גורמים רשמיים בישראל ובארה"ב מקיימים דיונים בשורת אפשרויות לגבי "היום שאחרי" בעזה. בצל הפרסום של נדב איל ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על אפשרות של שחזור "מודל ביירות" בכל הקשור לרצועת עזה, ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום (חמישי) כי אחת ההצעות שעלו היא גירוש של אלפי מחבלים בדרג נמוך - ולא מנהיגותי - למדינה שלישית, בדומה לאופן שבו גורשה הנהגת אש"ף יחד עם אלפי מחבלים מלבנון בשנת 1982.
3 צפייה בגלריה
מפגן צבאי בעזה
מפגן צבאי בעזה
מחבלי חמאס. מה יעלה בגורל המשפחות של המגורשים?
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
21.8.1982 ביירות לבנון  יאסר עראפת
21.8.1982 ביירות לבנון  יאסר עראפת
ערפאת, יממה לפני שגורש מביירות - לצד וליד ג'ונבלאט. המודל ישוחזר?
(צילום: AP Photo/Langevin)
הכותרת
החיסולים הממוקדים שוב על הפרק / רונן ברגמן
33:12
לפי העיתון האמריקני, הדיונים בנושא מתקיימים בין ישראל לארה"ב במטרה לאפשר למחבלי חמאס "אסטרטגיית יציאה", ולאפשר ביתר קלות לשקם את עזה כשהלחימה תסתיים. מטרה נוספת שיביא גירוש מחבלי חמאס היא להקשות על ארגון הטרור לעלות שוב לשלטון בעזה. המדינות השלישיות שעלו כאפשרות לקליטת מחבלי חמאס הן טורקיה, קטאר, איראן, רוסיה ולבנון.
כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", שחזור "מודל ביירות" כבר נידון בכמה פורומים בכירים ומהותיים בישראל, בנוכחות ראש הממשלה. נתניהו הביע בו עניין רב, וביקש לקבל חומרים נוספים בעניין. הדיונים, כפי שפרסם נדב איל, כללו גם את גירוש מנהיגי חמאס - תמורת חייהם ושחרור כל החטופים.
לפי הערכות צה"ל, אלפי מחבלי חמאס נהרגו מפרוץ המלחמה. אלא שבצבא מעריכים שמספר החמושים של חמאס ברצועה עומד על כמה עשרות אלפים - מה שמותיר מחבלים רבים פעילים בשטח הרצועה. על כן, חשבו הגורמים האמריקניים והישראליים על "מודל ביירות 1982". במסגרת המודל הזה, נזכיר, כיתרה ישראל את הבירה הלבנונית והטילה עליה מצור בשל המתקפות החוזרות ונשנות של מחבלי אש"ף. ארה"ב תיווכה בין הצדדים והגיעה להסדר שבמסגרתו ייעצרו ההתקפות ההדדיות, וישראל אפשרה ליאסר ערפאת ולכ-11 אלף מחבלים לעזוב את לבנון לתוניסיה באוגוסט 1982.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר מוחמד דף
יחיא סינוואר מוחמד דף
סינוואר ודף, כפי שצולם בסרטון שהופץ ב-7 באוקטובר. הם לא עלו לדיון
(צילום: AFP)
בניגוד ל-1982, אז ערפאת עזב יחד עם המחבלים, כרגע לא עלו לדיון שמות מההנהגה הבכירה של חמאס. מדובר בין השאר במוחמד דף וביחיא סינוואר, שעמדו מאחורי תכנון מתקפת 7 באוקטובר. ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי למרות שהמתווה אפשרי, הוא עשוי להתקבל באופן שונה על ידי אנשי חמאס. בלבנון, אנשי אש"ף נחשבו לאורחים - בעוד שרצועת עזה היא ביתם של אנשי חמאס, ונחשבת לשטח שהם היו רוצים שיהיה חלק ממדינה פלסטינית עתידית.
גורם ישראלי בכיר אמר אתמול שהוא לא בטוח שמחבלי חמאס יסכימו לקחת את ההצעה בשתי ידיים. "הם לא רציונליים כמו שאש"ף היה. זה ארגון דתי וג'יהאדיסטי יותר, שמחובר לרעיונות של איראן", קבע הגורם. הוא גם ציין שאין עדיין דיונים "מעשיים" בהגליית מחבלי חמאס, אבל הבהיר שאם ישראל תותיר את חמאס ללא כל אפשרות אחרת ותפעל בנחישות - זו תוכל לצאת לפועל.
שאלה נוספת שעלתה ועדיין לא קיבלה תשובה היא האם המחבלים שיעזבו יוכלו לצרף אליהם את בני משפחותיהם. מלבד זאת, תהו בעיתון אם חמאס יסמוך על ישראל שתכבד התחייבויות - דוגמת הימנעות מפגיעה בפעילים ברגע שהם עוזבים את עזה.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען גם כי צה"ל פיתח תוכנית משלו ל"יום שאחרי", במסגרתו תוקם "רשות שיקום לעזה", שמאחוריה יעמדו סעודיה ואיחוד האמירויות. הרשות תופקד על בניית רצועת עזה נקייה מחמאס. ההצעה עומדת בפני מכשולים רבים, לפי העיתון האמריקני, ובהם גם העובדה שארה"ב רוצה שכל שלטון עתידי בעזה יהיה קשור לרשות הפלסטינית. גם איחוד האמירויות וסעודיה יידרשו להסכים - ועדיין לא ברור אם יעשו זאת.