בצל ההכחשות מישראל ומארצות הברית, לצד פליטת הפה של הנשיא ביידן והתיקון - גם הניו יורק טיימס דיווח הלילה (בין ראשון לשני) כי הבית הלבן "ייעץ לישראל לדחות את הכניסה הקרקעית לרצועת עזה", לטובת קניית זמן נוסף למו"מ על שחרור חטופים. בדיווח צוין גם כי מטרה נוספת של ארה"ב בדחייה היא להיערך למתקפות שיבצעו מיליציות פרו-איראניות נגד מטרות אמריקניות במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
הנשיא ביידן בביקורו בישראל. לחץ לעכב
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עם זאת, לפי הניו יורק טיימס, ארה"ב עדיין תומכת בכניסה ישראלית לרצועת עזה, ולא "דורשת" ממנה לעכב אותה. לפי הדיווח, שחרור יהודית ונטלי רענן הוביל את הממשל האמריקני להפעיל לחץ משמעותי יותר על ישראל לעכב את הכניסה הקרקעית.
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
גורם שבקיא בפרטי המשא ומתן, שמתקיים בעיקר בתיווך קטארי, אמר שחמאס הזהיר שכניסה קרקעית של צה"ל לרצועת עזה תפחית את הסיכויים לשחרור חטופים נוספים.
לפי גורמים אמריקנים, שר ההגנה לויד אוסטין הוא זה שהעביר לישראל את "העצה להתאפק" עם הכניסה הקרקעית. אוסטין משוחח כמעט על בסיס יומי עם מקבילו יואב גלנט, ובין השאר דן איתו בעניינים מבצעיים, במשלוחי נשק לישראל ובהיערכות צבא ארה"ב באזור. לפי גורם אמריקני, גם אוסטין העמיד את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות.
3 צפייה בגלריה
יהודית ונטלי רענן משתחררות משבי חמאס
יהודית ונטלי רענן משתחררות משבי חמאס
יהודית ונטלי רענן בשיחה עם הנשיא ביידן. חמאס, לפי הדיווח, הזהיר שכניסה קרקעית תפחית סיכויים לעוד שחרורים
(צילום: AFP PHOTO / US Embassy in Jerusalem)
ביידן בשיחה עם השתיים
(מתוך טוויטר)

גורמים אמריקנים אמרו שהם מקווים שהכניסה הקרקעית לרצועת עזה תתעכב, אך נזהרים מ"לשחק לנרטיב של איראן ובעלות בריתה", שלפיו ארה"ב שולטת בסתר בישראל. לדבריהם, הם לא רוצים ליצור את הרושם שממשל ביידן "מושך בחוטים", מה שעלול לגור את ארה"ב לעימות ישיר עם איראן או המיליציות התומכות בה.
הניו יורק טיימס ציין שגם בחדרים סגורים בכירים אמריקנים "מנסחים בזהירות" את הצעותיהם לישראל. לדבריהם, גם כשביידן עצמו נפגש עם נתניהו בתל אביב, הוא נמנע מלבקש דברים מנתניהו - ובמקום זאת הציג שאלות שעליהן צריך להשיב לפני הכניסה הקרקעית. הוא גם הציג לנתניהו כדוגמה את המלחמות של ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן. בין השאר ביידן שאל מה יהיה גורל החטופים במקרה של כניסה קרקעית, ואיך ישראל תתמודד עם מלחמה בשתי חזיתות.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נמנע בריאיון ל-CBS מלהשיב אם ארה"ב אכן מפעילה לחץ כדי לעכב את הכניסה הקרקעית, אך ציין כי וושינגטון אכן מייעצת לישראל בעניין. "זה חשוב לא רק מה עושים - אלא איך עושים", הבהיר, תוך האשמת חמאס במצב. "במיוחד כשזה מגיע לצורך לוודא שאזרחים מוגנים ככל האפשר. אנחנו מסייעים לישראל להחליט כיצד להגיע לתוצאות שהיא מבקשת להשיג בצורה הטובה ביותר".
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד גבול עזה
כוחות צה"ל ליד גבול עזה
כוחות צה"ל בגבול עם עזה. מתעכבים
(צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
בריאיון אחר, לרשת NBC, הבהיר בלינקן שיש סיכוי להסלמה בין הכוחות הפרו-איראניים לארה"ב. בין השאר, כדי להיערך לכך, ארה"ב הורתה לכמה עובדים בשגרירות בבגדד לעזוב, והחמירה את אזהרת המסע לעיראק לדרגה 4 - שאוסרת על אזרחים אמריקנים להיכנס אליה.
לפי ניו יורק טיימס, גורם צבאי ישראלי בכיר אמר כי חמאס עשוי לשחרר כ-50 שבויים בעלי אזרחות כפולה כחלק מהמו"מ שמתנהל, כשבינתיים העיכובים מגדילים את המתיחות בין נתניהו לגלנט - שתומך במבצע צבאי רחב שיכלול גם מתקפה נגד חיזבאללה. נתניהו, שמתנגד למבצע הרחב, מקבל גב גם מהאמריקנים - שחוששים מההשלכות של לחימה בשתי חזיתות.
בניו יורק טיימס דווח הלילה כי כבר שעות ספורות אחרי פרוץ המלחמה, הכניסה ארה"ב את קטאר לתמונת שחרור החטופים. לדברי שני בכירים במחלקת המדינה, הייתה תקווה שקטאר תוכל לתווך מול חמאס - וזה מה שעשתה, לכל הפחות בכל הנוגע לשחרור האם ובתה.
בבית הלבן גם הכריזו הלילה על המשך "זרימה של סיוע קריטי לעזה", אחרי שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ג'ו ביידן. ההחלטה לא התקבלה ברצון בקואליציה, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את ההחלטה. לשכת ראש הממשלה מיהרה להבהיר - אבל לא להכחיש: "נמנע אספקה לא מפוקחת מצד אחרים".