3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנואם לאנשי כחות הביטחון מחוץ ל הקרמלין ב מוסקבה בצל מרד כושל נגד שלטונו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנואם לאנשי כחות הביטחון מחוץ ל הקרמלין ב מוסקבה בצל מרד כושל נגד שלטונו
"רוסיה וישראל עבדו קשה יחדיו כדי להפריך את הניסיונות לשכתוב ההיסטוריה". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה אחר הצהריים (יום שלישי) כי מוסקבה זימנה את הממונה הישראלי על השגרירות ברוסיה לשיחת נזיפה, שם הודגשה בפניו החשיבות להיאבק ב"ניסיונות לטייח נאציזם".
הרקע לפנייה הם דבריו של שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, שאמר בריאיון כי זו תהיה שגיאה להתנות את התמיכה בקייב בכך שתפסיק לכנות "גיבורים" שני לאומנים ששיתפו פעולה עם הנאצים. רוסיה זעמה אז, וטענה שמדובר ב"האדרת נאציזם" - כשמנגד דובר משרד החוץ ליאור חייט השיב כי "אף גורם לא יטיף לנו על חשיבות שימור זיכרון השואה".
לפי הדיווח של TASS, הממונה רונן קראוס זומן לשיחה על ידי משרד החוץ הרוסי, שם "הופנתה תשומת ליבו להצהרות השגריר שהאדירו משתפי פעולה עם הנאצים באוקראינה". עוד דווח כי משרד החוץ הרוסי ציין כי הוזכר לקראוס כי "רוסיה וישראל עבדו קשה יחדיו כדי להפריך את הניסיונות לשכתוב ההיסטוריה ולהאדיר את שמם של משתפי פעולה עם הנאצים, כולל על בימות בינלאומיות".
3 צפייה בגלריה
אוקראינים עם כרזה ותמונתו של סטפן בנדרה, ב-2015
אוקראינים עם כרזה ותמונתו של סטפן בנדרה, ב-2015
אוקראינים עם כרזה ותמונתו של סטפן בנדרה, ב-2015
(צילום: EPA)
הפרשה החלה כשברודסקי אמר בריאיון כי "אנחנו ממשיכים לפעול מול הממשל באוקראינה נגד התופעה של האדרת לאומנים כמו בנדרה, שתמכו באידאולוגיה נאצית. רק לאחרונה נמנעה קריאת רחוב בקייב על שם לאומן אוקראיני. עם זאת, זה יהיה שגוי להתנות את התמיכה באוקראינה בכך שאוקראינה תפסיק לכנות 'גיבורים' את סטפן בנדרה ואנדריי מלניק (שני לאומנים אוקראינים ששיתפו פעולה עם הנאצים - א"א)".
דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה תקפה את ברודסקי ואמרה: "לאף מדינה אין זכות לגיבורים כמו סטפן בנדרה ואנדריי מלניק. אם לפי מיכאל ברודסקי יש לקייב את הזכות לגיבורים וזהות כאלה, אז זו כבר בעיה של משרד החוץ הישראלי. לאף אחד אין זכות לגיבורים כאלה כי אלה לא גיבורים, אלא שדים, ולא זהות, אלא חרפה לתושבי אוקראינה. זוהי האדרת הנאציזם".
3 צפייה בגלריה
מיכאל ברודסקי בטקס קבלת פנים לרגל 75 שנים לישראל בקייב
מיכאל ברודסקי בטקס קבלת פנים לרגל 75 שנים לישראל בקייב
"לאף אחד אין זכות לגיבורים כאלה". זכרובה וברודסקי
(צילום: EPA, שגרירות ישראל בקייב)
דובר משרד החוץ הישראלי לא נותר חייב ופרסם בשבוע שעבר הודעה רשמית שבה השיב לזכרובה: "אין כל שינוי במדיניות ישראל שדוחה ומתנגדת באופן מוחלט להאדרת פושעים ששיתפו פעולה עם הנאצים ברצח יהודים. שום גורם לא יטיף למדינת ישראל, למשרד החוץ הישראלי ולשליחיו על חשיבות שימור זיכרון השואה והמלחמה בסילוף ההיסטוריה".
בתוך כך, סגן הרמטכ"ל של אוקראינה, יבהן מויסיוק, הגיע היום לביקור בישראל, בין היתר כדי לדון במערכת ההתרעה האזרחית שישראל צפויה לספק לקייב בקרוב. הסגן, שאחראי על עניינים אזרחיים ועל העורף, צפוי להיפגש עם גורמים מקצועיים במערכת הביטחון. לאחרונה, קצינים ישראלים ועמיתיהם האוקראינים קיימו כמה פגישות בוורשה שבפולין כדי להיערך להעברת מערכת ההתרעה הישראלית לקייב.