(צילום: שמוליק דודפור)

משרד הבריאות אישר מתן חיסון רביעי נגד קורונה רק לעובדים חיוניים ולבני 18 ומעלה המשתייכים לקבוצות סיכון ולמטפליהם. אולם מבדיקת ynet היום (ב') עולה כי בשלוש מבין ארבע קופות החולים - מכבי, לאומי ומאוחדת - מתאפשר בקלות לקבוע תור לחיסון רביעי גם למי שלא נכלל בקבוצות הללו.
גורמים בקופות אישרו כי הם נותנים את המנה הרביעית לכל מי שמעוניין, וזאת על רקע הירידה בשיעורי ההתחסנות. "אנחנו לא שוטרים ולא חוקרים ומי שירצה להתחסן מוזמן בשמחה, בוודאי בתקופה כזו שיש ירידה חדה בביקוש", אמר בכיר באחת מקופות החולים.
בבדיקה במכבי נמצא תור להיום, ובמאוחדת ולאומית נמצא תור למחר. במכבי ובלאומית כלל לא עלתה השאלה אם מדובר במבוטח המשתייך לקבוצת הסיכון והתור נקבע באופן מיידי. במאוחדת כן נעשה בירור בעניין, אך מספיק היה לטעון שהמבוטח עוסק בתחום עם פוטנציאל לסיכון כדי שייקבע תור. רק בקופת חולים כללית התעקשו לפעול על פי ההנחיות ולא קבעו תור.
שיחה עם מוקד זימון התורים של מכבי: ynet: "אני רוצה בבקשה להזמין תור לחיסון רביעי". מוקד: "בסדר. באיזה יישוב?". ynet: "מה שפנוי לך". מוקד: "יש להיום, שלישי, רביעי, חמישי".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה
(צילום: AFP)
בקופת חולים כללית, לעומת זאת, לא אפשרו לקבוע תור למי שלא עומד בתנאים.
שיחה עם מוקד זימון התורים של כללית: ynet: "אני רוצה לקובע תור לחיסון רביעי". מוקד: "את נמצאת בקבוצת סיכון או שאת מדוכאת חיסון?". ynet: "לא, אבל אני עובדת עם הרבה אנשים והייתי שמחה לקבל את החיסון אם אפשר". מוקד: "אני מבינה, פשוט כרגע החיסון הרביעי ניתן רק לגיל 60 פלוס או קבוצות סיכון, אלה ההנחיות". ynet: "אין שום דרך בשום אופן?". מוקד: "לא, אלה ההנחיות. אולי ישתנה בעתיד אבל זה כרגע מה שקורה".
מלאומית ומאוחדת לא התקבלה תגובה. מקופת חולים מכבי נמסר: "בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הורחבו הקריטריונים למתן מנת החיסון הרביעית, במטרה לאפשר את החיסון לכל מי שחש כי הינו חשוף להדבקה במקום עבודתו או למי שמבקש להגן על מטופליו ו/או על בני ביתו איתם בא במגע - וזאת על ידי הצהרה של החבר במעמד החיסון. הבסיס להנחיות אלו של משרד הבריאות הוא האמון בין נותני השירות הרפואי לחברים המבקשים להתחסן. יחד עם זאת, בעקבות הפנייה יחודדו ההנחיות במוקדי השירות הטלפוניים".