המשטרה בצרפת עצרה הלילה (בין שבת לראשון) את הגבר החשוד בהצתת כלי רכב סמוך לבית הכנסת "בית יעקב" אתמול בבוקר בעיר לה גראנד-מוט שבדרום מערב המדינה. כך עדכן שר הפנים הצרפתי ג'רלד דרמנין, שכתב בחשבונו ברשת X כי החשוד נעצר בפשיטה משטרתית של יחידה מובחרת, "שפעלה במקצועיות למרות הירי". על פי דיווחים בצרפת החשוד הוא גבר בן 33 ממוצא אלג'יראי.
זירת הפיגוע
(צילום: Reuters)

בתקרית שאירעה אתמול בשעה 8:30 בבוקר, הצית החשוד שני כלי רכב במגרש החניה של בית הכנסת, ובאחד מהם הונח בלון גז. כתוצאה התפצצו שתי המכוניות, אש אחזה בדלתות המבנה ושוטר שאבטח את המקום נפצע קל. החשוד תועד במצלמות אבטחה רגעים לפני הפיצוץ כשהוא עם כאפייה על ראשו, נושא עימו דגל פלסטין, אקדח ושני בקבוקים עם נוזל צהוב. התובע המתמחה בטרור בצרפת, שמונה כאחראי על החקירה, סיפר כי "בתוך בית הכנסת היו חמישה בני אדם, בהם הרב, שלא נפצע".
ראש ממשלת צרפת גבריאל אטל אמר שכ-200 שוטרים השתתפו במצוד אחר החשוד. אחרי ביקורו בזירה, הוא מסר בהצהרה כי נחסכה "טרגדיה מוחלטת בזכות צוותי הכיבוי שהגיעו בזריזות, ובשל העובדה כי לא נכחו מתפללים רבים באותה השעה בבית הכנסת".
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל אטל
ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל אטל
אטל. "נחסכה טרגדיה גדולה"
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
2 צפייה בגלריה
המחבל בזירת פיצוץ הרכב בבית הכנסת בדרום צרפת
המחבל בזירת פיצוץ הרכב בבית הכנסת בדרום צרפת
נושא דגל פלסטין, אקדח ובקבוקים עם נוזל צהוב. תיעוד החשוד ליד בית הכנסת
בציוץ שפרסם ברשת X, כינה אטל את האירוע אנטישמי, וציין: "פעם נוספת, יהודי צרפת מסומנים כמטרה. לנוכח האנטישמיות, לנוכח האלימות, לעולם לא נאפשר לעצמנו להיות מאוימים". גורמים משני צדי המערכת הפוליטית בצרפת גינו את האירוע. נשיא המדינה עמנואל מקרון הגדיר את התקרית "פיגוע טרור", והצהיר כי "המאבק באנטישמיות הוא מאבק תמידי".
הערוץ הצרפתי BFM TV דיווח כי החשוד נעצד בשעה 23:30 בעיר נים, כ-40 קילומטרים מצפון ללה גראנד-מוט שבדרום צרפת. במהלך המרדף, כך דווח, נרשמו חילופי ירי בין החשוד לשוטרים שפצעו אותו בפניו.
הממשלה עדכנה כי האבטחה במוסדות יהודיים ברחבי המדינה תתוגבר בעקבות הפיגוע ובצל העלייה המדאיגה בכמות התקריות האנטישמיות באירופה - 887 מקרים תועדו רק במחציתה הראשונה של השנה, נתון הגבוה כמעט פי שלושה מהתקופה המקבילה אשתקד. יונתן ארפי, נשיא הקריף ארגון המועצה של הארגונים היהודיים בצרפת, מסר כי "פיגוע הוא לא רק ניסיון תקיפה של מקום תפילה קדוש, אלא ניסיון להרוג יהודים".