ארה"ב ושלוש בעלות בריתה העיקריות באירופה חלוקות בשאלה אם יש להתעמת עם איראן באמצעות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בחיפוש אחר פתרון בנוגע לתוכנית הגרעין שלה - ובכך להסתכן בהסלמה נוספת. כך אמרו דיפלומטים לסוכנות הידיעות רויטרס.
2 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
ביידן, מקרון, שולץ וסונאק. בגלל בחירות ארה"ב נמנעת ממהלך נגד איראן?
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS, gettyimages Danny Lawson, SAUL LOEB AFP, רויטרס YOAN VALAT)
שנה וחצי חלפה מאז שמועצת הנגידים של סבא"א, הכוללת נציגים מ-35 מדינות, אישרה החלטה נגד איראן, שהורתה לה לשתף פעולה "ללא דיחוי" עם חקירת פקחי הסוכנות בנוגע לשרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא מוכרזים. בעוד שמספר האתרים המדוברים הצטמצם לשניים, איראן עדיין לא סיפקה הסברים לשרידים שנמצאו בהם - אתרים שעל קיומם כלל לא דיווחה. איראן גם מערימה קשיים: "קשה מאוד מול איראן וכמות ההפרות שלה הן חסרות תקדים. אין האטה בתוכנית הגרעין שלה ואין רצון טוב ואמיתי מצידה לשתף פעולה עם סבא"א", אמר דיפלומט אירופי בכיר, "כל האינדיקטורים שלנו בוהקים באדום".
כבר שלוש שנים שאיראן מעשירה אורניום לרמה של 60%, קרוב לרמה צבאית, וקרובה ל-90% הנדרשים לייצור נשק גרעיני. לפי הערכות סבא"א. מעצמות המערב טוענות כי אין מטרה אזרחית שתואמת לרמת העשרה הזו, וסבא"א מדגישה שאף מדינה אחרת לא עשתה זאת מבלי לייצר נשק גרעיני - אך איראן מצידה ממשיכה לחזור על הטענה כי מטרותיה הן אזרחיות בלבד, ולא צבאיות.
ארה"ב, עם זאת, לא רצתה להעביר החלטה נוספת נגד איראן בכינוסים האחרונים של מועצת הנגידים. במרץ האחרון, המעצמות האירופיות, צרפת, בריטניה וגרמניה, המכונות "E3", חלקו על עמדת וושינגטון בהימנעות מהעברת החלטה, אך אלו חזרו בהן.
2 צפייה בגלריה
שרידי ה מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרסקות שהתרסק
שרידי ה מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרסקות שהתרסק
"מותו של ראיסי לא משנה דבר". אתר התרסקות המסוק של נשיא איראן
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/ Presidential Press Office/Handout via REUTERS)
גורמים רשמיים מציינים לא פעם את הבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו השנה כסיבה לכך שממשל ביידן אינו מעוניין בהחלטה חדשה. אבל הטיעון העיקרי שמציגים גורמים רשמיים בארה"ב הוא שיש להימנע מלתת לאיראן סיבה להגיב בצעדי נגד חריפים ובהסלמה בפעילותה הגרעינית, כפי שעשתה בעבר.
מותו של נשיא איראן איברהים ראיסי בהתרסקות המסוק סיבך את המצב עוד יותר. בשיחות שמטרתן לשפר את שיתוף הפעולה של איראן עם סבא"א, טהרן אמרה השבוע לסוכנות כי היא לא תנהל איתה דיונים עד שייבחר יורשו של ראיסי ב-28 ביוני. כך אמרו שני דיפלומטים.
"הוכנה החלטה", אמר דיפלומט אירופי בכיר אחר. גורמים נוספים אישרו שצרפת, בריטניה וגרמניה הכינו טיוטה אך עדיין לא הפיצו אותה לחברי המועצה. "הניתוח שלנו הוא שמותו של ראיסי לא משנה דבר. אנחנו צריכים להתקדם עם ההחלטה הזו, האמריקנים הם המכשול, ובשיחות שלנו אנחנו ממשיכים לעשות הכול כדי לשכנע אותם".

ישראל דיווחה על "פעולות מטרידות", ארה"ב מתמהמהת

בחודשים האחרונים, אומרים בישראל, איראן פועלת להשגת כמה רכיבים הנדרשים לפצצה גרעינית. מדובר על הרכיבים הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, להבדיל מהעשרת אורניום. בכיר אחד הגדיר אותן "פעולות מטרידות מאוד".
כדי להגיע לראש נפץ גרעיני נדרשות שתי רגליים. הראשונה היא פלוטוניום או אורניום מועשר לדרגה צבאית. הדרך הטובה ביותר לפקח ולסכל הגעה לפצצה היא דרך נתיב ההעשרה. איראן חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, ואסור לה לבצע פעילויות העשרה ללא פיקוח. לכן ישראל ואנשי המקצוע שלה, במוסד ובצה"ל, התמקדו, לפי פרסומים זרים, במשך שנים בהאטה ובבלימה של העשרת האורניום. במאמצים בלתי רגילים, הם האטו את ההעשרה לאורך שנים. לבסוף, החזית הזו קרסה - עם קריסת הסכם הגרעין.
הרגל השנייה מכונה "קבוצת הנשק". הכוונה היא להרכבת האורניום (או הפלוטוניום) בהתקן צבאי שיודע ליצור תגובת שרשרת ופיצוץ. זה דורש יכולת טכנית וידע, וגם מרכיבים פיזיים, לדוגמה, נפצים הפועלים בצורה מדויקת ומתואמת. בדרך כלל, מקובל לומר שאיראן רחוקה בין שנה לשנתיים מיכולות כאלה.
בחודש מרץ האחרון, שלושה בכירים בישראל – אחד ממערכת הביטחון, השני בדרג המדיני והשלישי בגוף החשוף למידע מסווג – אמרו לפרשננו נדב איל כי בתקופה האחרונה, איראן פועלת או "מגששת" להשגת רכיבים הנחוצים להרכבת פצצה גרעינית. ישראל דיווחה על הפעילות, כפי שהיא רואה אותה, לבעלות הברית שלה ובראשן לארה"ב.
בצל ניסיונותיה של איראן להשיג כמה רכיבים הנדרשים לפצצה גרעיני, הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, נציגי ארה"ב והמעצמות האירופיות במועצת הנגידים של סבא"א, הביעו חשש מהמשך חוסר שיתוף הפעולה של טהרן עם הסוכנות בכל הנוגע לתוכנית הגרעין שלה. ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי דיפלומטים בארה"ב ובאירופה גם הביעו חשש מהתחזקות קולותיהם של קיצונים איראנים שתומכים בפיתוח נשק גרעיני, בצל חוסר היציבות שגורמת המלחמה בעזה - ולצד חוסר הפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית - וכל זה עוד לפני מותו של ראיסי וניתוק הקשרים עד לבחירת מחליפו.
בכינוס הרבעוני של מועצת הנגידים של סבא"א בתחילת מרץ, ארה"ב ובעלות בריתה באירופה הזהירו בתוקף מאיום הנשק, מחוסר שיתוף הפעולה האיראני. ראש סבא"א, רפאל גרוסי, אף הודה בדיון כי הסוכנות איבדה את "רציפות הידע" בכל הנוגע לייצור ומלאי הצנטריפוגות של איראן, המים הכבדים וריכוז עפרות האורניום של טהרן. למרות זאת, כאמור, ארה"ב לא ביקשה להגיע לנוסח החלטה מוסכם נגד איראן.