1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה התעללות בקשישים
אילוסטרציה התעללות בקשישים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שוטרי תחנת אופקים עצרו קשיש בן 81 שלוקה בדמנציה בחשד לתקיפה אלימה של אשתו. בתם של בני הזוג התקשרה למשטרה וביקשה שיינתן סיוע לאביה לקבל טיפול פסיכיאטרי, אך במקום להפנות את החשוד לטיפול נפשי, בחרו השוטרים להגיע לבית הוריה ולעצור את הקשיש.
המקרה אירע אשתו של הקשיש סיפרה לבתם כי בעלה, שסובל כאמור מדמנציה ופסיכוזה, תקף אותה. לפי החשד, הקשיש איים על אשתו שיהרוג אותה ואף גרם לה חבלות ביד. השוטרים נקלעו למצב בעייתי: מצד אחד הם הוזעקו לטפל באדם שלפי החשד התנהג באלימות ומצד שני הבינו שמדובר בחשוד שזקוק לעזרה נפשית ולא לשהות בית מעצר, מאחר שקיים ספק אם הוא מבין את הסיטואציה.
למרות זאת, המשטרה הביאה את החשוד לבית משפט השלום בעיר וביקשה להאריך את מעצרו בארבעה ימים. השופט יורם ברוזה הבהיר שזה לא מקרה למעצר. "מדובר באדם בן 81 שסובל מדמנציה עם מאפיינים פסיכוטיים", ציין ברוזה בהחלטתו. "המקום לטפל בהתנהגותו אינו בתחנת המשטרה אלא יש לטפל בו על ידי מערך בריאות הנפש".
השופט ברוזה הורה לשלוח את החלטתו לפסיכיאטר המחוזי על מנת שיבחן אם יש מקום להשתמש בסמכויותיו לפי חוק ולהורות על אשפוז כפוי.

"משפחות זועקות לעזרה"

עו"ד אלכס גאוסקין, פרקליטו של החשוד מהסנגוריה הציבורית, אמר כי "מדובר במקרה שבו משפחתו של הקשיש, שהוא ניצול שואה, פנתה למשטרה על מנת שזו תסייע לה להביאו בפני גורמי טיפול בתחום בריאות הנפש.
"במקום להביאו לטיפול, בחרה המשטרה לעצור אותו ולהביאו בפני שופט בבקשה להארכת מעצרו. בית המשפט דחה את הבקשה. לצערנו, זו לא הפעם הראשונה שבה במקום לפנות לרשויות הרווחה שיסייעו למשפחות שזועקות לעזרה בוחרים להפנות את המשאבים להליך הפלילי".
דבריו של עו"ד גאוסקין מכוונים לביקורת שהופנתה כבר לפני שנתיים כלפי המשטרה. קשיש בן 87, דמנטי וחולה אלצהיימר, נעצר אז בחשד שהכה את אשתו באגרוף. בית המשפט ציין אז בתגובה: "יש להצטער על הדרך שבה נהגה המשטרה". במקרה אחר שאירע ב-2017 הגישה לשכת התביעות של המשטרה כתב אישום נגד קשיש בן 83 שסבל מדמנציה מתקדמת בגין תקיפת אשתו.
מהמשטרה נמסר בתגובה למעצר האחרון: "המשטרה מתייחסת במלוא כובד הראש ומטפלת בכל תלונה או מידע שעניינם חשד לאלימות במשפחה וכך נעשה גם במקרה זה. מיד עם קבלת התלונה, נפתחה במשטרה חקירה, החשוד נעצר ובוצעו כל הפעולות הנדרשות כדי להביאו עוד באותו היום בפני שופט לקבלת החלטה בעניינו.
"בית המשפט קיבל וציין את המסוכנות הנשקפת ממנו והחשדות כלפיו, אך הכריע כי יועבר למסגרת טיפולית. נמשיך לפעול נגד גילוי אלימות, בפרט בתוך המשפחה, תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותנו מכוח החוק, הכול במטרה לספק הגנה לקורבנות העבירה ולמצות את הדין עם המעורבים".