לאחר שהטרור גבה את חייהם של 11 קורבנות בתוך שבוע – ברשויות רבות בארץ הגבירו את סיורי הביטחון והפיקוח, וחלקן אף נקטו צעדים יותר מתקדמים בעקבות ההסלמה הביטחונית.

הפיגוע בבני ברק – כתבות נוספות

"ביקשנו בלילה מהקבלנים בעיר שאתרי הבנייה לא יעבדו היום, ולו לטובת תחושת הביטחון שנפגעה", הודיע ראש העיר כרמל שאמה הכהן שהצליח להרגיז תושבים רבים עם דבריו. "בבחינת נאה דורש נאה מקיים, העירייה השביתה גם את כל העבודות שלה בעיר. חשוב להבין שאין לנו סמכות בחוק לחייב את הסגירה. חלק מהקבלנים מכבד את הבקשה וחלקם מתעלם עם שלל תירוצים".
4 צפייה בגלריה
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן. פרסם פוסט מעורר מחלוקת
(צילום: תומי הרפז)
ראש העיר הוסיף כי "אלה שמצפצפים על בקשת העירייה עוד יגיעו אלינו עם בקשות שהעירייה לא חייבת להיעתר להן, יקבלו יחס בהתאם, ואז יתחרטו על החלטתם החזירית היום לחשוב רק על הכיס שלהם ולשים פס על העיר ותושביה. אני פונה אישית לקבלנים ומסביר להם שהתעלמות מהבקשה שלנו תעלה להם ביוקר כשהם יצטרכו שנלך לקראתם, ואין קבלן שלא צריך את העירייה במהלך פרויקט".
בהמשך הפוסט ציין כי הוא תגבר את מספר ניידות הביטחון בעיר ואף התגייס בעצמו למשימה: "אסייר חמוש באקדח האישי שלי בין מוסדות החינוך".
פיגוע הירי בבני ברק: שיחה עם כרמל שאמה הכהן במשרד המיוחד אמש
(צילום: אסף חן)

כעבור זמן מה מחק שאמה הכהן את הפוסט מעורר המחלוקת, אך ברשת החברתית נשאר פוסט מאמש שבו הוא הודיע: "העירייה ואני קוראים ומבקשים מכל הקבלנים להשבית מחר את אתרי הבנייה בעיר הנשענים על פועלים ערבים".

צעדים דומים בערים נוספות

שאמה הכהן הוא לא ראש העיר היחיד שהודיע על השבתת עבודות בנייה בעקבות הפיגועים. ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, פרסם אמש הודעה לתושבים שלפיה העבודות באתרי הבנייה שבתוך שני בתי ספר "הופסקו לפי שעה עד ליום ראשון".
4 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
זירת פיגוע הירי בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
גם בעיריית אור יהודה נקטו שורה של צעדים, ובהם הקפאת עבודות התשתית שבאחריות העירייה למשך הימים הקרובים. "בהמשך תתקבל החלטה לגבי חידושן" – נמסר.
עוד הוסיפו בהודעה כי "בימים האחרונים מתקיימים בעיר מבצעים נרחבים לאיתור שוהים בלתי חוקיים (שב"חים). ראש העיר ליאת שוחט הנחתה את גורמי העירייה השונים לשים דגש על מבצעים אלו, בעיקר באתרי הבנייה אבל לא רק בהם. במקביל, אנו נמצאים בקשר הדוק עם משטרת ישראל כדי להרחיב את פעולות האכיפה מטעמם, כחלק מהמאמץ המשותף".
גם בקריית ביאליק הופסקו לעת עתה עבודות הבנייה באחד מבתי הספר. כמו כן, בהנחיית ראש העיר אלי דוקורסקי, תוגברו בימים האחרונים סיורי השיטור העירוני והמשטרה בסביבת מוסדות החינוך בעיר, בדגש על שכונת נאות אפק. לפי הודעה רשמית, פקחי העירייה יצוידו בשבוע הבא בנשק.
4 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק אתמול
(צילום: דנה קופל)

בערים המעורבות חוששים מ"שומר החומות 2"

בערים המעורבות, מחשש לשחזור מאורעות אלימים דומים לאלה שהתרחשו בזמן מבצע "שומר החומות", הכוננות עולה. בדיון חירום שקיימה הנהלת עיריית חיפה כבר לאחר הפיגוע בחדרה, הורה מנכ"ל העירייה אוהד רגב על תגבור כלל כוחות האבטחה העירוניים במוסדות החינוך ובמקומות הומי אדם בעיר.
במסגרת זו, פועלים קציני הביטחון של מוסדות החינוך בשיתוף פעולה עם גורמי הפיקוח והאכיפה של העירייה שכוללים את ניידות הפיקוח הכללי, יחידת אופנוענים וסיורים רגליים, תוך ערנות לכלי רכב, אנשים וחפצים חשודים, במטרה להגביר את תחושת הביטחון של תושבי חיפה. עוד הוחלט בדיון כי מנהלים בעירייה שיש להם רישיון נשק יחלו במסגרת תפקידם לשאת אותו עליהם בקביעות. "אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם משטרת חיפה ונערכים לכל תרחיש. נתפלל לימים שקטים יותר", אמרה ראש העיר, עינת קליש רותם.
4 צפייה בגלריה
דיא חמארשה
דיא חמארשה
דיא חמארשה, המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק וחוסל
(צילום: דנה קופל)
גם עיריית עכו קיימה ישיבת היערכות אחרי הפיגוע בחדרה, בהשתתפות הסגל הבכיר בעירייה ופיקוד המשטרה בעיר. "לאור סמיכות הרמדאן לחג הפסח ויום הזיכרון, הוחלט שהמנהיגות הדתית בעיר, בהובלת רב העיר יוסף ישר והשייח' עבאס זכור, יקיימו שיחות עם תלמידי התיכון כדי לשמור על מרקם היחסים העדין ולמנוע חלילה התלקחות בין המגזרים", נמסר מהעירייה.
מערך הביטחון בעיר תוגבר בימים אלה באמצעים טכנולוגיים ובסיורים. "גם במשטרה תוגברו הכוחות, והשב"כ מעורב הן במישור המודיעיני והן במישור הביטחוני", נכתב בהודעת עיריית עכו, "אנו קוראים לציבור לגלות סובלנות ולשמור על מרקם היחסים בעיר, כדי למנוע התפרצות של אירועים אלימים".
השיחה למוקד המשטרה בזמן הפיגוע בבני ברק

גם בעיריית תל אביב-יפו נערכים לאפשרות של הסלמה, במקביל לניסיון לשמור על דו-קיום. "ראש העיר ואנשי העירייה פועלים כל העת, וביתר שאת בשנה האחרונה, לקידום וחיזוק החיים המשותפים ביפו", המסר בהודעת העירייה. "לקראת חודש הרמדאן גיבשה העירייה תוכנית גדושה באירועים ופעילויות שכולם חגיגה של סובלנות וסולידריות. עם זאת, במקרה שנידרש לטיפול באירועים כדוגמת אלו שראינו בתקופת מבצע שומר החומות, נפעל בהתאם ללקחים שהפקנו ובתיאום מלא עם משטרת ישראל".
בנוף הגליל מקווים גם כן שמרקם החיים העדין של דו-קיום בין היהודים לערבים בעיר יימשך ללא הפרעות. "העירייה פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להבטיח ביטחון מרבי לתושביה", אמר ראש העיר רונן פלוט, "נמשיך לשמור על מרקם היחסים התקין בין האוכלוסיות השונות, ולא ניתן לאף אחד להפריע".