הבית הלבן הצהיר אמש (שישי) כי בניגוד להכחשות של איראן, היא "מעורבת עמוקות" בתכנון המתקפות של המורדים החות'ים בתימן נגד כלי השיט המסחריים בים האדום. לפי הבית הלבן, המודיעין של איראן מאפשר למורדים החות'ים לבצע את המתקפות.
"אין לנו שום סיבה להאמין שאיראן מנסה להניא את החות'ים מההתנהגות חסרת האחריות הזו", אמרה אדריאן ווטסון, מדוברות המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן. היא ציינה כי הסיוע לחות'ים במתקפות בים האדום עולה בקנה אחד עם התמיכה הממושכת של איראן בחות'ים, והעובדה שהיא מעודדת אותם לבצע פעולות שיערערו את היציבות באזור.
3 צפייה בגלריה
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
(מתוך איקס)
אתמול דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ספינת ריגול איראנית שמשמשת למעקב ומוצבת בים האדום מעבירה מודיעין בזמן אמת לחות'ים בתימן, מה שמאפשר להם לתקוף את הספינות באזור. בדיווח נטען גם כי ארה"ב ביקשה מישראל לאפשר לכוחות האמריקניים להגיב למתקפות החות'ים - ולא לעשות זאת בעצמה - כדי להימנע מהרחבת העימות שמתנהל עם חמאס וחיזבאללה.
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", כלי שיט רבים שעוברים בים האדום מכבים את המשדרים שלהם כדי להימנע ממעקב בזמן אמת, אך כלי השיט האיראני שנמצא שם מעביר את המידע לחות'ים - וכך הם יכולים לשלוח כטב"מים וטילים ולפגוע בספינות בים האדום - חרף העובדה שאי אפשר לעקוב אחריהן בזמן אמת ברשת או במכ"ם. "לחות'ים אין טכנולוגיית מכ"ם שמאפשרת להם לאתר את הספינות. הם צריכים את הסיוע האיראני. בלעדיו - הטילים שלהם פשוט ייפלו במים", אמר גורם ביטחוני במערב.
3 צפייה בגלריה
דובר הח'ותים  יחיא סריע
דובר הח'ותים  יחיא סריע
"לא צריכים עזרה מאיראן", אמרו החות'ים על הפרסומים
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
דובר מטעם החות'ים בתימן טען שאין להם צורך בעזרה איראנית במתקפות. "זה מוזר לייחס הכול לאיראן, כאילו היא המעצמה החזקה בעולם", אמר הדובר. "יש לנו מתקני מודיעין שהוכיחו את עצמם במשך שנים של מתקפות נגדנו".
השבוע הודיעה ארה"ב על הקמת כוח ימי בינלאומי, שנועד להגן על ספינות בים האדום ממתקפות הכטב"מים והטילים של החות'ים. המהלך יצא לפועל אחרי שעוד ועוד חברות ספנות הודיעו כי הן מפסיקות לשוט בים האדום בשל המתקפות, שהחות'ים טוענים כי נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה. בפועל, אותן מתקפות פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל. "זה אתגר בינלאומי שדורש פעולה משותפת", אמרה הדוברת ווטסון על האיום החות'י בים האדום.
פורסם לראשונה: 23:17, 22.12.23