ההיערכות בג'דה בסעודיה לקראת ביקור הנשיא האמריקני ביידן
(צילום: אדיר ינקו )

קשה היה להתעלם מהתגובה של נהג המונית שלקח אותי משדה התעופה לבית המלון, לאחר שהזכרתי לו שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יגיע לעיר ג'דה, שאליה הגעתי שלשום (שני). הוא מיד שולף את הסמארטפון שלו ומראה לי סרטון שקצת מגחיך את הנשיא האמריקני, ובו נראה ביידן מסתבך כשהוא מתבקש לתאר את היחס שלו לסעודיה.
"סעודיה עזרה לכולם, והוא היה נגדנו במשך כל כך הרבה זמן ולא רצה שום דבר איתנו", אומר הנהג. "הוא הסית נגדנו למרות שהיינו טובים אליו". הסעודים גאים מאוד במדינה שלהם ונראה שמבחינתם מי שפוגע בממלכה פוגע בכל אחד מהם באופן אישי.
5 צפייה בגלריה
סעודיה
סעודיה
העיר ג'דה לקראת הגעת ביידן
(צילום: אדיר ינקו)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא האמריקני
(צילום: AFP)
יש להם בטן מלאה על ביידן שהנהיג מבחינתם מדיניות אנטי-סעודית מובהקת, ומבחינתם הוא בא כרגע לחזר על הפתחים, ברקע משבר הנפט שנוצר לאחר מלחמת רוסיה-אוקראינה. בעוד ירושלים מתכסה בדגלים אמריקניים לכבוד ביקור הנשיא, בג'דה, העיר השנייה בגודלה בממלכה הסעודית, לא נראה אפילו אחד כזה. בצירי התנועה המרכזיים בדרך משדה התעופה, מחוץ לבתי המלון וגם באזור הקונסוליה של ארה"ב בעיר - אין כל זכר או נראות להכנות מיוחדות לקראת הגעת הנשיא האמריקני לכאן ביום שישי.
באשר לישראל, זה כבר סיפור אחר, ורמזים קטנים אך כנראה משמעותיים מראים שיש תזוזה ושינוי. נראה שבערב הסעודית של היום, ישראל היא כבר לא ישות שמתעלמים ממנה או מטשטשים את קיומה ומדובר על תהליך הדרגתי. לא רק הפגישות בין בכירים משתי המדינות שנחשפו בשנים האחרונות מוכיחות זאת, אלא גם אירועים קטנים ולכאורה שוליים שמתרחשים.
5 צפייה בגלריה
סעודיה
סעודיה
מתוך המונית שהסיעה את כתבנו. "הוא היה נגדנו במשך כל כך הרבה זמן"
(צילום: אדיר ינקו)
בטופס הבקשה לוויזה, למשל, ישראל נמצאת ברשימת המדינות בסעיף "ארץ לידה". זה לא היה כך בעבר. בנחיתה בשדה התעופה אני מגלה שאפשר אפילו למלא מספר טלפון ישראלי שאליו תישלח הסיסמה שתפעיל את האינטרנט האלחוטי. כן כן, ממש סמס מערב הסעודית.
ואולם, מה שיותר מכול ממחיש את התזוזה היא העובדה שקיבלתי מהר וללא כל סיבוך את אשרת הכניסה שלי למדינה. אמנם נכנסתי לכאן באמצעות דרכון זר, אבל בתהליך אישור האשרה מילאתי פרטים אמיתיים בלבד, כולל הכתובת בתל אביב, מספר הטלפון הישראלי וגם ציינתי שאני עיתונאי. תוך יומיים אושרה לי הכניסה.
אם רוצים להבין מעט מה עובר על סעודיה בשנים האחרונות, כדאי להגיע לג'דה שבה מתגוררים כ-4.6 מיליון תושבים, והיא נחשבת לעיר היותר ליברלית במדינה. בעוד הבירה ריאד נחשבת לסגורה ושמרנית יותר, ג'דה רוצה וגם מנסה להיפתח לעולם. אולי זה בגלל הקרבה לים או בשל הפוטנציאל התיירותי העצום, העיר הזו משתנה, ואפשר ממש לראות את זה בעיניים.
5 צפייה בגלריה
סעודיה
סעודיה
ג'דה. לא אבו דאבי
(צילום: אדיר ינקו)
5 צפייה בגלריה
סעודיה
סעודיה
שכונות ומבנים בתהליכי הריסה
(צילום: אדיר ינקו)
בדרך משדה התעופה, שכונות ומבנים שלמים נמצאים בתהליכי הריסה, או שכבר נהרסו לגמרי. הם יפנו את מקומם לטובת גורדי שחקים נוצצים. נהג המונית מספר לי שבכל יום נהרסים עוד ועוד מבנים בהתלהבות, ומוסיף שלא פחות מ-36 שכונות ייהרסו, בתהליך שבו לא רק קו הרקיע של העיר ישתנה ללא היכר - אלא גם האופי שלה. "בסוף כל הבתים שאתה רואה כאן בצידי הדרך ייהרסו", הוא אומר.
ג'דה עוברת תהליך מרתק ודרמטי בשנים האחרונות, והעיר היום היא שעטנז מעניין של מסגדים מפוארים ואווירה דתית במיוחד, לצד תורים ארוכים בכמה מרשתות המזון שהפכו מזוהות עם אמריקה ובעיקר עם האמריקניזציה כמו KFC ודאנקן דונאטס.
את פניי במלון מקבלת עובדת ללא חיג'אב ובטיילת קורנישה, אחד ממוקדי התיירות המרכזיים בעיר, קבוצת תיירים אסיאתים מצטלמת על רקע מזרקת המלך פהד. זו המזרקה שנחשבת לגבוהה בעולם ובמרוצת השנים הפכה לאחד הסמלים של העיר. התיירים צוחקים והולכים אפילו יד ביד, דבר שאינו נהוג או מקובל בסעודיה. חבורת גברים מקומיים עצרה לידם ובהתה בהם בהשתאות. ג'דה היא לא אבו דאבי או דובאי. רחוק מאוד מכך, אבל העיר משתנה להם.
פורסם לראשונה: 21:18, 12.07.22