בשבועות האחרונים התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו בכמה הזדמנויות לחשיבות השליטה הישראלית בציר פילדלפי, שבגבול מצרים ורצועת עזה. ישראל רוצה לפעול נגד תופעת ההברחות של חמאס בציר, ונתניהו אמר לאחרונה כי "ציר פילדלפי חייב להיות בידינו, וחייב להיות סגור".
השבוע דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי ישראל לוחצת על מצרים לפעול נגד תופעת ההברחות של חמאס בציר פילדלפי. לפי אותו דיווח ישראל מבקשת להתקין מערכות התרעה לאורך הציר – כדי שתדע בזמן אמת על ניסיונות של ארגון הטרור לבנות מחדש מנהרות הברחה שדרכן נכנס נשק רב לרצועה.
2 צפייה בגלריה
ציר פילדלפי לפני ההתנתקות ב-2005
ציר פילדלפי לפני ההתנתקות ב-2005
ציר פילדלפי ב-2005, עם סיום השליטה הישראלית
(צילום: דובר צה"ל)
היום (שבת), בדיווח נוסף של העיתון האמריקני, נכתב כי ישראל עדכנה את מצרים שבכוונתה להשתלט מחדש על הציר – שעליו שלטה עד ספטמבר 2005, מעט אחרי ההתנתקות.
לפי הדיווח של וול סטריט ג'ורנל, שמתבסס על גורמים רשמיים במצרים ובישראל, גורמים ישראלים הודיעו לקהיר שישראל מתכננת מבצע צבאי לאורך הצד העזתי של ציר פילדלפי. מטרת אותו מבצע תהיה להוציא את הגורמים הפלסטינים ממעבר מרכזי בציר, ולהציב את חיילי צה"ל מהחלק הדרום-מזרחי שלו - שגובל בישראל וגם במצרים - לכיוון הים התיכון.
2 צפייה בגלריה
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
(צילום: shutterstock)
ציר פילדלפי, ציר שאורכו כ-15 קילומטרים המשמש כאזור חיץ בין רצועת עזה למצרים, הוקם בתחילת 1982, עם העברת חצי האי סיני לשליטה מצרית. עם השנים הפך הציר לגורם משמעותי עבור ארגוני טרור, שנהגו לחפור מנהרות לאורכו ולהבריח דרכן נשק.
שליטה ישראלית אפשרית על ציר פילדלפי למעשה תנתק את רצועת עזה מהקשר היבשתי שלה עם מצרים ומהעולם הערבי כולו, ותאפשר להשלים את הכיתור של הרצועה.