3 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
כלי רכב שהוצתו בפרעות בחווארה
הפרעות בעיירה הפלסטינית חווארה שליד שכם לאחר פיגוע הירי אתמול (ראשון) שבו נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה הביאו תגובות גינוי מכל הקשת הפוליטית בכנסת. אבל היו גם ח"כים שבחרו להתעלם מהן וכאלה שאף תמכו בהתפרעויות.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע הבוקר יחד עם חברי מפלגתו מעוצמה יהודית לישיבת סיעה במאחז אביתר שהוכרז שטח צבאי סגור – שם התייחס לראשונה לפרעות שעות ארוכות אחרי שהסתיימו, וקרא "לא לקחת את החוק לידיים". כל זאת, בזמן שהוא שוהה במאחז בלתי-חוקי, לצד עשרות מתנחלים. את האזהרה הזו הוא נמנע מלהשמיע בזמן אמת. חלק מהח"כים שהיו עמו הביעו תמיכה בפורעים.
בן גביר נזכר להבהיר: "אסור לקחת את החוק לידיים"

הבוקר אמר ח"כ צביקה פוגל ממפלגתו של בן גביר בגלי ישראל כי "אתמול יצא מחבל מחווארה – וחווארה סגורה ושרופה. זה מה שאני רוצה לראות. רק ככה נשיג הרתעה". בריאיון לגל"צ אמר פוגל כי "הושגה הרתעה שלא הייתה מאז חומת מגן. אני רואה את התוצאה בעין יפה מאוד".
לפוגל הצטרפו ח"כים אחרים: חבר מפלגתו יצחק קרויזר אמר בוועדת החוקה כי "החבר'ה האלה (שהתפרעו) קיבלו השראה מחודש וחצי של הפגנות". כשחברי האופוזיציה זעמו על ההשוואה המקוממת בין אנשים ששרפו בתים למפגינים שחסמו כבישים, הוא הוסיף: "לא אמרתי לקחת את החוק לידיים. אבל אני מצפה מכם לגנות גם אירועים קשים שקורים בהפגנות שלכם".
ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) כתבה: "הגעתי הערב למקום הפיגוע הקשה בחווארה כדי לתמוך בזעקתם הצודקת של מאות תושבי השומרון שיצאו למחות ולדרוש ביטחון, אחרי חודשים ארוכים שהופקרו".
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע

שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) לא גינה את הפרעות, כמו גם חבר מפלגתו ח"כ אלמוג כהן. על האחים שנרצחו בפיגוע כתב: "יחד עם כל בית ישראל אני מבכה מרה על הירצחם של האחים הקדושים הלל ויגל יניב הי"ד, שולח את תנחומיי הכנים מעומק ליבי למשפחתם היקרה. 'ומחה ה' דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר'".
חברי הכנסת מהציונות הדתית ברובם לא גינו את הפרעות. שר האוצר ויו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' אמנם גינה את הפרעות, אך לפני כן עשה "לייק" בטוויטר לציוץ שקרא "למחוק את הכפר".
ח"כ אורית סטרוק כתבה כי "יוצאת עכשיו ממפגש טעון, דומע ועוצמתי עם נשות היישוב הר ברכה, אלה שנוסעות יום-יום דרך חווארה, עומדות שם מאוימות בפקקים ותוהות למה בעצם אין מחסומים". גם מצידם של יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר וח"כ אוהד טל לא נשמע שום גינוי.
3 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
נזקי ההתפרעויות בחווארה
(צילום: רויטרס )
גם רוב חברי הליכוד לא התייחסו לפרעות ולא גינו אותן. ח"כ טלי גוטליב אמרה בוועדת החוקה שלא תגנה "אנשים בשעת צער" וכי "הגינוי היחיד שייצא מפי הוא למחבלים". לדבריה, "הגיעו מים עד נפש. אני מפצירה באזרחים לקחת אוויר ולתת לצה"ל לשמור על האזרחים".
ברשימת חברי הליכוד שבחרו שלא לגנות את הפרעות נמצאים שר המשפטים יריב לוין, השר דודי אמסלם, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר הכלכלה ניר ברקת, שרת התחבורה מירי רגב, שר התרבות והספורט מיקי זוהר, ח"כ ישראל כץ, שר התקשורת שלמה קרעי, ח"כ עידית סילמן, ח"כ דוד ביטן, ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ אליהו רביבו, השרה גלית דיסטל אטבריאן, ח"כ שלום דנינו, שר התיירות חיים כץ, שר המדע אופיר אקוניס, ח"כ אלי דלל, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, השרה מאי גולן, ח"כ אריאל קלנר, ח"כ אתי עטייה, ח"כ עמית הלוי, ח"כ צגה מלקו, ח"כ אושר שקלים וח"כ קטי שטרית.
סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי לא גינה ואף כתב: "לצערי אני מבין את חוסר הסבלנות וכאבם של האזרחים. ‏ישראל חזקה צריכה לפעול באגרוף ברזל".
3 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: EPA )
ח"כ חנוך מילביצקי גינה את הפרעות אך השווה אותן למפגינים נגד המהפכה המשפטית. "גם לי בוער הלב מהרצח הנורא אתמול. גם אני רוצה לראות את אביתר מיושב מחדש כמה שיותר מהר. אבל לא ככה. לא דרך לקיחת החוק לידיים", הוא אמר. "למרות שכולנו חוזים מדי שבוע בהכלה הבלתי נתפסת כלפי קומץ הקיצונים שרוצים להחריב לנו את המדינה – לנו אסור להגיע לשם. זו לא דרכנו".
ביהדות התורה אף אחד מחברי הכנסת לא גינה את ההתפרעויות. יו"ר ש"ס אריה דרעי גינה וכתב בטוויטר כי "הדם של כולנו רותח בעקבות רצח האחים הלל ויגל יניב, אבל למרות זאת אסור לנו לקחת את החוק לידיים. ההצתות בחווארה עלולות להצית את יהודה ושומרון ולגרום להרג והרס. צה"ל, השב"כ וכוחות הביטחון פועלים בנחישות נגד המחבלים וחיסלו עשרות מחבלים מתחילת השנה. תנו לצה"ל לפעול כי רק ככה ננצח".
ח"כ משה ארבל (ש"ס) גינה הבוקר את דבריו של ח"כ פוגל בוועדת החוקה: "אני מבקש לגנות בתוקף ולהוקיע את הדברים של חבר הקואליציה שלנו צביקה פוגל. הפעולות החמורות מאוד שנעשו אתמול בחווארה ביחס לאוכלוסייה לא מעורבת מפוררות את היותנו מדינה ואנחנו לא יכולים להכיל אותן. אלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו".
יתר חברי ש"ס, שר הרווחה יעקב מרגי, שר העבודה יואב בן צור, השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי, השר חיים ביטון, ח"כ ינון אזולאי, סגן שר החקלאות משה אבוטבול, ח"כ אוריאל בוסו, ח"כ יוסי טייב, ח"כ אברהם בצלאל, ח"כ יונתן מישרקי וח"כ סימון מושיאשוילי - לא גינו את הפרעות.