קצינים בכירים בצה"ל יינזפו ודרגתם תעוכב בעקבות תאונה קטלנית שגבתה את חייו של רון אליהו עובד שנדרס למוות על-ידי אוטובוס שהידרדר במהלך גיבוש צנחנים באפריל לפני שנתיים.
בדובר צה"ל מסרו בצהריים (רביעי) כי "לאור ממצאי ועדת החקירה החליט הרמטכ"ל כי יינקטו צעדים פיקודיים נגד מפקד אוגדת עזה נמרוד אלוני, שהיה ממלא מקום קצין חי"ר וצנחנים ראשי בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף, שיינזף פיקודית, מפקד האוגדה בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף שייקרא לשיחה פיקודית, מפקד החטיבה בעת האירוע, קצין בדרגת תת-אלוף כיום, שיינזף פיקודית ולא יעלה כמועמד לתפקיד מפקד אוגדה כפי שתוכנן השנה, ומפקד בסיס האימונים החטיבתי בעת האירוע, קצין בדרגת אלוף-משנה כיום, שיינזף פיקודית וכן יעוכב קידומו לדרגה בשנה".
3 צפייה בגלריה
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
נהרג בגיבוש צנחנים. רון אליהו עובד
(צילום: באדיבות המשפחה)
הרמטכ"ל ציין כי התחקיר הפיקודי הראשון שנערך לקה בחסר ולא הציף את כלל הפערים. "בכל תחקיר ובכל נושא צריך להפוך כל אבן ולנתח באזמל חד כל עובדה וכל שאלה. תחקיר יסודי, ביקורתי, נוקב ומלמד הוא הסטנדרט היחידי בצה"ל. הרמטכ"ל סיכם כי רון עובד ז"ל נהרג בנסיבות טרגיות עקב רשלנותו לכאורה של נהג האוטובוס האזרחי. לצד זאת, ועדת החקירה חשפה פערים ותקלות המחייבים טיפול מערכתי במטרה להשתפר בעתיד ולהפיק הלקחים הנדרשים".
נהג האוטובוס האזרחי שגרם לתאונה הואשם בגרימת מוות בנהיגה רשלנית, כיוון שהשאיר את האוטובוס מונע, בהילוך נסיעה ומבלי שהפעיל מערכת בלימה. בצה"ל אמרו כי לאחר האירוע ובמקביל לתחקיר הפיקודי, נערכה חקירת מצ"ח מקיפה אשר הצביעה על הפערים ביום הראשון של הגיבוש. בפברואר האחרון הורה הרמטכ"ל על הקמת ועדת חקירה שתרחיב ותשלים את בחינת האירוע ואת האופן שבו קוימו הפקודות והנהלים לרבות הפערים שעלו בתחקיר הפיקודי".
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
החליט על צעדים פיקודיים. כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
קברו של רון אליהו עובד ז"ל שנהרג במהלך גיבוש צנחנים בתאונת אוטובוס ליד שומריה, בבית העלמין בפלמחים
קברו של רון אליהו עובד ז"ל שנהרג במהלך גיבוש צנחנים בתאונת אוטובוס ליד שומריה, בבית העלמין בפלמחים
קברו של רון בבית העלמין בפלמחים
(צילום: תומי הרפז)
הממצאים הוגשו היום לרמטכ"ל ולמשפחתו של רון על-ידי ראש ועדת החקירה, תת-אלוף אילן סבג, וכוכבי הביע את צערו העמוק על מותו. כוכבי קיבל את ממצאי ועדת החקירה שקבעו כי נסיעתו של האוטובוס האזרחי ופגיעתו באוהל בו שהה רון היא הגורם הישיר לתאונה, והוועדה קבעה כי אין קשר ישיר בין התקלות והשגיאות שעליהן הצביעה ביחס לניהול המיון, לבין מותו המצער.
"ממצאי ועדת החקירה העלו כי התפיסה השגויה לפיה קיימת הפרדה ברורה בין יום הגיבוש הראשון לשני הובילה לשגיאות ותקלות, ואינה עולה בקנה אחד עם ההוראה המקצועית בנושא", אמרו בצה"ל. עוד הוסיף הרמטכ"ל כי "התקלה המרכזית באירוע זה נוגעת ביסודיות ובדייקנות של קריאת הפקודות ומימושן. כתוצאה מכך התרחשו מספר שגיאות נגררות בניהול יומו הראשון של המיון". 
עוד נמסר כי "הרמטכ"ל הדגיש שמיון מועמדים לשירות ביטחון הוא מקצוע ייחודי הדורש העמקה, יסודיות, דייקנות ומקצועיות בכל דרג. הרמטכ"ל קבע כי התקלה בהבנת תיק המיון המקצועי לא נעשתה בזדון או בכוונה, והיה מצופה מהמפקדים ומגורמי המטה להפגין דייקנות ומקצועיות גבוהה בשלב ההכנות. הרמטכ"ל הנחה לבחון ולשנות את שיטת ביצוע המיונים הקיימת כיום ולממש תהליך עומק של שינוי המיון בגישה ביקורתית ומחדשת". 
כוכבי הוסיף כי "ההתייחסות להוראות ולמילה הכתובה לא הייתה מספקת. התייחסות רצינית לפקודות ולתורה הכתובה היא ביטוי של מקצוענות ומצוינות והוא ציווי שיש למלא בכל תחום. גם כתיבת הפקודות חייבת להיעשות באופן מקצועי ובהיר, ובאופן שימנע אי הבנות כפי שאירע במקרה הנוכחי". בצה"ל הדגישו כי הצבא משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה.