרעה בעיר הייתה במהלך מבצע שומר החומות ב-2021, אך הבוקר הופתעו התושבים מצליל הסירנות שהעיר רבים מהם בשעת בוקר מוקדמת. "קמתי בבהלה ורצתי עם הילדים לממ"ד", סיפרה מיכל נחמני, שמתגוררת בדרום העיר. "מתחילת המלחמה לא הייתה לנו אזעקה, היינו רגועים שזה לא יגיע אלינו. תמיד אמרו פה בצחוק שחמאס וחיזבאללה מפחדים מהנתנייתים. הבוקר גילינו שזה לא המצב. היו רגעים של פחד אבל הבנו מהר שאין אצלנו נפגעים ויש לימודים - אז חזרנו לשגרה".
הרשתות החברתיות הוצפו בפוסטים ובאמירות הומוריסטיות: "עיריית נתניה ביקשה מהתושבים לא להתערב. זה בין צה"ל וחיזבאללה", נכתב באחד מהם. "לא מבין מאיפה האומץ של נסראללה לירות על נתניה"
תושבים רבים בנתניה מתעקשים לשמור על רוח קלילה בצל המצב. "הופתעתי מהאזעקה ומיד התקשרתי לאשתי, שהייתה לחוצה וטיפלה בשני הילדים", אמר תושב העיר עמוס מסיקה. "אחרי כמה דקות הבנתי שזה לא רציני וחזרנו לשגרה".
במקביל, הרשתות החברתיות הוצפו בפוסטים ובאמירות הומוריסטיות: "עיריית נתניה ביקשה מהתושבים לא להתערב. זה בין צה"ל וחיזבאללה", נכתב באחד מהם. "לא מבין מאיפה האומץ של נסראללה לירות על נתניה", נכתב בפוסט אחר, ונרשמה גם פנייה סרקסטית לגורמים עברייניים: "אז על מה אנחנו משלמים לכם פרוטקשן כל כך גבוה?".
(צילום: ירון ברנר)

7 צפייה בגלריה
יולדות מסתתרות  הבוקר במרחב המוגן בבית החולים לניאדו בנתניה
יולדות מסתתרות  הבוקר במרחב המוגן בבית החולים לניאדו בנתניה
יולדות במרחב המוגן של בית החולים לניאדו בנתניה
אבי סלמה, חבר מועצת העיר נתניה, סיפר על הבוקר החריג. "זה שלא היו כאן אזעקות לא אומר שאנחנו לא מרגישים את המציאות בצפון ובדרום. היום הייתה לנו טעימה קטנה ממה שעובר על האחים והאחיות שלנו באזורים האלה. אין מה לעשות, להיות תחת אזעקות זה לא נעים, אבל בתקופה הזו כולנו בעורף מאוחדים מאחורי צה"ל כדי להביא את הניצחון ואת ההכרעה גם בגזרה הצפונית", אמר.
הוא התייחס למצב המיגון בעיר, והוסיף כי "למרבה הצער, יש בעיה בנושא בשכונות הוותיקות ובבתי הספר, ולכן יש להישמע להוראות פיקוד העורף".

בזכרון יעקב היו מוכנים

במועצה האזורית חוף הכרמל, שם כאמור נשמעו אזעקות לראשונה הבוקר, מיהרו להרגיע את התושבים. "צוותי החירום היישוביים ביצעו סריקות מקיפות בכל האזור. לא אותרו נפילות בשטחי היישובים, אין נפגעים ולא נגרם נזק", נמסר. "כלל מוסדות החינוך שנדרשו להיכנס למרחבים המוגנים עשו זאת על הצד הטוב ביותר, בזכות תגובה מהירה ומקצועית של צוותי החינוך שפעלו על-פי הנחיות פיקוד העורף. יום הלימודים נמשך כסדרו", עדכנו. לפי צה"ל והמשטרה, רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח סמוך למושב בת שלמה. בינתיים חיל האוויר תקף בלבנון את המשגר שממנו נורו הרקטות.
"נראה שצה"ל עובד יפה בגזרה הצפונית ושהמצב בשליטה, ומקווים שלא תהיה החרפה", סיפר מיכאל זר-אביב, תושב זכרון. "מי שסובל באמת הם תושבי הצפון - אנחנו אומרים תודה על מה שיש"
אלי אבוטבול, ראש מועצת זכרון יעקב, סיפר בריאיון ל-ynet על הכניסה של המושבה ששוכנת בדרום הכרמל למעגל הירי של חיזבאללה. "היו מספר בומים מעלינו. ידענו שזה עומד לקרות, זה לא איזשהי הפתעה. זה היה באוויר. הם התקרבו אלינו וראו בנו יעד. נערכנו לסיטואציה הזו, אני מוציא כל יום הודעה לתושבים שזה עלול לקרות.
"ארגון הטרור הודיע שהוא ירה לאזור. התושבים היו מודעים לזה ולא ארחיב מעבר", המשיך אבוטבול. "ישבתי עם מפקדים מפיקוד העורף שאמרו שבהחלט, אחד מתרחישי הייחוס היה שזכרון יעקב תיכנס לעימות. הייתה תבהלה והמוקד היה מוצף, אבל הכול תקתק כמו שצריך - כולל ההגעה למרחב המוגן תוך פחות מדקה". הוא התייחס להמשך קיום הלימודים ביישוב בצל המצב: "ייתכן שיהיו עוד אזעקות. עדיף שהילדים ישהו במרחבים המוגנים כשיש אזעקה, ילמדו כשאפשר ושהיציאה שלהם לבתים תהיה מסודרת. אנחחנו מעדיפים להמשיך את השגרה".
7 צפייה בגלריה
יירוטים מעל זכרון יעקב
יירוטים מעל זכרון יעקב
יירוטים בשמי זכרון
(צילום: איתן גליקמן)
7 צפייה בגלריה
האזעקות בזכרון יעקב והנפילה של שברי המיירט
האזעקות בזכרון יעקב והנפילה של שברי המיירט
"מודאגים, אבל רוצים שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם". עומרי (מימין) ועובדי החנות
(צילום: איתן גליקמן )
7 צפייה בגלריה
האזעקות בזכרון יעקב והנפילה של שברי המיירט
האזעקות בזכרון יעקב והנפילה של שברי המיירט
"עם עסקת חטופים המצב בצפון היה אחר". זר-אביב
(צילום: איתן גליקמן )
בחנות "איתן דגים" שבמרכז המסחרי "השמורה" שבזכרון יעקב הגיעו מוקדם לעסק כדי להתכונן לקראת החגים הקרבים. "האנשים נשמעו להנחיות כשהייתה האזעקה ורצו למרחב המוגן", סיפר איתן עומרי, בעל החנות. "ראינו יירוטים באוויר והבנו שהכול בשליטה. זה מפחיד. אנחנו בתקופה של לקראת החגים. מקווים שלא תהיה החרפה ופגיעה, כי אלה השבועיים החשובים שלנו - שיא העבודה לקראת החגים. אנחנו מודאגים אבל רוצים מאוד שתושבי הצפון ישובו בהקדם לבתיהם אחרי שנה".
מיכאל זר-אביב, בעל החנות "ארלקינו" למוצרי מתנות, מכשירי כתיבה צעצועים בזכרון יעקב, סיפר גם הוא: "בדיוק הגעתי לפתוח את החנות כשהתחילו האזעקות. ידעתי שיש לנו פה אזור מוגן מסודר ורצנו לממ"ד. שמענו הדף של נפילה. נראה שצה"ל עובד יפה בגזרה הצפונית ושהמצב בשליטה, ומקווים שלא תהיה החרפה.
"אנחנו ברי מזל", המשיך זר-אביב. "מי שסובל באמת הם תושבי הצפון שנמצאים מחוץ לבתים ולעסקים שלהם. אנחנו אומרים תודה על מה שיש ומקווים שהם יחזרו הביתה בהקדם". לדבריו, "עסקת חטופים הייתה אמורה לקרות הרבה יותר מוקדם, ואז המצב בצפון היה נראה אחרת".