3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בטקס אות הערכה על הישג מודיני מבצעי לשנת 2021
יאיר לפיד בטקס אות הערכה על הישג מודיני מבצעי לשנת 2021
"מה ששב"כ עושה בג'נין ובשכם שונה מאוד ממה שהוא עושה בסייבר". לפיד
(צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
היתאם האני מובארק (17) הוא המחבל שניסה לתקוף חייל בפטיש ובסכין הלילה (בין רביעי לחמישי) סמוך לכפר ביתין שבבנימין. זמן קצר לפני הפיגוע, הוא החליף את תמונת הנושא בדף הפייסבוק שלו לתמונה של חמושים פלסטינים.
מדובר בניסיון פיגוע נוסף בשרשרת ארוכה של פעולות טרור ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, שכללו בין היתר פיגועי ירי לעבר עמדות צה"ל ואוטובוסים אזרחיים. כמה שעות לאחר מכן נרשמו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים באזור ג'נין, בזמן מעצר ארבעה חשודים בסיוע למחבלים מהפיגוע בבקעה.
3 צפייה בגלריה
הית'ם האני מבארק
הית'ם האני מבארק
היתאם האני מובארק והתמונה שהעלה בפייסבוק
3 צפייה בגלריה
כלי הנשק שהיה ברשות המחבל
כלי הנשק שהיה ברשות המחבל
כלי הנשק שהיו ברשות המחבל
(צילום: דובר צה"ל)
בעקבות המעצרים הללו פרסמה חטיבת ג'נין של הזרוע הצבאית בג'יהאד האיסלאמי הודעה תקיפה, שבה טענה כי "עם עלות השחר הסתערו כוחות הכיבוש על מחנה ג'נין כדי לבצע פשעים נגד עמנו חסר ההגנה. חטיבת ג'נין העירנית טיפלה בהם, והם נפלו למארב". על אף שלא נרשמו פצועים בקרב צה"ל, טענו בג'יהאד כי "המטרנו על צבאם המובס כדורים מכל הכיוונים וגרמנו לפציעות. יחידות השטח המיוחדות שלנו פגעו בסיורים צבאיים עם רימונים ומטעני צד".
לאחר מכן הוסיפו בג'יהאד, כשברקע הטענות הישראליות שלפיהן הרשות הפלסטינית מאבדת שליטה באזורים נרחבים ביו"ש: "החטיבה הצבאית של ג'נין תמשיך להדוף כל תוקפנות שתבוצע על-ידי הכיבוש, ולא נחסוך מאמצים או כדורים. התוקפנות של הכיבוש ועליית השהידים מדי יום רק יגבירו את הדבקות והנחישות שלנו להתקדם בנתיב הג'יהאד וההתנגדות, עד להבסת הכיבוש. לוחמינו האמיצים מוכיחים יום אחר יום שהם חוד החנית של העימות, ושאנחנו מוכנים להקריב את חיינו".
אירועי הלילה לא התרחשו בחלל ריק: נתוני שב"כ מצביעים כי חודש אוגוסט האחרון היה אלים במיוחד בגזרת איו"ש - וחלה בו עלייה משמעותית במספר הפיגועים שבוצעו נגד אזרחים ישראלים וכוחות הביטחון. מדובר בחודש האלים ביותר מאז מאי, שבתחילתו עוד הורגש גל הטרור. מנתוני שב"כ עלה כי לעומת חודש יולי, שבו אירעו 113 פיגועים ביהודה ושומרון, בהם 15 אירועי ירי, באוגוסט התרחשו 172 פיגועים, ובהם 23 פיגועי ירי. במהלך אוגוסט עלה מספר אירועי השלכת בקבוקי התבערה מ-75 בחודש שקדם לו ל-135. עם זאת, בירושלים ובתחומי הקו הירוק חלה ירידה באירועים הביטחוניים.
"דומיננטיות של הג'יהאד האיסלאמי במרחב ג'נין"
(צילום: נויל האריס)

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס היום למתיחות, ואמר כי "שב"כ סיכל מתחילת השנה מאות פיגועים. פיגועי ירי, מטענים, התאבדות וחטיפה. אתם לא עובדים מול מציאות סטטית, אלא מול מציאות משתנה". לדבריו, "לפני שלוש שנים במעצרים באיו"ש היו זורקים אבנים. היום כמעט כל מעצר מלווה בירי. מה שהיה מסובך בעבר, הפך הרבה יותר מסובך היום".
לפיד, שדיבר בטקס אות הערכה על הישג מודיעיני-מבצעי לשנת 2021 של שב"כ, הוסיף כי "מה שנמצא מולנו הן שורה של זירות מאוד שונות אחת מהשנייה, ושורה של אתגרים מאוד שונים אחד מהשני. מה ששב"כ עושה בג'נין ובשכם שונה מאוד ממה שהוא עושה בסייבר. האיסוף שהוא עושה במדינות רחוקות שונה מאוד ממה שהוא עושה בעזה. המודיעין המסכל שמופעל מול מעצמות זרות שונה מאוד מפיקוד על מבצעים מורכבים של אבטחת אישים".
ראש הממשלה ציין כי "ארגוני מודיעין מהעולם מגיעים הנה באופן קבוע ללמוד מהשב"כ הישראלי איך נלחמים מול היקפי טרור ואיומים שאף מדינה מערבית לא מתמודדת מולו. הטכנולוגיה המתקדמת שמפותחת בשירות מאפשרת למדינת ישראל להיות תמיד צעד אחד לפני האויב". לפיד הוסיף: "במבצע 'עלות השחר', סיפקתם בשלושה ימים קצרים מודיעין איכותי שהביא לסיכולם של מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי. מדובר בתוצר של שנים - של הכנה, בניית מודיעין אנושי וטכנולוגי, והבנה עמוקה שאתם מביאים לשולחן על הזירה והשחקנים השונים".
"כדי לנצח את המלחמה המתמדת הזאת צריך תמיד להקדים את הצד השני", הוסיף לפיד. "הטכנולוגיה המתקדמת שמפותחת בשירות מאפשרת למדינת ישראל להיות תמיד צעד אחד לפני האויב".
כוכבי: "חלק מהעלייה בטרור - בגלל אוזלת יד של הפלסטינים"
(צילום: דובר צה"ל)

ראש השב"כ, רונן בר, אמר כי המבצעים של הארגון נעים "בין העולם החסוי של המודיעין לעולם הגלוי של האבטחה", והוסיף: "בעקבות מבצעים אלו ואחרים אנו מצליחים להתמודד עם היקפים בלתי נתפסים של טרור. בזכות הפרויקטים והמבצעים נדע להתמודד טוב יותר עם איומי טרור וריגול חדשים. מאחורי המבצעים והפרויקטים יש תכנון, טכנולוגיה ותהליכים, אבל מעל לכל, יש אנשים מצוינים, נחושים ומלאי רעיונות והם בסוף אלו שלהם מגיעה ההערכה".
תת-אלוף במיל' אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים, טען בריאיון לאולפן ynet כי יש כמה גורמים להידרדרות ביהודה ושומרון. "האיראנים רוצים להתמקד בזירה הזו ולהצית אותה, והם עושים את זה דרך הג'יהאד האיסלאמי", אמר. "אנחנו רואים דומיננטיות של הארגון הזה בעיקר במרחב ג'נין, צפונית לשכם. הרבה מאוד מהפיגועים יוצאים משם, והאיראנים מתחילים לדחוף לשם יותר כסף והכוונה".
"חמאס הוא אותו חמאס", הוסיף אביבי. "הוא לא רוצה הסלמה בעזה, אז מכווין את הפיגועים שלו לירושלים וליהודה ושומרון. הוא עוד גורם מתסיס. צריך להסתכל גם מה קורה ברשות הפלסטינית, שמאבדת שליטה על המרחב. הרבה מאוד גורמים, כמו גדודי חללי אל-אקצא, מתעסקים ביום שאחרי אבו מאזן. יש שם מיליציות שמתחמשות כדי לתפוס מעמד ולהגיד 'אנחנו אלה שבהם התושבים צריכים לתמוך ביום שאחרי אבו מאזן'. ראינו שגדודי חללי אל-אקצא לקחו אחריות על הפיגוע בבקעה, וזו בעצם הזרוע הצבאית של פת"ח. הם פועלים למעשה נגד הרשות, זו תמונת המצב. לכן היא מחמירה".
לאחרונה אמרו בכירי מערכת הביטחון דברים דומים על הפלסטינים. רק שלשום אמר הרמטכ"ל אביב כוכבי כי "חלק מהעלייה בטרור נובעת מאוזלת היד של המנגנונים הפלסטיניים", והדגיש כי בעיית המשילות הזו יוצרת "קרקע פורייה לצמיחת הטרור".