חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף קרא אמש (רביעי) לג'ו ביידן לפרוש מהמירוץ לנשיאות – והביע דאגה מהסיכויים של הדמוקרטים לנצח בבחירות. שיף, חבר בית הנבחרים שיתמודד השנה על מקום בסנאט, הפך לדמוקרטי ה-20 בקונגרס שעושה זאת – ולמי שכרגע נחשב לבכיר שבהם.
"כהונה שנייה של טראמפ תערער את יסודות הדמוקרטיה שלנו", טען המחוקק הדמוקרטי בהצהרה בלוס אנג'לס טיימס. "יש לי חששות כבדים לגבי הסיכוי של הנשיא לנצח את דונלד טראמפ בנובמבר", הדגיש. לדבריו, ביידן הוא מהנשיאים החשובים בהיסטוריה האמריקנית – אך בשלב זה אמריקה נמצאת על פרשת דרכים, וצריכה למנוע ניצחון של טראמפ.
ביידן בתחילת החודש, מודיע שהוא ממשיך במירוץ

4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב לאס וגאס 16 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב לאס וגאס 16 ביולי
הדמוקרטים לוחצים על ביידן לפרוש מהמירוץ
(צילום: AP Photo/Ronda Churchill)
"הבחירה לפרוש מהקמפיין היא אמנם של הנשיא ביידן בלבד, אבל אני מאמין שהגיע הזמן שהוא יעביר את הלפיד", אמר שיף על הנשיא בן ה-81. לדעתו, "אם הוא יעשה את זה הוא ישמר את מורשת המנהיגות שלו, ויאפשר לנצח את טראמפ בבחירות הקרובות".
שיף כיהן בעבר כיו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, שהובילה ב-2019 את הליך ההדחה הראשון נגד טראמפ, שהיה אז נשיא. גורם בקמפיין ביידן הגיב לדברי שיף ואמר שביידן לא מתכוון לפרוש.
4 צפייה בגלריה
שיף מודאג מאוד מהסיכויים לנצח את טראמפ
שיף מודאג מאוד מהסיכויים לנצח את טראמפ
שיף מודאג מאוד מהסיכויים לנצח את טראמפ
(צילום: AP, Senate Television)
מאז העימות הנשיאותי החלש מול טראמפ, שבו לפרקים נראה ביידן תשוש ומבולבל, נתון הנשיא ללחץ כבד לפרוש מהמירוץ - ורבים במפלגה הדמוקרטית תוהים אם ביידן כשיר לכהן כנשיא עוד ארבע שנים. אתמול, בזמן שהלחץ הדמוקרטי הולך וגובר, פורסם קטע מריאיון עם הנשיא שבו נשאל מה בכל זאת יגרום לו שלא להתמודד לכהונה נוספת. ביידן השיב כי הוא יפנה את מקומו למועמד אחר אם "תצוץ" בעיה רפואית כלשהי, ורופאיו ימליצו לו שלא להתמודד.
"אם הייתה לי בעיה רפואית שהייתה צצה, או אם הרופאים היו באים ואומרים לי 'יש לך בעיה כזאת או אחרת'", תיאר בריאיון ל-BET News את התרחיש שבו יפרוש. בהתבטאות קודמת, מוקדם יותר החודש, אמר ביידן כי הוא יפרוש מהמירוץ "רק אם אלוהים" יאמר לו לעשות זאת.
4 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ביידן בעימות מול טראמפ
(צילום:AP Photo/Gerald Herbert)
בסקר חדש של AP השיבו כשני שלישים מהדמוקרטים שביידן צריך לעזוב את המירוץ, ושבראש המפלגה צריך לעמוד מועמד אחר. ביידן אמנם טען אחרי העימות כי "הדמוקרטי הממוצע" רוצה שהוא יהיה המועמד גם ב-2024, אך תוצאות הסקר מראות את ההפך הגמור: 65% מהדמוקרטים השיבו בסקר שביידן צריך לפרוש ולא להתמודד על כהונה נוספת.
נתון מדאיג נוסף עבור ביידן הוא שרק 3 מכל 10 דמוקרטים שהשתתפו בסקר משוכנעים שיש לו את היכולת הקוגניטיבית לתפקד היטב כנשיא עוד ארבע שנים. בריאיון בתחילת החודש הכחיש ביידן את הטענות על ירידה בתפקודו, וסירב להתחייב כי יעבור מבחן קוגניטיבי. הוא ציין כי לעימות מול טראמפ הוא הגיע חולה ותשוש, ואחרי לו"ז עמוס במיוחד.
4 צפייה בגלריה
טראמפ בהופעה ראשונה לאחר שנפגע מירי בעצרת
טראמפ בהופעה ראשונה לאחר שנפגע מירי בעצרת
טראמפ, שהגיע חבול באוזנו לעצרת, וסגנו המיועד ואנס
(צילום: רויטרס / REUTERS / Andrew Kelly)
בסוף השבוע, כיממה לפני ששרד ניסיון התנקשות, קרא טראמפ לביידן לעבור יחד איתו מבחן קוגניטיבי. טראמפ, שצעיר מביידן בשלוש שנים, הציע שמעתה כל המועמדים לנשיאות יעברו בדיקה קוגניטיבית ומבחן כשירות שיקבע - ללא קשר לגילם.
טראמפ הגיע בתחילת השבוע למילווקי, שם התקבל כגיבור אחרי ששרד את ניסיון ההתנקשות בעצרת בפנסילבניה - ובוועידה הרפובליקנית הלאומית הוכתר רשמית למועמד לנשיאות. היום (שעון ישראל) תינעל הוועידה עם נאומו של הנשיא לשעבר - שכרגע מסתמן כפייבוריט מובהק במירוץ לבית הלבן. הלילה ינאם בוועידה סגנו המיועד של טראמפ, ג'יי.די ואנס.
פורסם לראשונה: 22:09, 17.07.24