הוועדה לביטחון לאומי דנה היום (ג') בהפעלת מכת"זיות נגד מפגינים בניגוד לנהלי המשטרה, ו"דרישה לשינוי נהלי המשטרה בכל הנוגע להפעלתם" - דיון שיזמו חברי האופוזיציה לאחר תלונות הולכות וגוברות על אלימות משטרתית בהפגנות, ובפרט על השימוש במכת"זיות. בדיון השתתפה ד"ר טל וייסבאך, הרופאה שנפגעה בעינה ממכת"זית במהלך עימותים עם המשטרה בהפגנה ליד בית ראש הממשלה בירושלים בשבוע שעבר.
הדיון בוועדה לביטחון לאומי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

3 צפייה בגלריה
ד"ר טל וייסבאך, שנפצעה ממכת"זית
ד"ר טל וייסבאך, שנפצעה ממכת"זית
ד"ר וייסבאך, יממה לאחר שנפגעה בהפגנה: "קיבלתי זרם אדיר על הגב שהעיף אותי על הרצפה"
(צילום: יאיר שגיא)
בכתב הבקשה לקיום הדיון נטען כי בחודשים האחרונים הצטברו עדויות רבות להפעלת מכת"זיות כנגד המשתתפים בהפגנות נגד הממשלה שלא בהתאם לנהלי אגף המבצעים של המשטרה. במרבית המקרים, כך נכתב, לא קדמה להפעלת המכת"זית כל התנגדות אלימה מצדם של המפגינים. עוד נטען כי הוראות ונהלי אגף המבצעים קובעים מפורשות כי אי-ציות להוראות המשטרה לפיזור ההתקהלות, אינו מצדיק את המעבר ממדרג ב' למדרג ג' של הפרות סדר ציבורי, שבו ניתן להפעיל מכת"ז. בנוסף, מבקשי הדיון ביקשו לתקן את נהלי המשטרה, כך שתבוצע הבחנה בין הפעלת מכת"זית מים להפעלת מכת"זית עם נוזל הבואש.
ד"ר וייסבאך, שנפגעה ממכת"זית בהפגנה בשבוע שעבר בעת שטיפלה באדם אחר שנפגע, סיפרה בוועדה: "לא הייתה שום אלימות נגד שוטרים ואנשים עמדו על המדרכה. לפתע קיבלתי זרם אדיר על הגב שהעיף אותי על הרצפה ונפצעתי גם בעין. זו תעודת עניות למשטרה וצריך להיות קשובים לעדויות של אנשים ולחוויות שהם עוברים".
אופק בלמקר, פעיל בתנועת המחאה "דור שינוי" שהשתתף גם הוא בהפגנה, סיפר כי הירי של המכת"זית היה מאוד קרוב ובניגוד לנהלים, במחאה שלא הייתה אלימה בשום צורה. "היה אדם מבוגר שהוטח מהזרם ואיבד את ההכרה והרופאה טל שהגיעה לטפל בו גם נפגעה. גם אני נפגעתי ממכת"זית והוטחתי על הרצפה. אני עדיין סובל מכאבים".
"לאחר שההפגנה התפזרה, עם עזיבת השר לביטחון לאומי, קיבלנו את ההתזה של הבואש בכניסה לגינה ציבורית", סיפר אייל גור, תושב ירושלים שנפגע יחד עם בנו במהלך ההפגנה והצעדה. "היינו עם חולצות לבנות ללא שלטים. אני לא יכול לתאר את התחושה הנוראית הזו. זו פעולה אנטי דמוקרטית במהותה וזה דבר שנועד להרתיע מלצאת מהבית ולהביע דעה".
יוזם הדיון, חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה, אמר בוועדה כי "הפעלת המכת"זיות מתנהלת בניגוד גמור לנהלי המשטרה. כמי שעוקב אחרי הנושא בשטח יחד עם חברת הכנסת לזימי - אני מדבר על עשרות אירועים שבהם המשטרה משתמשת במכת"זית כאמצעי פיזור הפגנה שאינה אלימה. לפי פקודה המשטרה, המכת"זית נועדה לאמצעי קצה שמשמש את המשטרה נגד הפגנה אלימה. המשטרה כיום עוברת על החוקים של עצמה בכך שמשתמשת בכלי זה לפיזור הפגנות לא אלימות".
ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הרפואית, טען בוועדה כי בידיו מכתב מארגון רופאי העיניים מיולי אשתקד, שנשלח למפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי ובו רצף של פגיעות רפואיות חמורות ממכת"זיות. "אנחנו מתריעים על הפגיעות הבריאותיות הקשות של השימוש במכת"זית ואנחנו מבקשים כי השימוש בה יופסק לאלתר עד לכתיבת נהלים חדשים. אסור שכלי פיזור הפגנות יהפוך לכלי ענישה הגורם לפגיעות גופניות חמורות".
3 צפייה בגלריה
וועדה לביטחון לאומי  בנושא הפעלת מכת"ז נגד מפגינים בניגוד לנהלי המשטרה
וועדה לביטחון לאומי  בנושא הפעלת מכת"ז נגד מפגינים בניגוד לנהלי המשטרה
"בכל שבת הקומץ הזה רץ לחסום צירים". נציגי המשטרה בדיון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
המכת"זית בפעולה בהפגנה בירושלים. "גם שוטרים נפגעים"
עו"ד דבי גילד חיו מהאגודה לזכויות האזרח, אמרה בוועדה כי האמצעים הללו משמשים באופן בלתי מובחן באנשים ללא אבחנה לגבי מצב בריאותם, ולדבר עלולות להיות סכנות בריאותיות. "יש חוות דעת מחייבות שמלוות את השימוש באמצעים הללו, כמו היבטים רפואיים משפטיים", הסבירה.
את המשטרה בדיון ייצג ניצב-משנה ניסים אוחיון, קצין אג"ם במחוז תל אביב. הוא אמר: "בכל שבת מגיעים עשרות אלפים למחאות ומאובטחים על ידי השוטרים וחוזרים חזרה הביתה בבטחה". לדבריו, ההפגנות מתחילות כהפגנות לגיטימיות ולאחר שהן מסתיימות והקהל הנורמטיבי מתפזר, הן הופכות ל"פחות פסיביות". "ברוב המקרים מדובר בקומץ של 400-300 אנשים וזה הופך להפרות סדר והפגנה לא חוקית. באיזשהו שלב זה עובר את המדרג של אי-ציות תוך שימוש באלימות ופגיעה ברכוש והופך להפרת סדר".
לדבריו, מדרג השימוש באמצעים נעשה באישור מפקד הכוח, כשזה מכריז על הפגנה לא-חוקית והמוחים לא מתפזרים על אף בקשתו. "מטבע הדברים בהפעלת האמצעים נפגעים אנשים ואני מצר על כך. גם שוטרים נפגעים. הכל מתועד ביומן מבצע".
חברי כנסת העירו בוועדה כי לפי הנהלים, השינוי במדרג צריך לנבוע כאשר יש אלימות פיזית של ממש. הוא השיב: "בהתאם למדרגים יש סמכות לפזר את ההפגנה בידיים, ומטבע הדברים יש התנגדות אלימה. בכל שבת באופן קבוע הקומץ הזה רץ למחסומים במטרה לחסום את הצירים".
ניצב-משנה לארי סמרה, רמ"ח שיטור מיוחד, הדגיש כי המדרגים לא תמיד מתקדמים לפי הסדר, וכי "זה יכול לעבור בהתחלה גם למדרג ד'". לדבריו, המשטרה אינה עושה שימוש ברוב האמצעים, והוא טען שהמכת"זית שבה משתמשת המשטרה היא "מבין החלשות בעולם". הוא הוסיף: "אנו מתמודדים עם הפרות סדר ולא מדובר באמצעים קטלניים. כן אפשר להיפגע ואנחנו מתריעים מספר פעמים לפני השימוש בהם".
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, אמר כי "המכת"זית נועדה מראש לפזר ולהסיג הפגנות שחוצות את הסף תוך גלישה לאלימות. זה כלי שקיים בעולם ולא מעט מדינות עושות שימוש בו. המטרה לחפש את אותם דרכים להפעיל אותו נכון במטרה למנוע נפגעים".