4 צפייה בגלריה
350 יחידות דיור אושרו לבנייה בשטח של בסיס צבאי
350 יחידות דיור אושרו לבנייה בשטח של בסיס צבאי
תקודם בניית 4,560 יחידות דיור ביו"ש. ארכיון
עוזרת מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, תגיע היום (ראשון) לביקור בישראל ותקיים פגישות בירושלים וברמאללה. בישראל היא צפויה להיפגש עם בכירים במשרד החוץ, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה. ברקע הגעתה, פורסם סדר היום לכינוס מועצת התכנון העליונה (מת"ע), ולפיו ישראל תקדם תוכניות בנייה ל-4,560 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות.
האמריקנים הפעילו לחצים על ישראל שלא לאשר את קידום היחידות, וארה"ב הביעה חשש שהפלסטינים לא יגיעו למפגש הבא של פסגת ערבה ושארם א-שייח. ישראל אמרה שכבר בפברואר האחרון החליטה על קידומן של 10,000 יחידות דיור בשתי פעימות, וכעת זו הפעימה הנוספת שנקבעה על ידי הממשלה מול המתנחלים, נוהג שהיה קיים גם בימי ממשל טראמפ, ולפיו בכל ארבעה חודשים מתכנסת מת"ע ומאשרת קידום יחידות דיור נוספות.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב'". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הפעם האחרונה שבה אישרה הממשלה יחידות דיור בהתנחלויות הייתה בינואר, אז הקבינט המדיני-ביטחוני החליט להכשיר מאחזים בלתי-חוקיים, ובהמשך החליטה הממשלה על קידום 9,409 יחידות דיור בהתנחלויות, כולל מחוץ לגושים.
אישורי הבנייה מגיעים אחרי ביטול חוק ההתנתקות והעתקת ישיבת חומש לקרקע של אדמות מדינה, צעדים שגררו ביקורת מצד ארה"ב עד כדי זימון השגריר בוושינגטון לשיחה. שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בנה לעצמו מאז הקמת הממשלה את "מינהלת ההסדרה", שבראשה עומד איש אמונו יהודה אליהו. במינהלת עמלים על קידום והסדרה של בנייה בהתנחלויות מול המינהל האזרחי.
התוכניות רוכזו וטופלו בעבודת מטה של לשכת התכנון במינהל ושל מינהלת ההתיישבות בלשכת סמוטריץ'. כך למשל, פורסמו תוכניות לבניית מאות יחידות בנווה צוף ועלי, מאות יחידות בגבעת זאב וכך גם בביתר עלית, 340 יח"ד במעלה אדומים, ברבבה 381, באלקנה 343 יחידות דיור, 287 באדורה ו-196 יחידות דיור בתלם.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר הביטחון גלנט. סמכויות באשר לאישור בנייה בהתחלויות יועברו ממנו לסמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
סמוטריץ' אמר כי "תנופת הבנייה ביהודה ושומרון ובכל מרחבי ארצנו נמשכת. כפי שהתחייבנו, אנו מקדמים היום בניה לעוד אלפי יחידות דיור חדשות ביו"ש. תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב' וההתפתחות הטבעית ביישובים מקבלת ביטוי בבנייה והתרחבות. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט על שיתוף הפעולה. אני מודה בנוסף לצוות של מינהלת ההתיישבות במשרד הביטחון וללשכת התכנון על עבודה מאומצת ומדויקת. בע"ה נמשיך לפתח את ההתיישבות ולחזק את האחיזה הישראלית בשטח".
השר במשרד הביטחון גם מקדם החלטה שתובא היום לאישור הממשלה, שעיקרה הוא קיצור קידום יחידות דיור מעבר לקו הירוק. עד כה, כדי לאשר יחידת דיור היה צורך באישור דרג מדיני בשלבים שונים. כעת, אם ההחלטה תאושר, יהיה צורך רק באישור ראשוני שיהיה בסמכותו של סמוטריץ' ובמקרים מסוימים (של שיווק יחידות הדיור - א.ב.ק) גם אישור סופי. הדבר צפוי לקצר את קידומן של יחידות הדיור, אך עדיין כאמור כל יחידת דיור באיו"ש תהיה זקוקה לאישור דרג מדיני.
התיקון שהממשלה צפויה לאשר היום הוא תיקון החלטת הממשלה מספר 150 מ-2 באוגוסט 1996 והחלטה מספר 175 של הקבינט המדיני-ביטחוני מ17 במרץ 1999 - שעיקרה קיצור תהליכי אישור הבנייה בהתנחלויות והעברת הסמכויות למתן אישור הדרג המדיני משר הביטחון יואב גלנט לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בסך הכול, הליכי אישור הבנייה ביהודה ושומרון יקוצרו משישה שלבים לשני שלבים בלבד. מדובר בתיקון מצב שהיה קיים 27 שנה.
4 צפייה בגלריה
יקוצרו קידומן של של יחידות דיור מעבר לקו הירוק - כדי להפחית את הביקורת האמריקנית. נתניהו וביידן
יקוצרו קידומן של של יחידות דיור מעבר לקו הירוק - כדי להפחית את הביקורת האמריקנית. נתניהו וביידן
יקוצרו קידומן של של יחידות דיור מעבר לקו הירוק - כדי להפחית את הביקורת האמריקנית. נתניהו וביידן
( צילום: EPA, AP)
מדובר בחלק מההסכמים הקואליציוניים והסכם ההבנות בין סמוטריץ' לגלנט. תכלית ההצעה היא לבטל את הצורך באישורים של הדרג המדיני תוך כדי הליכי התכנון עצמם, והעברת מוקד השליטה של הדרג המדיני בהליכי התכנון ביו"ש. על פי התיקון, אם הדרג המדיני נדרש והחליט לאשר קידומה של תוכנית בשטח מסוים - לא יהיה צורך בהידרשות מחודשת בשלבים הנוספים שלאורך ההליך התכנוני. מוצע לחייב אישור נוסף של הדרג המדיני לאחר השלמת הליכי התכנון ולפני פרסום מכרזים לבנייה, לאור המשמעויות המדיניות שפרסום מכרזים מעין אלה עשויים לשאת עימם.
כמו כן, התיקון קובע שכל הרשאה לתכנון ופרסום מכרזים לבנייה יבוצעו רק לאחר אישורו של הדרג המדיני. גם הגשת תוכניות ביחס לשטח המצוי בבעלות פרטית תחייב אישור של הדרג המדיני. עוד נקבע כי החובה לקבל אישור דרג מדיני כתנאי לסלילת כבישים ביהודה ושומרון תבוטל.
קיצור הליכי התכנון של בנייה בהתנחלויות נועדה גם למנוע מצב שבו ישראל עומדת שוב ושוב תחת לחצים וגינויים של הממשל האמריקני, על אף שמדובר בהחלטה שחוזרת שוב ושוב. ההחלטה הוגשה לממשלה הבוקר בעקבות לחצים של סמוטריץ' להעלות אותה. קיצור התהליכים של אישור בנייה בהתנחלויות הוא דרמטי, שכן בעבר היו לא מעט מקרים שתוכניות נפלו באמצע ההליך הארוך משיקולים ביטחוניים או מדיניים - וכעת הן לא יוכלו ליפול.
משרד החוץ הפלסטיני גינה בחריפות את הצעד והזהיר "מפני הסכנות הנובעות מהחלטה ז", הנחשבת כצעד נוסף לקראת החלת החוק הישראלי על הגדה המערבית, השלמת פרקי סיפוחו והקלת מעבר פרויקטים בהתנחלויות בשקט, ללא רעש, ובשלבים קצרים העלולים לא להגיע לתקשורת". לדברי הפלסטינים, "המשרד קורא לפעולה בינלאומית והפעלת לחץ על ממשלת ישראל כדי להרתיע אותה מלנקוט בהחלטה זו, הפוגעת בהזדמנות ליישם את פתרון שתי המדינות".
מתנועת שלום עכשיו נמסר: "הממשלה הקיצונית והמסוכנת בתולדות המדינה נותנת דלק לפירומן, ומפקידה את האינטרסים המדיניים והביטחוניים בידיו של מי שייחל למחוק כפר ומייצג מיעוט קטן משיחי, ומסוכן. ההחלטה תביא בהכרח לעוד בנייה מזיקה ולעוד השקעות מיותרות בהתנחלויות על חשבון הנגב והגליל, המנוגדות לאינטרס הישראלי ולכל היגיון, כחלק מתכנית סדורה לקדם דיקטטורה משיחית בין הים לירדן. ממשלת ישראל כבר מקדמת סיפוח דה פקטו, ורק מאבק נחוש ובלתי מתפשר יעצור אותה. אנו קוראים לציבור להצטרף אלינו כדי שישראל לא תהיה דיקטטורה אפרטהיידיסטית".