הולך הביתה אחרי שהראו לו את הדרך החוצה: גונדר מוני ביטן, סגן נציב שירות בתי הסוהר (שב"ס), פורש מהארגון אחרי שלוש שנים בתפקיד. בהודעה שפרסם שב"ס צוין כי הנציב רב-גונדר קובי יעקובי קיבל את בקשתו של ביטן לסיים את התפקיד. "אני מודה לגונדר ביטן על שירותו רב השנים ותרומתו לארגון תוך חינוך והתוויית הדרך לדורות של מפקדים, סגל ולוחמי כליאה", אמר יעקובי.
2 צפייה בגלריה
מוני ביטן
מוני ביטן
מוני ביטן
(צילום: שאול גולן)
ביטן (57), שהתגייס לשב"ס ב-1991 ומונה לתפקידו האחרון בארגון ב-2021, אמר: "לאחר שנים רבות של פעילות ועשייה בשב"ס, החלטתי לסיים את תפקידי כסגן נציב ולפרוש מהארגון. במהלך כהונתי זכיתי לקחת חלק בקידום מערך הכליאה הלאומי של ישראל ולתרום לביטחון המדינה.
"אני מודה לנציב בתי הסוהר שקיבל את בקשתי לסיום תפקידי ולפרישה לגמלאות, מתוך רצון משותף להמשיך לקדם את הארגון. מאחל הצלחה רבה לשירות בתי הסוהר, לנציב ולכלל מפקדיו ולוחמיו המסורים בהמשך דרכם החשובה".
2 צפייה בגלריה
קובי יעקובי
קובי יעקובי
הנציב רב-גונדר יעקובי
( צילום: דוברות שב"ס )
למעשה הנציב יעקובי, שמונה לתפקידו על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הראה את הדרך החוצה לסגנו ביטן, שפילל להיות זה שיחליף את הנציבה הקודמת קטי פרי.
לפני שבועיים ייסד יעקובי תפקיד חדש ועצמאי, ראש אגף המבצעים, ואליו שובץ גונדר אביחי בן חמו שסיים את תפקידו כמפקד מחוז מרכז בשב"ס. עד לשיבוץ, אגף המבצעים היה באחריות ביטן. מבחינת יעקובי מדובר בתפקיד שדורש קשב ומאמץ מסביב לשעון, והמון יצירתיות בלחימה מול אוכלוסיית ארגוני הפשיעה והאסירים הביטחוניים, שלאורך השנים "קנו שקט" בתמורה להקלות אינסופיות, שאותן עצר הנציב.
ביטן מזוהה עם דור הקצינים הוותיק של שב"ס, שמהם בחר רב-גונדר יעקובי להיפרד ולהזרים במקומם קצינים צעירים שירעננו את הארגון, שנחשב למאובן במשך עשרות שנים. היו מי שראו בביטן דמות שגדלה וצמחה בארגון ומכירה לפרטי פרטים את עבודת הסוהר, אולם יעקובי רצה לנער את הארגון מהתפיסות ומשיטות העבודה הישנות.

"התקשה לזהות נקודות כשל רוחביות"

ביטן היה אחד המוזהרים בוועדת הבדיקה הממשלתית לחקר בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע בספטמבר 2021. בדוח הסופי של הוועדה הוחלט כי לא יינקטו צעדים פיקודיים בעניינו של ביטן. עם זאת, הוועדה קבעה כי אם תישקל אפשרות למנות אותו לנציב שב"ס, יינתן משקל למסקנות בעניינו.
"נפלו ליקויים במילוי תפקיד סגן הנציבה וראש אגף מבצעים", קבעה הוועדה בהתייחס לביטן. "פעולותיו התאפיינו בחזרתיות, בהסתמכות על הנהלים הקבועים ובקיום בקרות שנמצא כי אינן יעילות. הוא התקשה לזהות נקודות כשל רוחביות שעלו בתחומי הביטחון והמודיעין".
ביטן שימש במהלך כהונתו בשב"ס כמפקד בית מעצר הדרים, מפקד בתי הסוהר צלמון, דמון ומגידו, סגן מפקד המחוז הצפוני, ראש אגף ביטחון ומבצעים וסגן הנציב. הוא החל את דרכו בשב"ס כסוהר ביטחון בכלא שכם, ועשה את כל הדרך בארגון עד לתפקיד סגן הנציב שאותו החל כאמור לפני שלוש שנים.
גונדר אריק יעקב, שוועדת הבדיקה הממשלתית המליצה להדיחו מפיקוד המחוז הצפוני בעקבות בריחת האסירים, לא יפקד יותר על סוהרים מבצעיים, והוא מונה לתפקיד מטה של ראש אגף האסיר בשב"ס.