תיעוד: ששון אביב תוקף את נתין הזר בנתב"ג

בית הדין למשמעת של עובדי המדינה הרשיע היום (ד') את ששון אביב, לשעבר פקח הגירה ברשות האוכלוסין וההגירה, בתקיפה של נתין זר מגיאורגיה שעמד לפני הרחקה מהארץ. בית הדין הורה על פיטוריו של אביב ופסילתו לחמש שנים משירות המדינה. כמו כן נרשמה לחובתו נזיפה חמורה. האירוע תועד במצלמות האבטחה של מתקן ההרחקה בנתב"ג.
לאחר התקרית נערכה בנושא חקירת משטרה שבסופה הוחלט לגנוז את התיק. בעקבות זאת משך אגף המשמעת של נציבות שירות המדינה את התיק מהמשטרה, השלים את החקירה הפלילית ובסופו של דבר הוגשה נגד אביב תובענה לבית הדין למשמעת.
התקיפה אירעה ביולי 2016 במתקן המסורבים בנתב"ג. אביב תקף את הנתין הזר שהיה בדרכו למטוס שהיה אמור להביאו לארץ מוצאו, ובעקבות זאת פרצה תגרה בין אביב ועובדים נוספים לבין הנתין הזר ואחיו. התביעה טענה שאביב תקף ללא כל פרובוקציה ומבלי שנשקפה סכנה לחייו.
התקיפה והקטטה - מתוך מצלמות האבטחה:
עמדת רשות האוכלוסין וההגירה הייתה שיש לפטר אותו לאלתר. מנגד התעקש הסנגור שלו שהדרישה לא מידתית, שכן מדובר באדם שעברו הפלילי נקי ופיטוריו יגדעו את מטה לחמו. הוא הוסיף כי מפסיקות עבר של בתי הדין המשמעתיים עולה שנאשמים אחרים שנקטו אלימות כלפי אסירים או אזרחים המשיכו בתפקידיהם.
אבל בית הדין פסק שגרסתו של אביב נמצאה פתלתלה, מתעתעת ואף שקרית. טענתו להגנה עצמית נדחתה, ונקבע שמעשיו היו חסרי פרופורציה ובלתי חוקיים: "כל החלטה אחרת מלבד פיטוריו של מר ששון מהרשות לצמיתות תערער את אמון העובדים בגורמים המקצועיים ברשות ותביא להתרופפות במשמעת.
"העבירה שעבר הנאשם חמורה עד מאוד בהתחשב בתפקידו ובמעמדו מול נתין זר, שהיה חסר ישע באותן נסיבות עת הובל למטוס המרחיקו מישראל. מעשיו נעשו בהיותו איש מרות, ובכך העצימו את הפגיעה הרעה לא רק בקורבן העבירה עצמו... אלא בציבור כולו ובתדמיתה של המדינה. מדובר בעבירה מופלגת בחומרתה שמידת פגיעתה בערכי יסוד חברתיים של כבוד האדם, באשר הוא אדם, קשה".
אביב זוכה משני אישומים על ניסיון לשיבוש הליכי החקירה. שם נטען שלאחר שנפתחה החקירה בעניינו הוא פנה לעובד אחר בבקשה שיעביר לידיו דו"ח שכתב על אודות האירוע, ולעובדת נוספת בבקשה שתמסור לו מידע על החקירה נגדו.