כוחות הכיבוי בתימן פועלים גם היום (שני) בעיר הנמל חודיידה בניסיון להשתלט על האש שעדיין בוערת לאחר התקיפה הישראלית שם ביום שבת, שבה נהרגו לפחות 14 בני אדם - בתגובה לפגיעת הכטב״ם ששיגרו החות'ים לתל אביב.
תיעוד התקיפה הישראלית בנמל חודיידה

תמונות לוויין של חברת Maxar Technologies הראו להבות מקיפות את אזור אחסון הדלק שנפגע. מחסן הדלק מנוהל על ידי חברת הנפט התימנית, שהודיעה אתמול כי שישה מההרוגים בתקיפה הם עובדיה.
למרות הדיווחים על נזקים קשים בנמל, בסוכנות הידיעות התימנית "סבא" צוטט הגוף האחראי על נמלי תימן שמסר כי נמל חודיידה "פועל במלוא התפוקה". אחד האחראים בנמל, נסר א-נסירי, אמר כי הם "עובדים מסביב לשעון כדי לקבל את כל הספינות ואין חשש בכל הנוגע לשרשרת האספקה של מזון, תרופות או מוצרי נפט".
מושל חודיידה, מוחמד עיאש קחים שמונה לתפקיד על ידי החות'ים, פרסם ברשת X כי "העבודה בנמל חודשה בקצב גבוה תוך 24 שעות מהתקיפה הישראלית".
9 צפייה בגלריה
נמל חודיידה תימן
נמל חודיידה תימן
ההרס בנמל חודיידה ממבט הלוויין
(צילום: AFP PHOTO/ SATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES)
9 צפייה בגלריה
נמל חודיידה תימן
נמל חודיידה תימן
(צילום: AFP PHOTO/ SATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES)
9 צפייה בגלריה
נמל חודיידה תימן
נמל חודיידה תימן
(צילום: AFP PHOTO/ SATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES)
עבדאללה איבראהים, שעובד במתקני הנפט בחודיידה, שחזר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי את רגעי התקיפה. "כמה רגעים לפני התקיפה עזבתי את האזור לכיוון שער הנמל ואז החלו להבות, וכל מה שיכולתי לחשוב עליו היה מצבם של חבריי לעבודה", סיפר. "לא ניתן היה לעזור למי שנהרג, האש שבערה במקום לא אפשרה לעשות משהו".
עבד א-סמד אל-ולידי סיפר לעיתון: "הייתי עם המשפחה ליד אחד הפארקים בעיר ושמעתי את התקיפות. כולם בפארק חיפשו דרך בטוחה להימלט. צרחות הילדים והאש שבערה החמירו את המצב. לא הייתה לנו ברירה אלא לברוח".
מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב לדיון בנושא תימן, על רקע פגיעת הכטב"ם בתל אביב. סגן שגריר ישראל באו"ם, יונתן מילר, אמר בדיון כי "איראן היא ראש הנחש. ישראל עומדת מול משטר שמאיים על העולם כולו, לכן כל מי שמחפש מזרח תיכון בטוח צריך לתמוך בפעולותיה של ישראל נגד ציר הטרור הזה". לדבריו, "לישראל אין סכסוך עם תימן או תושביה. החות'ים פועלים מטעם ובשם האידיאולוגיה האיראנית הרדיקלית. נמל חודיידה אינו תמים, הוא משמש למטרות טרור ולכן הוא יעד צבאי לגיטימי. הוא מקבל משלוחי נשק ישירות מאיראן".
הנציג האמריקני בדיון, השגריר רוברט ווד, אמר כי לפי אינדיקציות מודיעיניות הכטב"ם יוצר באיראן. "אנחנו מגנים את מתקפת החות'ים. הפעולות האלה מעידות על האיום שלהם - ואלה לא מקרים בודדים. החות'ים ירו 200 טילים לישראל - אם זאת לא ההגדרה של איום בינלאומי אני לא יודע מה כן", אמר.
9 צפייה בגלריה
נמל חודיידה תימן
נמל חודיידה תימן
(צילום: AFP PHOTO/ SATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES)
9 צפייה בגלריה
נמל חודיידה תימן
נמל חודיידה תימן
(צילום: AFP PHOTO/ SATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES)
לטענתו, "חלק מחברי המועצה מאמצים נרטיב שקרי שהחות'ים בסך הכול רוצים להראות סולדירות עם עזה. המציאות היא שהחות'ים טרוריסטים שנואשים להסית את תשומת הלב מהכישלון הקטסטרופלי שלהם בתימן. הדרך היחידה לפעול נגדם - היא לפעול נגד איראן. ארצות הברית תומכת בזכות של ישראל להגן על עצמה ודוחה כל מאמץ של המועצה למנוע זאת. אי-אפשר להתעלם מהעובדה הזאת, צריך להגיב על ההפרות של איראן על החלטות המועצה".
גם נציגי צרפת ובריטניה גינו את החות'ים ואת הניסיון האיראני לערער את יציבות האזור. הם הביעו תמיכה בצורך של ישראל להגן על עצמה, ואמרו כי אין הצדקה לתקיפה של החות'ים. כמו כן, הם קראו לפתרון דיפלומטי באזור, להפסקת אש בעזה, לשחרור החטופים והכנסת סיוע הומניטרי שיקל על "המצב הנוראי בעזה". בנוסף, הם קראו להתקדם לפתרון שתי מדינות והקמת מדינה פלסטינית.
הנציג הסיני בדיון לא גינה את החות'ים או את איראן. ״האירוע האחרון הוא תוצאה של הסכסוך המתמשך בעזה וזה מדאיג את סין מאוד", אמר. "תגובה צבאית לא תפתור בעיות ותגובה אלימה לאלימות רק תוביל את הקונפליקט להסלמה. אנחנו קוראים לכל הצדדים לפעול באיפוק כדי למנוע קטסטרופה גדולה יותר שתצית את מזרח התיכון כולו. אנחנו קוראים לישראל לפעול להפסקת אש מיידית. סין מאיצה בישראל לפעול לפי החלטות המועצה, ולהפסיק מיידית כל פעולה צבאית ואת הענישה הקולקטיבית של תושבי עזה. מדינות עם השפעה צריכות לקרוא לכך ולגרום להפסיק את הלחימה בעזה".
9 צפייה בגלריה
נמל בתימן
נמל בתימן
תמונות מהנמל שפורסמו על ידי מושל חודיידה
(מתוך רשת X)
9 צפייה בגלריה
נמל בתימן
נמל בתימן
(מתוך רשת X)
9 צפייה בגלריה
נמל בתימן
נמל בתימן
(מתוך רשת X)
9 צפייה בגלריה
נמל בתימן
נמל בתימן
נמל בתימן
(מתוך רשת X)
הנציג הרוסי אמר כי ארצו ״כמובן מגנה כל מתקפה על אזרחים ואנחנו מביעים תנחומים לקרובי הנפגעים בתל אביב, אבל נזכיר שהטילים שמשוגרים לעבר ישראל הם תוצאה של המתקפה היומיומית של ישראל בעזה״. לדבריו, דרישות החות׳ים הן אותן דרישות כמו מועצת הביטחון - הפסקת אש בעזה וסיום הכיבוש. "ישראל תקפה נמל שכבר לא משמש ללחימה זמן רב. התקיפה פגעה במדינה שסובלת ממשבר הומניטרי חמור ורעב במשך שנים", הוא אמר. "אפשר רק לשער מה ההשפעה של התקיפה הזאת על מדינה במצב כזה. עכשיו אנחנו מסתכנים במלחמה חדשה במזרח התיכון. הדרך לצאת ממשבר זה ברורה - אנחנו זקוקים להפסקת אש מיידית וללא תנאי בעזה".
מהלשכה המדינית של החות'ים נמסר הערב: "הכוחות החות'יים ממשיכים בהסלמה אחר הסלמה, כנקמה על הדם הפלסטיני והתימני, שהתערבב בקרב. תימן נשארת מחויבת לתמיכה בעם הפלסטיני. ארה"ב השתתפה, תמכה ועודדה את כל הפשעים של ישראל - עם כסף, נשק ועם העמדות הפוליטיות. אנו קוראים לכל מי שיש לו מצפון להפעיל לחץ לעצירת התוקפנות בעזה ובגדה".
רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה אתמול מפי מקורות כי עלה ל-14 מניין ההרוגים בתקיפות הישראליות אתמול בעיר הנמל חודיידה. בנוסף מסרו המקורות כי שישה בני אדם עדיין נעדרים וכ-90 נפצעו. לפי הדיווח, רוב ההרוגים והפצועים הם תושבי העיר שעובדים בנמל.
אתמול הכריז מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, על פתיחת "שלב חדש במלחמה". אל-חות'י אמר כי תקיפת הכטב"ם בתל אביב, שבה נהרג יבגני פרדר, הייתה למעשה "השלב החמישי" של החות'ים בהסלמה נגד ישראל - שלא הוכרז רשמית עד אז. "פנינו לשימוש בנשק חדש במבצע 'יפו'", אמר. "הכטב"ם הזה הוא כלי נשק מתקדם, עם יכולות ברורות ברמה הטקטית והטכנית, עם טווח ארוך ויכולת הרס שעולה על כל כלי טיס אחר".
תיעוד פגיעת הכטב"ם בתל אביב

הנזק מפגיעת הכטב"ם בתל אביב

לדברי מנהיג החות'ים, "אחינו בהתנגדות הפלסטינית בחרו את השם 'יפו' לכטב"ם. הגעתו למרכז מנהלי בסיסי הטרידה את האויב. אנחנו מכריזים כי תקיפת יפו (תל אביב) היא תחילתו של השלב החמישי של ההסלמה - ואנחנו רואים בכך משוואה חדשה".
מקורות מצרים מסרו היום לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, כי כל היחידות המצריות בגבול נמצאות ב"כוננות מלאה כדי לפקח על המרחב האווירי המצרי", אחרי התקיפה הישראלית בתימן והציפייה לתגובה של המורדים החות'ים.
המקורות מסרו כי "ההגנה האווירית מוכנה להפיל כל חפץ זר שייכנס למצרים". בנוסף, נמסר כי קיים חשש שהתעופה האזרחית תושפע מהפעולות שיבוצעו משטח תימן לכיוון ישראל. שלשום שיגרו החות'ים טיל בליסטי לאילת - שיורט על ידי מערכת "חץ 3", במה שנראה כתחילתה של תגובה לתקיפה בחודיידה.