בבית הדין הצבאי בבית ליד החלו בצהריים (שלישי) הדיונים בבקשת הפרקליטות הצבאית להאריך את מעצרם של תשעת לוחמי המילואים שלפי החשד התעללו מינית במחבל נוחבה במחנה שדה תימן. מאז הפריצה אמש לבסיס ליד נתניה וההתפרעות במקום, החליטו בצה"ל לתגבר את כמות החיילים ולשפר את מיגון הגדרות מסביב כדי למנוע מקרה דומה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה ליד בית ליד נגד מעצרם של המילואימניקים
הפגנה ליד בית ליד נגד מעצרם של המילואימניקים
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
הפגנה ליד בית ליד נגד מעצרם של המילואימניקים
הפגנה ליד בית ליד נגד מעצרם של המילואימניקים
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
ממגנים את בסיס בית ליד
ממגנים את בסיס בית ליד
שיפור מיגון הגדרות בבית ליד
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
ממגנים את בסיס בית ליד
ממגנים את בסיס בית ליד
(צילום: יריב כץ)
החשדות נגד החיילים כוללים מעשה סדום בנסיבות אינוס, חבלה בכוונה מחמירה בצוותא, התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא והתנהגות שאינה הולמת. לכמה מהחיילים יוחס גם החשד לתקיפה והפרעה לעובד ציבור בצוותא. הפרקליטות הצבאית ביקשה כי מעצרם יוארך עד ליום ראשון. במקביל, בית הדין הצבאי קיבל את בקשת הסנגוריה והורה לאסור על פרסום פרטי החשודים בפרשה, על מנת לשמור על בטחונם. איסור הפרסום הוארך לשבועיים הקרובים.
מול בית הדין הצבאי התייצבו עשרות מפגינים, וחלקם איימו על צוותי התקשורת במקום כי "דמם בראשם" אם יצלמו לוחמים. המפגינים גם קראו קריאות נגד הפרקליטה הצבאית הראשית: "עם הנצח לא מפחד מפצ"רית ארורה, הפצ"רית במשרד הלוחמים לבד", וקראו עוד: "שוטר שוטר על מי אתה מגן".
הסערה בעקבות עיכובם של תשעת חיילי המילואים שחשודים במעשה סדום בנסיבות אינוס הובילה להתפרעויות ולפריצה של אזרחים וחברי כנסת מהימין למחנה שדה תימן ולבסיס בית ליד שאליו הם הובאו. להגנתם טענו החשודים בחקירתם במצ"ח כי המחבל שהתלונן, שהיה מפקד פלוגת נוחבה ג'באליה, התנגד בצורה פרועה לחיפוש על גופו ובשל כך הם נאלצו להפעיל עליו כוח.
הילה, אשתו של אחד מחיילי המילואים שנעצרו, פרסמה היום סרטון שבו תקפה בחריפות את התנהלות הפרקליטות הצבאית. "בעלי יצא ב-7 באוקטובר להגן על כולנו, ועכשיו מתייחסים אלינו כאילו אנחנו הפושעים", אמרה הילה. "כל הפרקליטות והפצ"רית לא היו יכולים לעמוד דקה אחת במה שהוא וחבריו עברו".
דברי אשתו של אחד החשודים
הסנגוריה הצבאית מסרה לקראת הדיון כי ביקשה לאסור את פרסום שמותיהם ופרטי החיילים החשודים מטעמי ביטחון אישי. "הסנגוריה הצבאית קיבלה חוות דעת מקצועית של קצין בכיר מאגף המבצעים בצה"ל, אשר צורפה לבקשה ומצביעה על הטעמים לבקשה", נמסר מהסנגוריה. "אנשי המילואים החשודים, המיוצגים על ידי הסנגוריה הצבאית מכחישים את החשדות. הם משתפים פעולה בחקירה, ומשיבים לכל השאלות, מתוך ציפיה להפרכת החשדות במהרה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר בישיבת הממשלה השבועית כי "לא פורצים לבסיסי צה"ל, אבל גם לא נוקטים באכיפה בררנית ומאפשרים לחסום את קפלן". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף כי "גם לא מנסים לפרוץ לבית ראש הממשלה", ונתניהו ענה: "גם לא מאפשרים לפרוץ לבית ראש הממשלה".
ב-ynet נחשף היום כי לנוכח ההסתה נגדה ברשתות החברתיות, ההפגנה מול ביתה והאיומים על חייה אחרי מעצר חיילי המילואים, תוגברה האבטחה על הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי.
במהלך דיון חסוי בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הודה ראש מטה אכ"א תא"ל יורם כנפו כי הגעת שוטרי מצ"ח לצורך עיכובם לחקירה של החשודים כשהם עוטים ברדס על פניהם הייתה טעות. הוא ציין שראש אכ"א אלוף יניב עשור הנחה שהמקרה לא יישנה. יחד עם זאת, נציגי צה"ל הסבירו שכיסוי פני שוטרי מצ"ח הוא צורך חקירתי. בהתייחס לפריצות לשני הבסיסים, ציינו נציגי הצבא כי מדובר ב"קו נורא שנחצה". נציג מצ"ח ציין בדיון כי המפקדים מנסים להגן על החוקרים שמותקפים ללא הרף.