בישראל חל היום (יום ראשון), כ"ה בתשרי תשפ"ה, יום אבל לאומי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. התאריך העברי של הטבח שהיה אשתקד הוא כ"ב בתשרי תשפ"ד.
רה"מ נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי
(צילום: גיל יוחנן )

היום בשעה 06:29 בבוקר (לאחר העברת השעון לשעון חורף), השעה שבה נפתחה המתקפה בשבת השחורה, הורדו דגלי המדינה לחצי התורן ברחבת היכל הזיכרון לחללי כוחות הביטחון, ובאנדרטה לחללי פעולות האיבה (שניהם בהר הרצל). אחרי השקיעה יוחזרו הדגלים לראש התורן.
בטקס בהר הרצל נשאה דברים דקלה דנינו ממן, אימו של סמל ראם מאיר בטיטו ז"ל שנפל ב-7 באוקטובר: "ראם לא פחד, הוא יצא אל המשימה מתוך רצון לשמור על המדינה מתוך תחושה של שליחות, ראם הכיר את כל הקרבות של מדינת ישראל בעל פה. ידעתי שהדמעות שלו לא נובעות מחשש, הוא פשוט התרגש לדבר איתי, לדבר עם אמא. אני רוצה שתדעו שההגדרה של אמא לא נגמרת כשהילד הולך לעולמו. אני דואגת לראם וממשיכה לדאוג לו. אני הולכת בכל בוקר לבית העלמין ומקריאה לו תהילים וקצת פילוסופיה. הכל מסודר אצלו ממש כמו בבית. ראם לא פה אבל חבל הטבור עדיין לא השתחרר".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר באזכרה הממלכתית: "עדיין ניצבת בפנינו המשימה הקריטית, העליונה - להשיב בדחיפות את החטופות והחטופים שלנו מיד המרצחים. חיסולו של רב המרצחים סינוואר וצוררים נוספים; והלחימה המרשימה של צה"ל וכוחות הביטחון יצרו לנו חלון הזדמנויות שאסור לנו להחמיץ. עלינו לפעול בכל כוחנו – בכל כוחנו, ובכל דרך – בנחישות, ביצירתיות ובתעוזה, ולהביא לשובם של החטופות והחטופים הביתה. רבים מהנופלים ציינו את המשימה הזאת כשליחותם העליונה; רבים כל כך לחמו ולוחמים כשתמונות החטופים באפודיהם; רבים כל כך עדיין עושים זאת – בעורף וגם בחזית, ביבשה, באוויר ובים. קול דמי אחינו זועקים אלינו. הצלתם היא צו עליון ומחייב, שבלעדיו לא נהיה שלמים כעם וכמדינה".
4 צפייה בגלריה
 טקס אזכרה ממלכתי לחללי מלחמת חרבות ברזל בהר הרצל
 טקס אזכרה ממלכתי לחללי מלחמת חרבות ברזל בהר הרצל
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
 טקס אזכרה ממלכתי לחללי מלחמת חרבות ברזל בהר הרצל
 טקס אזכרה ממלכתי לחללי מלחמת חרבות ברזל בהר הרצל
הטקס הממלכתי בהר הרצל
(צילום: גיל יוחנן)
ראש הממשלה נתניהו אמר: "אנחנו בעיצומה של מלחמה קיומית ארוכה וקשה, מלחמה שגובה מאיתנו מחירים כואבים. כולנו נחושים להמשיך במאבק נגד מבקשי נפשנו ונמשיך לרדוף את המרצחים ושלוחיהם עד חורמה. ספגנו מהלומה קשה מנשוא אבל לא נשברנו. כאב עצום פקד אותנו אבל לא התפרקנו. השבנו מלחמה שערה וכך אנו עושים מאז ועד היום, כדברי מפקד אגוז אנו כותבים מחדש את ההיסטוריה. מלחמת שמד נכפתה עלינו ואנחנו משיבים לה מלחמת תקומה".
בהמשך התייחס למתקפה נגד איראן, וביקש לברך "את כל לוחמינו ומפקדינו בצה"ל ובזרועות הביטחון שהיו שותפים לפעולה: את הרמטכ"ל, את מפקד חיל האוויר, את טייסי חיל האוויר, המכונאים וכל צוותי הקרקע, את ראש אמ"ן ואת כל מערך המודיעין, את ראש המוסד ואנשי ונשות המוסד". לשר הביטחון גלנט הוא "שכח" להודות. דובר הממשלה מסר בשל כך כי נתניהו "לא התעלם בנאומו משר הביטחון. הוא הודה לדרג המבצע ולא דיבר על הדרג המדיני".
"זוהי מלחמה קיומית - מלחמה של 7 חזיתות מול ציר הרשע בהובלת איראן", אמר נתניהו. "חיל האוויר תקף ברחבי איראן ופגענו קשות ביכולת ההגנה של איראן וביכולתה לייצר טילים, כל זה בא אחרי שבחודשים האחרונים פעלנו לפי תוכנית סדורה לקצץ את זרועות התמנון. התקיפה הייתה מדויקת ועוצמתית והשיגה את כל מטרותיה. על משטר זה להבין עיקרון פשוט - מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו זה העיקרון שהנחה אותנו עד היום וזה העיקרון שינחה אותנו בהמשך הדרך".
שר הביטחון גלנט: "חלפה שנה מאז יצאנו למלחמת אין ברירה, מלחמת 'שבע החזיתות', מלחמה מורכבת ומאתגרת מאין כמותה. בשנה הזו היכינו באויבינו, ויצרנו מציאות ביטחונית שונה סביבנו, אך המחירים כבדים, כבדים מאוד. 898 חללים נפערו בלב העם. טובי בנינו ובנותינו, לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון, אשר נפלו מאז 7 באוקטובר ועד היום".
4 צפייה בגלריה
חלקת חללי 'חרבות ברזל' בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
חלקת חללי 'חרבות ברזל' בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
חלקת חללי "חרבות ברזל" בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
שני הארגונים האלה, חמאס וחיזבאללה שהוכנו לאורך שנים - כזרוע ארוכה נגד מדינת ישראל, אינם מהווים עוד כלי אפקטיבי בידיה של איראן. ההישגים החשובים האלה, יוצרים שינוי ביחסי הכוחות שבין ישראל לאויביה, ומאפשרים לנו, בדרג המדיני, לממש את מטרות המלחמה, ולקבל כל החלטה מתוך עמדה של עוצמה והרתעה, כדי להגיע למציאות שונה במזרח התיכון".
בהמשך התייחס לנושא החטופים: "זה המקום לציין כי לא כל מטרה ניתן להשיג רק בפעולה צבאית, הכוח אינו תכלית הכל. בבואנו לממש את חובתנו המוסרית והערכית - להשיב את החטופים לבתיהם, נידרש לפשרות כואבות. עלינו לעשות זאת למען החטופים, למען בני משפחותיהם, למען הלוחמים שנפלו בשם המטרה הזו, למען מורשת צה"ל, ובשם האתוס היהודי והלאומי. זו אחריותנו. זו אחריותי כשר הביטחון, כמו בבוקר 7 באוקטובר, כך לאורך כל שנת המלחמה. כמו להישגים המשמעותיים כך גם לכישלונות, למחירים הכבדים ולאתגרים הלאומיים אותם אנו מחויבים לממש".

898 חללי מערכות ישראל נפלו מאז 7 באוקטובר אשתקד

הורדת דגלי המדינה לחצי התורן לוותה במשמר כבוד צה"לי. במעמד השתתף אופיר דור, אביו של עידן דור ז"ל. עידן היה במסיבת הנובה, נאבק במחבלים ולבסוף נרצח מפגיעת טיל בכביש 232. הדגלים הורדו לחצי התורן מהזריחה ועד שקיעת השמש גם במבני ציבור, מוסדות מדינה, בסיסי צה"ל ונציגויות ישראל בחו"ל. במהלך יום האבל הלאומי לא ייסגרו בתי עינוגים.
במסגרת יום האבל ייערכו שני טקסי אזכרה ממלכתיים בהר הרצל: הטקס הראשון, טקס אזכרה ממלכתי לחללי כוחות הביטחון, החל בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. בטקס ינאמו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
4 צפייה בגלריה
דגל ישראל הורד לחצי התורן במשמר הכנסת, יום הזיכרון
דגל ישראל הורד לחצי התורן במשמר הכנסת, יום הזיכרון
הדגלים הורדו לחצי התורן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הטקס השני הוא טקס אזכרה ממלכתי לאזרחים שנרצחו, שייערך בשעה 14:00 ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל. הטקס מאורגן על-ידי המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים ביחד עם משרד ראש הממשלה, בשיתוף הביטוח הלאומי, ארגון נפגעי פעולות האיבה וצה"ל. על הטקס אחראית שרת התחבורה מירי רגב. נתניהו והרצוג ינאמו גם בטקס הזה.
בטקס האזכרה לנרצחים ישתתף גם אייבי מוזס, יו"ר ארגון פעולות האיבה. מוזס הודיע אמש כי במהלך דבריו יזמין את איריס חיים, אימו של יותם חיים ז"ל, לנאום בשם המשפחות השכולות. הזמנתה של חיים באה על רקע ביקורת חריפה מצד משפחות שכולות, על כך שרגב הנחתה את מארגני הטקס שלא להזמין אף נציג של המשפחות - מחשש למחאה נגד נתניהו.
לטקס השני הוזמנו כל חברי הכנסת. בשלב זה ידוע על כ-20 חברי כנסת שיגיעו לטקס. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "אין לי שום כוונות ללכת לטקס המיותר הזה ולהיות קהל בעוד נאום שמירי רגב הנדסה לביבי. יום הזיכרון הוא ב-7 באוקטובר. אני מציע שבמקום טקסים יקימו ועדת חקירה ממלכתית".
באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון עדכנו היום את מניין הנופלים במלחמת "חרבות ברזל": 898 חללי מערכות ישראל נפלו מאז 7 באוקטובר אשתקד. מהאגף נמסר: "ב-48 השעות האחרונות נוספו 8 חללי צה"ל למניין הנופלים, בהם 5 חיילי מילואים, 1 חייל בשירות קבע ו-2 בשירות חובה. 3 מהנופלים היו נשואים והותירו אחריהם 3 אלמנות ו-6 יתומים. 5 הנופלים הנוספים היו רווקים. 3 מהחללים מעל גיל 40, 4 בני 30-22 ו-1 נוסף בן 21".
פורסם לראשונה: 20:45, 26.10.24