חמאס מתעקש כי בעסקה הבאה ייכללו שלושה אסירים מוכרים, שרק אחד מהם נחשב לאיש חמאס. ההתעקשות של חמאס על שני הבכירים הנוספים מראה שארגון הטרור כבר חושב על היום שאחרי המלחמה, ועל היחסים בין חמאס, תנועת הפתח ופלגים פלסטיניים אחרים.
ברשימה נמצאים שמות גדולים בהוויה הפלסטינית שמסוגלים לשנות את פני הרשות הפלסטינית, בראשה עומד בכיר הפתח מרואן ברגותי - שבסקר האחרון שנערך בגדה המערבית נחשב למועמד המועדף להנהיג את הרשות אחרי אבו מאזן. ברגותי נידון לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר על פיגועים שבהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים.
4 צפייה בגלריה
ברגותי בבית המשפט הישראלי
ברגותי בבית המשפט הישראלי
ברגותי בבית המשפט. מרצה חמישה מאסרי עולם
(צילום: EPA)
בתחילת השבוע דיווחו ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כי שב"ס העביר את ברגותי מכלא עופר, והוא נשלח לבידוד. בהצהרה שמסרו השבוע ארגונים שפועלים למען אסירים פלסטינים הם אמרו כי הם רואים בשב"ס האחראים לחייו של ברגותי, ברמיזה שאולי ישראל תרצה לחסלו.
חלק מהמדינות מעוניינות ברשות פלסטינית "מחודשת" ביום שאחרי המלחמה, וקיים ויכוח על עתיד הרשות, יחסיה עם עזה והיורש האפשרי של אבו מאזן. בהקשר זה עלה שמו של ברגותי. רויטרס דיווחה כי ארה"ב סבורה שההצעה לשמו של ברגותי אינה הולמת. מעשית ישראל לא תרצה לשחררו.
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
4 צפייה בגלריה
המועמד המועדף להחלפת אבו מאזן. מרואן ברגותי
המועמד המועדף להחלפת אבו מאזן. מרואן ברגותי
המועמד המועדף להחלפת אבו מאזן. מרואן ברגותי
(צילום: AP)
ברגותי כיהן כמזכ"ל תנועת הפתח בגדה המערבית, ונעצר ב-15 באפריל 2002. כמו אסירים פלסטינים אחרים שנשלחו לעונשי מאסר ארוכים על עבירות טרור, גם הוא פופולארי מאוד ברחוב הפלסטיני. בניגוד לאותם אסירים, ברגותי הוא אישיות פוליטית - מה שגורם לו להיות אהוד עוד יותר.
השם השני שעליו מתעקש חמאס הוא אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית ומתכנן רצח השר רחבעם זאבי ב-2001. ישראל סירבה לשחרר את סעדאת במסגרת עסקת שליט. כמו ברגותי, גם סעדאת נחשב לדמות פופולארית חשובה בחברה הפלסטינית.
4 צפייה בגלריה
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת
(צילום: רויטרס)
לאחר ההתנקשות בזאבי נמלט סעדאת למתחם המוקטעה ברמאללה. יאסר ערפאת סירב להסגירו, ובתגובה צרה ישראל על המתחם. אחרי מגעים בשיתוף ארה"ב ובריטניה הגיעו הצדדים ל"הסכם רמאללה". סעדאת נשלח לכלא ביריחו, כשעליו שמרו סוהרים בריטים ואמריקנים. אחרי ניצחון חמאס בבחירות הוא נלכד והובא לכלא בישראל. בדצמבר 2008 נגזרו עליו 30 שנות מאסר.
עבדאללה ברגותי, איש חמאס שהיה ממפקדי הזרוע הצבאית של ארגון הטרור בגדה המערבית, הוא השם השלישי ברשימה המצומצמת של חמאס. ברגותי מרצה כיום 67 מאסרי עולם, עונש חסר תקדים בישראל. גם אותו חמאס לא הצליח לשחרר בעסקת שליט, וכעת מתעקש ארגון הטרור שבעסקה הבאה הוא חייב להשתחרר - יחד עם שני הבכירים הנוספים שהוזכרו.
4 צפייה בגלריה
עבדאללה ברגותי. 67 מאסרי עולם
עבדאללה ברגותי. 67 מאסרי עולם
עבדאללה ברגותי. 67 מאסרי עולם
(צילום: חגי אהרון)
ברגותי ניצל את השכלתו כמהנדס וייצר מטעני חבלה. הוא מואשם במעורבות בעשרות פיגועים בתחילת שנות האלפיים, שבהם נרצחו 66 ישראלים ועוד כ-500 נפצעו.