פלסטיני תושב עזה העיד בשיחה עם רשת CNN כי חווה התעללות מינית בזמן ששהה במתקן המעצר בבסיס שדה תימן. איבראהים סאלם (34), תושב ג'באליה, אמר כי במהלך תשאול שעבר הוא הוכה, הושפל מילולית וחווה פגיעה מינית על-ידי חיילים שהורו לו להתפשט. העדות פורסמה במקביל לפרשת ההתעללות במחבל, שבמסגרתה נעצרו חמישה חיילי מילואים ששוהים בימים אלה במעצר בית. אזהרה: הכתבה מכילה תיאורים קשים.
על-פי CNN, סאלם, ספר במקצועו, נעצר בחודש דצמבר האחרון - ושוחרר בתחילת החודש. "הייתי מבולבל. למה נעצרתי? אין לי שום דבר עם ארגוני ההתנגדות (ארגוני הטרור בעזה). לא היו אישומים נגדי", אמר. ביתו של סאלם בג'באליה הותקף מהאוויר ב-8 בדצמבר. שמונה מקרוביו נהרגו, ואשתו ושניים משלושת ילדיו נפצעו. הוא לקח את ילדיו לבית החולים כמאל עדואן - שם נעצר, בזמן שלדבריו המתין עם ילדיו בתור לטיפול. ידיו נקשרו ועיניו כוסו.
3 צפייה בגלריה
מחבל עצור במכלאה בשדה תימן
מחבל עצור במכלאה בשדה תימן
סאלם, במהלך מעצרו בשדה תימן
(צילום: מתוך CNN)
סאלם, כך התברר, הוא זה שהופיע בתמונה מתחקיר CNN - כשעיניו מכוסות וידיו מונפות מעל ראשו. ב-23 במאי הוא עבר לכלא קציעות, שנמצא בהנהלת שב"ס, אך עד אז, לדבריו, הוחזק במתקן שכונה על-ידי עצורים פלסטינים אחרים "שדה" - שדה תימן.
"היינו שומעים צעקות, קולות ירי ואז שקט. זה היה מבהיל את האנשים, סיוט", הוא אמר. לדבריו, בחקירות שעבר, הוא נשאל "איפה החטופים? איפה הנשק של חמאס? אתה חמאס? אתה קסאם? (הזרוע הצבאית של חמאס) אתה ג'יהאד איסלאמי?". סאלם טען שחיילים גם אמרו לו שמשפחתו נהרגה ושמים חמים נשפכו על גופו.
סאלם העיד שאת רוב הזמן במעצר העבירו העצורים בתחתונים. כשאמורים היו להיכנס לחקירה, הם התבקשו להתפשט. "היו מביאים את גלאי המתכות ומעבירים אותו על פני כל הגוף שלנו, גם סביב אזורים פרטיים. הכו אותי שם", אמר. כשהתקפל מכאב, לדבריו, ובזמן שחמישה או שישה חיילים הסתכלו עליו, פגעו בו מינית. "רכנתי קדימה בגלל הכאב, ואז פתאום דחפו אלה לתוך הישבן שלי".
3 צפייה בגלריה
איבראהים סלאם, עצור בשדה תימן שטוען שהותקף מינית
איבראהים סלאם, עצור בשדה תימן שטוען שהותקף מינית
איבראהים סאלם
הוא סיפר שלאחר חקירות, היו לו רק "שניות" ללבוש שוב את התחתונים. עיכוב בכך - לדבריו - היה מביא למכות מצד החיילים.
בצה"ל מסרו ל-CNN כי סאלם נעצר ב-12 בדצמבר בחשד למעורבות בפעילות טרור, והוחזק בשדה תימן למשך כחודש וחצי - לפני שהועבר למתקן של שב"ס, שם העביר כחצי שנה מתוך שמונת חודשי המעצר שלו. "לא נוכל להתייחס לתנאי המעצר שלו במשך רוב אותה תקופה. התנהגות בלתי הולמת במהלך המעצר מנוגדת לחוק ולפקודות צה"ל - ועל כן אסורה בהחלט". בשב"ס הפנו את CNN לצה"ל ולשב"כ, שלא מסר את תגובתו לפנייה.
ב-1 באוגוסט שוחרר סאלם לרצועת עזה. הוא נלקח לגבול הרצועה, בדרומה - בזמן שמשפחתו שוהה בצפון הרצועה. הוא סיפר כי הוא חי בימים אלה בחאן יונס ומתקשר עם משפחתו בטלפון בלבד, מאחר שזו נשארה בצפון הרצועה.
"אתה חושף את הגוף בפני חיילים וחיילות שמטרידים אותך ונוגעים בך עם חפצים בחלקים רגישים", אמר. "הם מכים אותך בישבן, מושכים בשיער ומדברים גסויות. זה משפיל".
לפי צה"ל, סאלם שוחרר לאחר שנמצא כי הוא לא מהווה סכנה לביטחון הלאומי. הוא הובא בפני שופט מחוזי במהלך מעצרו. הוא סיפר ל-CNN שאחד מחוקריו הציג לו תמונה של שרידי גופות קרובי משפחתו שנקברו בחצר בית החולים כמאל עדואן, וטען שאמר לו ש"אלה יכולים להיות חטופים".

התחקיר של CNN, ומעצר חיילי המילואים

במאי האחרון רשת CNN פרסמה תחקיר מקיף על התעללות בפלסטינים במחנה שדה תימן, שהוגדר בכתבה כ"בית מעצר חשאי בנגב". אל המחנה, נציין, מועברים עזתים החשודים כמחבלים. הם מוחזקים בו עד להכרעה אם יועברו לבית סוהר של שב"ס, או - אם נוקו מחשד - ישוחררו חזרה לרצועה. בתחקיר, שמבוסס על "חושפי שחיתויות ישראלים" וקיבל את הכותרת הראשית באתר הרשת, תואר כי עצירים מוחזקים במתקן כשהם מרותקים, מכוסי עיניים, עם חיתולים.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר של לוחמי מילואים בחשודים בהתעללות במחבל נוח'בה בבית ליד
הארכת מעצר של לוחמי מילואים בחשודים בהתעללות במחבל נוח'בה בבית ליד
חיילי המילואים החשודים בהתעללות במחבל בשדה תימן
(צילום: יריב כץ)
התחקיר נפתח בתיאור שתי תמונות שצילם עובד ישראלי במחנה, שלדבריו "ממשיכות לרדוף אותו". בתמונות נראים העצירים יושבים על מזרנים דקים מנייר, מגודרים בתיל, כולם מכוסי עיניים. הוא תיאר כי היה באוויר "סירחון רקוב", ועל העצירים נאסר לדבר זה עם זה - אז הם מלמלו לעצמם. "אמרו לנו שאסור להם לזוז, והם צריכים לשבת זקופים", אמר. "אסור להם לדבר. אסור להם להציץ מתחת לכיסוי העיניים שלהם". השומרים קיבלו הוראה "לצעוק 'אוסקוט'" (שקט בערבית) - ונאמר להם "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם".
לפי CNN, עובדים ישראלים במתקן סיפרו כי רופאים נאלצו לכרות איברי עצירים עקב פציעות שנגרמו להם כתוצאה מהאיזוק הממושך. הם הוסיפו כי הליכים רפואיים מבוצעים לפעמים על-ידי חובשים "חסרי כישורים", מה שמקנה למקום מוניטין של "גן עדן למתמחים". האוויר, לדבריהם, מלא בריח של פצעים מוזנחים שנותרו להירקב.
הרשת ציינה כי שלושה ישראלים שעבדו במחנה הם שהעניקו לה את העדויות על המתרחש בו, ו"כולם התבטאו תחת סיכון של השלכות משפטיות ופעולות תגמול מצד ארגונים התומכים במדיניות הקשוחה של ישראל ברצועת עזה". על-פי העדויות, המתקן - שלא רחוק במיוחד מהרצועה - מחולק לשני חלקים: מתחמים שבהם כ-70 עצורים פלסטינים מוחזקים תחת "ריסון פיזי קיצוני", ובית חולים שדה שבו עצורים פצועים קשורים למיטותיהם, לובשים חיתולים ואוכלים באמצעות קשיות.
בחודש שעבר נעצרו בשדה תימן תשעה חיילי מילואים בחשד להתעללות חמורה במחבל חמאס, ונגד חמישה מהם צפוי להיות מוגש כתב אישום בקרוב. בדיון הארכת מעצרם האחרון ביום חמישי תיארה לראשונה התביעה את השתלשלות האירועים לכאורה, ולפיה החשודים "היכו אותו באלה, השתמשו בטייזר ודחפו חפץ לאחוריו".