המשטרה עצרה הלילה (בין שני לשלישי) את אנתסאר חג'אזי, מדריכה בת 41 מטמרה, שמלמדת בבית ספר בנצרת במסגרת תוכנית קָרֵב - אחרי שזו פרסמה בטיקטוק סרטון שלה רוקדת עם הכיתוב "ביום הזה 7/10/23", כשברקע מתנגן שיר עם המילים "Another good time". בית המשפט השלום בנצרת האריך את מעצרה ביומיים, כשלפי המשטרה היא חשודה ב"התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור".
ואולם, על אף שהמורה נעצרה כאסירה ביטחונית עם פלנלית שכיסתה את עיניה, בפעילותה ברשתות החברתיות עד כה היא לא הביעה תמיכה בארגוני הטרור, ובעיקר מעלה תכנים חינוכיים על בעלי חיים. למעשה, בחודש נובמבר היא אף העלתה סרטון ארוך לזכר יונת אור שנרצחה בבארי, עם השיר "אצלנו בגן" שנכתב במהלך צוק איתן לזכר חללי צה"ל. "תמיד יישאר בבית שלי זכר ממך", כתבה על אור, שממנה רכשה רהיטים. השבוע שיתפה פוסט של ראש העיר טמרה על המצב הביטחוני, שבו הסביר לתושבים את הנחיות פיקוד העורף.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצרה של אנתסאר חג'אזיי  אשת חינוך מהצפון שהעלתה לרשתות החברתיות סרטון עם גלוי שמחה כלפי הנעשה ב-7/10
הארכת מעצרה של אנתסאר חג'אזיי  אשת חינוך מהצפון שהעלתה לרשתות החברתיות סרטון עם גלוי שמחה כלפי הנעשה ב-7/10
אנתסאר חג'אזי אחרי מעצרה
הסרטון שפרסמה המדריכה

הארכת מעצרה של אשת החינוך
(צילום: גיל נחושתן)

ככל הנראה, מדובר בסרטון שפורסם מחדש באמצעות פיצ'ר "ביום הזה" בטיקטוק, וצולם בבוקר 7 באוקטובר 2023 - לא ברור באיזו שעה. בפוסט עצמו שבגללו נעצרה, מלבד התאריך, לא הייתה התייחסות כלשהי לטבח, ולא התפארות במעשי חמאס. בעבר פרסמה פוסטים דומים של ריקודים, שבהם כיתוב דומה של "ביום הזה" עם תאריכים אחרים. חברותיה טוענות כי מדובר במדריכה שמרבה לרקוד ולשחק עם הילדים. הן אמרו כי אין מדובר בכוונה להלל את טבח 7 באוקטובר, אלא בעיקר בסרטון שהועלה ללא מחשבה על המשמעויות.
במשטרה אמרו כי "בניגוד לטענות שעלו, סעיף העבירה עליו נחקרה החשדה הוא התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור ולא סעיף הסתה" - אבל בהודעה הראשונית שלהם הם לא ציינו את סעיף העבירה וכתבו כי מפקד המחוז הנחה על "מיקוד פעילות כלפי עבירות הסתה".
בפרקליטות אמרו כי "חקירת עבירות הסתה, לרבות במקרה האמור, מחייבות אישור מוקדם של הפרקליטות. במקרה זה לא התבקש אישור חקירה, ומשכך מטבע הדברים גם לא ניתן אישור כאמור". הם תקפו את ההחלטה לאזוק את החשודה, ולכסות את עיניה בפלנלית: "הגם שההחלטה בדבר המעצר ודרך המעצר נתונה לשיקול דעתה של משטרת ישראל, הרי שבנסיבות המקרה שפורסמו, לא ברורה החלטת המשטרה לאזוק את החשודה ולכסות את עיניה עם פלנלית".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצרה של אנתסאר חג'אזיי אשת חינוך מהצפון שהעלתה לרשתות החברתיות סרטון עם גלוי שמחה כלפי הנעשה ב-7/10
הארכת מעצרה של אנתסאר חג'אזיי אשת חינוך מהצפון שהעלתה לרשתות החברתיות סרטון עם גלוי שמחה כלפי הנעשה ב-7/10
הריקוד והמעצר
ראשית הפרשה ככל הנראה בפרסום של דניאל עמרם ברשתות החברתיות, שבו כתב כי פנה לבית הספר כדי לקהל הבהרות על הסרטון. ואולם, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציין כי הוא זה שהעביר את התיעוד - שזכה למאות אלפי צפיות - למשטרה, שמייחסת כעת למדריכה "גילויי שמחה" כלפי הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר.
עורך דינה של החשודה, אשרף חג'אזי, אמר: "דיברתי עם אנתסאר, היא מכחישה את כל הטענות ואמרה שלא הייתה לה כוונה לפגוע באף אחד, היא גם ניחמה משפחות נרצחים בדרום שהיא מכירה. לכל החשדות נגדה אין בסיס. בן גביר הוא שדרש את. אני מאמין שהיא תשוחרר ביום חמישי". אמה הוסיפה: "בתי אוהבת את הילדים ומחבקת אותם. היא תמיד בעולם שלה עם החיות ועם הפעילות בבתי ספר. זה מעצר מיותר שלא צריך להיות".
לפי המשטרה, שוטרים פשטו על ביתה של המדריכה החשודה בשעות הלילה, ועצרו אותה לחקירה בתחנה בנצרת. היום היא צפויה לעמוד בפני שופט בבית משפט השלום בעיר, כשהמשטרה תבקש להאריך את מעצרה. במשטרה מסרו כי "משטרת ישראל תמשיך לפעול לאיתור וטיפול במסיתים לאלימות ומעשי טרור ואלו המזדהים עם הטרור והמשבחים מעשים אלו בזמן מלחמה, במרחבי הרשת החברתית ובכל מקום אחר".
פוסט שהעלתה המדריכה לזכר יונת אור מבארי

מנגד, מורות בבית הספר טענו כי החשודה "לא רקדה על רקע אירועי 7 באוקטובר, אלו טענות שקריות. מדובר במדריכה טובה ומקצועית שלא חשבה בחיים לפגוע באחרים. לא יכול להיות שכל פעולה כזו תהפוך למעצר ואישום". לצד זאת נזכיר גם את המקרה שבו המשטרה עצרה רוקח ש"ענד טבעת של דאעש" עקב פרסום ברשתות, כשבבית המשפט התברר כי אין לטבעת קשר לארגון הטרור.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר אחרי המעצר: "מורה מבית ספר בנצרת העלתה אתמול לרשתות החברתיות תיעוד כשהיא רוקדת לצלילי השיר 'זמנים טובים', על רקע התאריך 7/10/23. העברתי את התיעוד לצוות לטיפול בהסתות ברשת שהקמתי במשטרת ישראל והיא נעצרה מיידית בביתה שבטמרה. אפס סובלנות להסתה ולתומכי טרור".
בעקבות דברי בן גביר, מסר שר החינוך יואב קיש: "מברך את משטרת ישראל על הפעולה הנחושה, כך מצופה ממנה וכך יש לפעול כנגד כל גילוי של הסתה ותמיכה בטרור. מבקש לדייק שלא מדובר במורה של משרד החינוך, אלא במדריכה חיצונית. כל עוד הבירור בעניינה מתקיים ובוודאי במידה ותימצא אשמה - כף רגלה לא תדרוך יותר במערכת החינוך".
על רקע מעצרה של אשת החינוך, קראו באגודה לזכויות האזרח "לפתוח בחקירה נגד בן גביר על הפרת החלטת בג"ץ שאוסרת עליו להתערב בעבודה המשטרה. רצונה של המשטרה לזכות באהדה ציבורית בתקופה זו ולעשות כדברו של השר האחראי לא יכול לבוא על חשבון זכויות עצורים וחשודים ותוך הפרה של הדין. המשטרה גם עושה שימוש פסול ונטול סמכות בכיסויי עיניים, באזיקים ובאזיקוני פלסטיק, ומפרסמת את הצילומים, תוך פגיעה חמורה בזכויות של העצורים להליך הוגן, לכבוד ולפרטיות, והכל על מנת לבזות ולהשפיל אותם ולהרתיע ולהשתיק את החברה הערבית בכללותה".