מנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר פרסמו אמש (יום ה') הצהרה משותפת וחריגה, ובה דרשו מישראל ומחמאס לחזור ל"שיחות דחופות" על עסקת חטופים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, הציעו לערוך פסגה ביום חמישי בשבוע הבא - ומסרו כי הגיעה העת "לסגור" את העסקה, שתביא להפסקת אש ברצועת עזה ולשחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס כבר 308 ימים.
לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרה הלילה לפרסם בעקבות ההצהרה החריגה הודעה שבה הבטיחה להיענות לקריאה לחידוש השיחות: "בעקבות הצעת ארה"ב והמתווכות, ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המו"מ למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת". גורם מדיני בכיר אמר: "ישראל תגיע לכל מקום שיכול לקדם עסקה".
3 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
אמיר קטאר אל-ת'אני, נשיא ארה"ב ביידן ונשיא מצרים א-סיסי. הצהרה משותפת וחריגה
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP q Reuters)
בהודעה של מנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר נמסר: "אנחנו, המתווכים, מוכנים אם יהיה בכך צורך להציע הצעה אחרונה כדי לפתור את הסוגיות שנותרו באשר ליישום (ההסכם) בצורה שתתאים לציפיות של כל הצדדים". שלושת המנהיגים קראו "לסיים באופן מיידי" את סבלם של תושבי עזה ואת סבלם של החטופים ובני משפחותיהם, והוסיפו: "פעלנו במשך חודשים כדי להשיג מתווה להסכם - וכעת הוא על השולחן, וחסר רק את השלמת פרטי היישום שלו".
הם קראו לישראל ולחמאס לחזור ל"שיחות דחופות", והציעו כאמור פסגה בין הצדדים ב-15 באוגוסט, בדוחא או בקהיר. הם ציינו כי מטרתה תהיה לגשר על הפערים שעוד נותרו, כדי להתחיל ביישום העסקה "ללא דיחוי". בביקורת מרומזת - כנראה על שני הצדדים - הם הוסיפו בהודעה המשותפת: "אסור לבזבז זמן נוסף, ואסור שיהיו תירוצים מאף אחד מהצדדים לעיכובים נוספים. הגיע הזמן לשחרר את החטופים, להתחיל בהפסקת אש - וליישם את העסקה הזו".
לאחר מכן הגיב בכיר בבית הלבן על ההצהרה, ואמר כי "הישראלים היו פתוחים לגבי זה. משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל מיידית את ההצהרה. היא לא רגילה, אבל משמעותית - אין יותר תירוץ להמשיך לדחות את ההסכם. אנחנו לא צופים שהוא יהיה מוכן לחתימה ביום חמישי, אבל אנחנו מאמינים שמה שנותר ניתן לגישור. אנחנו חייבים להוציא את החטופים מעזה. הגיע הזמן לסגור את זה. הנשיא ביידן הבהיר זאת היטב, גם לנתניהו וגם לעמיתיו בקהיר ובדוחא".
ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר בתגובה: "אנו מודים ומחזקים את נשיא ארה"ב, נשיא מצרים ואמיר קטאר על מחויבותם לשחרור 115 החטופים שנמצאים כבר 308 ימים בשבי החמאס. מטה המשפחות קורא לממשלת ישראל והעומד בראשה לגלות מנהיגות גם כן ולקדם ולהשלים את הפרטים האחרונים החסרים ליישום עסקת נתניהו להשבת כלל החטופים - החיים לשיקום, והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".
ריאיון באולפן ynet עם אביו של החטוף הירש גולדברג-פולין
(צילום: ירון ברנר)

ההודעה החריגה מגיעה על רקע האופטימיות שהשמיעו בארה"ב על כך שהעסקה "קרובה מאי-פעם" - אם כי בישראל ציננו את האופטימיות הזו ואפילו הביעו פסימיות באשר לתקוות הממשל האמריקני להגיע לעסקה בשלב הנוכחי - כזו שתוכל "לטרוף את הקלפים" בצל המתיחות מול איראן וחיזבאללה, לבלום מתקפות מצידם ולהביא להסדרה אזורית - אולי אפילו לנורמליזציה עם סעודיה.
בישראל אומרים כי הצלחת המאמצים הללו תלויה רק ביחיא סינוואר, שהוכרז השבוע כיורשו של איסמעיל הנייה בהנהגת חמאס, וכי כל האינדיקציות מראות שחמאס מעוניין בהסלמה אזורית - כך שאין סיכוי שארגון הטרור "יתנדב" להפחית את הלהבות כעת. בלשכתו של נתניהו הדגישו שלשום כי טרם התקבלה תשובה מחמאס להצעה הישראלית האחרונה.
דיווח פסימי נוסף פורסם אמש בעיתון האמירתי "The National". מקורות המקורבים למתווכות במגעים טענו כי מינוי סינוואר לראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור "עלול להפריע למשא ומתן בגלל עמדתו הנוקשה לגבי המשך המלחמה בעזה". לדברי המקורות, "לאחר ההודעה על המינוי סינוואר יצר קשר עם מצרים כדי להעביר מסר נחרץ בנוגע לתנאים להפסקת אש - נסיגה ישראלית מלאה מעזה ושחרור אסירים פלסטינים בעלי פרופיל גבוה".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר, והתיעוד של במנהרה ברצועה. "רוצה הסלמה אזורית"
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
ובכל זאת, בישראל אמרו בימים האחרונים כי חיסולו של הנייה בטהרן עשוי דווקא להגדיל את הסיכויים לעסקה, וכי אף שהוא הוצג בעולם כדמות מתונה ביחס לסינוואר - הוא היה דווקא "אבן נגף במגעים". פרשנים שונים העריכו גם כי החיסול הדרמטי יכול להוות מבחינת ישראל תמונת ניצחון "אחרונה" לפני סיום המלחמה - אף שהיא לא קיבלה אחריות על הפעולה שמיוחסת לה באיראן.
במקביל, שלשום פורסם כי נרשמה התקדמות משמעותית במגעים מול מצרים על אחת משתי הסוגיות שעד כה עיכבו את ההתקדמות בשיחות: דרישת ראש הממשלה נתניהו להמשיך לשלוט בציר פילדלפי ומעבר רפיח. בשיחות בסוף השבוע של המשלחת הישראלית בקהיר הצדדים סגרו כמעט את כל הנושא הזה.
ההתקדמות שהייתה בשיחות תהיה אבן דרך בכל עסקת חטופים, כך מעריכים גורמים שונים, כיוון שהמצרים יושבים על הגבול של ציר פילדלפי ומעבר רפיח - ויש להם תפקיד מרכזי ב"יום שאחרי" ברצועה וביציאה להפסקת אש. ישראל ומצרים דנו במניעת ההברחות ובראשן הפצצות והטילים לחמאס, בבניית מכשול תת-קרקעי ובהתקנת סנסורים.
3 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
נתניהו וביידן בבית הלבן, בחודש שעבר. רה"מ "שינה כיוון" אחרי השיחה הקשה?
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
דרישה נוספת של נתניהו היא למצוא דרך למנוע מעבר חמושים לצפון הרצועה דרך ציר נצרים שמבתר את הרצועה במרכזה - ציר שחמאס דורש שישראל תיסוג ממנו במסגרת הפסקת האש. הדרישות של נתניהו עוררו תסכול בקרב משפחות חטופים, ולפי הדיווחים יצרו גם מתיחות בינו לבין צוות המשא ומתן הישראלי, אולם שלשום דווח ב"וושינגטון פוסט" על סימנים לכך שנתניהו שינה כיוון ונוטה כעת לכיוון העסקה.
לפי הדיווח של הפרשן הבכיר של העיתון, דייוויד איגנשיוס, אחרי השיחה הקשה שהייתה בין נתניהו לנשיא ביידן בשבוע שעבר - ראש הממשלה הודיע לפחות לאחד מחברי הקואליציה שלו שהוא תומך בהסכם ללא תיקונים. בטור ב"וושינגטון פוסט" הוזכר כי שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון מאמינים שהתיקונים הללו אינם הכרחיים ועלולים לסכן את ההסדר כולו שיביא להחזרת חטופים, בטענה שצעדים אחרים יכולים להבטיח שחמאס לא ישוב לשליטה.
פורסם לראשונה: 23:54, 08.08.24