תיעוד: פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין, היום
(צילום: דובר צה"ל)

מאחורי חיסולו אתמול (ג') בג'נין של המחבל עבד אל-פתח חרושה (49), איש חמאס משכם שביצע את פיגוע הירי בחווארה בשבוע שעבר שבו נרצחו הלל ויגל יניב, עמד מידע מודיעיני שאפשר את הצלחת הפעולה. שעות בודדות אחרי הפיגוע כבר הייתה לשב"כ ולצה"ל אחיזה מודיעינית על זהותו של חרושה, וגם את הכיוון הכללי שאליו נמלט. לאחר שימוש באמצעים מודיעיניים, גם כאלה שהיו על הקרקע, התברר כי בניו של חרושה מילטו אותו מחווארה ללב מחנה הפליטים ג'נין, מתוך הערכה כי שם יצליח להימלט מכוחות הביטחון.
בימים האחרונים כבר נודע היכן המחבל נמצא, ובמערכת הביטחון רק חיכו לרגע המתאים לביצוע המעצר. במקביל, ובעיקר בגלל ההבנה כי בניו של המחבל עלולים לבצע פיגוע נוסף, התכוננו בשב"כ למעצר דו-זירתי וסגרו על שני היעדים.
תיעוד: הבית שבו הסתתר המחבל בג'נין

3 צפייה בגלריה
עבד אלפתאח חרושה
עבד אלפתאח חרושה
הסתתר בחדר בדירת מסתור בג'נין. המחבל, עבד אל-פתח חרושה
3 צפייה בגלריה
תיעוד מחילופי האש מג'נין
תיעוד מחילופי האש מג'נין
חילופי האש בג'נין
(צילום: AFP)
שלשום הגיע הרגע, והוחלט על היציאה למבצע המעצר. המחבל, עבד אל-פתח חרושה, הסתתר בחדר אחורי פנימי בתוך הבית, שבו היו מספר חמושים שלקחו עליו חסות. במקביל, בניו היו במחנה הפליטים עסכר שסמוך לשכם, שם תכננו להוציא לפועל פיגוע נוסף. "בניו מילטו אותו ללב ג'נין מתוך מחשבה ששם הוא יוכל להימלט ממערכת הביטחון, אלא שכעת מובן ומובהר שאין ערי מקלט, גם לא בג'נין או בשכם", אמר גורם ביטחוני.
בנוסף, יש לציין כי מדובר בסגירת מעגל שנייה של פיקוד המרכז, של שני פיגועי ירי שהתרחשו תוך יומיים בשבוע שעבר - כשהמחבלים שביצעו את פיגוע הירי בצפון ים המלח, שבו נרצח אילן גנלס, נתפסו ביום הלוייתו.
אתמול בצהריים, כאמור, כוח בהובלת השב"כ, שהורכב מלוחמי צה"ל של אוגדת איו"ש, ימ"מ, סיירת חרוב וכוחות מיוחדים של מג"ב, חיסלו את עבד אל-פתח חרושה. במהלך ניסיון המעצר שלו ושל מבוקשים נוספים התפתחו במקום חילופי אש בין הכוחות לבין המחבלים, שבמהלכם חוסלו, מלבדו, לפחות עוד חמישה מהם, ו-23 פלסטינים נפצעו.
במהלך הפעילות ירו הכוחות טילי כתף והפעילו אמצעים נוספים לעבר הבית שבו התבצר המחבל. הכוחות ירו גם לעבר חמושים שירו לעברם, כשבהם היו גם כאלה שירו לעבר הלוחמים מתוך אמבולנס, שבו השתמשו כמחסה. כמו כן, הושלכו לעבר הכוחות מטענים ובלוקים והתפתחו במקום הפרות סדר. שני רחפנים של צה"ל נפלו במהלך הפעילות, ובדובר צה"ל אמרו כי האירועים מתוחקרים. במקביל, בשכם פעלו כוחות צה"ל ושב"כ למעצר שניים מבניו של המחבל שחוסל, חאלד ומוחמד חרושה, שחשודים בתכנון וביצוע הפיגוע. הם הועברו להמשך חקירה.
בריאיון שערכו כלי התקשורת הפלסטיניים עם אשתו של המחבל חרושה, היא אמרה כי "הצבא הגיע לכאן, גררו את בני לחדר והתחילו להרביץ לו. הוא לא עשה כלום. אחרי זה אמרו שיש הסתערות על המקום שבו הוא נמצא, בזמן שישבנו בבית". היא הוסיפה כי היא דיברה עם בעלה "לפני עשרה ימים", וכי "הוא אמר לי שהוא רוצה להתפלל ולחפש עבודה". במקביל קראו הפלגים הפלסטיניים, בהם פת"ח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, להכריז על צעדות בנקודות חיכוך ושביתה מקיפה בכל האזורים מתוך "כעס על טבח הכיבוש בג'נין".
ראש הממשלה נתניהו שוחח עם מפקד פיקוד המרכז, מפקד אוגדת איו"ש, מפקד הימ"מ, מפקד מג"ב, מפקדי יחידות מבצעיות בשב"כ ומזכירו הצבאי - והתעדכן על פרטים נוספים מהמבצע בג'נין. הוא אמר להם: "מסרו את הערכתי העמוקה ללוחמים, לאנשי ונשות מערכת הביטחון בשמי ובשם כל עם ישראל". את המבצע הוא כינה "הישג יוצא מהכלל גם מודיעינית וגם מבצעית". "לפעולות אלה ערך עצום. בפעולתכם אתם מעבירים מסר חד וברור לכל מי שחושב לרצוח אזרח ישראלי: אנחנו נמצה אתכם את הדין", אמר.
פורסם לראשונה: 22:07, 07.03.23