מרבית המשפחות הצעירות שפונו מהעוטף לאחר מתקפת הפתע בשבעה באוקטובר שילבו את ילדיהם במערכות חינוך במוקדי הפינוי, ובשלב הזה נראה כי רובם מעדיפות לסיים את שנת הלימודים שם, ולא לטלטל את הילדים במעברים נוספים.
השאלה הגדולה שעימה מתעסקים ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך היא מה יקרה לאחר שתסתיים שנת הלימודים הנוכחית, וכיצד תראה שנת הלימודים הבאה. האם המשפחות יחזרו לאזור, לחופשת הקיץ, ולאחר מכן ימשיכו בבתי הספר והגנים בעוטף או שלא. במילים אחרות, רק בקיץ יתבררו ההשלכות של המלחמה על אזור צפון הנגב.
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות השבוע. ביולי התמונה תתבהר סופית
(צילום: גדי קבלו)
כבר עכשיו נערכים לכך שישנן משפחות שלא ישובו לאזור עוד, והעתיקו את מקום מגוריהם למקומות אחרים. בחודש יולי יסתיימו המענקים שהמדינה נותנת וגם יסגרו המלונות ובתי הארחה שבהם שוהים המפונים. בתקופה הקרובה גם יינתן מענק ההסתגלות - עשרות אלפי שקלים לכל משפחה - שאמור לעודד חזרה הביתה. כל אלו יחד אמורים לבלום את הנטישה מהאזור שממנה כולם חוששים.
השבוע צפוי להיפתח מענק ההסתגלות שמדי חודש ילך ויפחת והמפונים צריכים כבר בימים הקרובים לקבל החלטה האם הם חוזרים הביתה או לא. משפחה אשר תגיש בקשה למענק הסתגלות ותקבל את כספה, תאלץ לוותר על החדר במלון או בבית הארחה ולשוב הביתה בידיעה שבזאת תמו המענקים לתמיד. זו דילמה קשה ומפתה, אך בלתי נמנעת.
מצד שני, למפונים יש את מלוא הזכות להישאר במלונות במתכונת הקיימת ולדחות את ההחלטה עד תחילת חודש יולי, אז יידרשו לקבל החלטה. על פי תמונת המצב ברשויות המקומיות בעוטף עזה, כאמור, רוב המשפחות הצעירות יעדיפו להישאר עד סיום שנת הלימודים, וגם אז לא ברור האם ישובו או לא. במקביל, כבר עכשיו ישנם בתי ספר שפועלים באזורים מרוחקים מהגבול והם נותנים מענה למשפחות שבחרו לחזור ולמפונים מהישובים המרוחקים יותר מהגבול שכבר חזרו.
ילדי שדרות חזרו ללימודים
(צילום: תומר שונם הלוי, גדי קבלו)

2 צפייה בגלריה
תלמידי י"ב בי"ס שער הנגב שרים את התקווה בטקס שנערך בקריית החינוך לזכר הנרצחים ותפילה למען החזרת החטופים
תלמידי י"ב בי"ס שער הנגב שרים את התקווה בטקס שנערך בקריית החינוך לזכר הנרצחים ותפילה למען החזרת החטופים
בית ספר לילדי מפונים. מרבית המשפחות מעדיפות לסיים את השנה במלונות
בקיבוצים ובמושבים שפונו החלו בימים האחרונים להיערך לחזרתם של חלק מהמפונים ובחודש הקרוב יפתחו גני הילדים והמסגרות הבלתי פורמליות, אם כי במתכונת מצומצמת. בנוסף, בעוטף עזה ושדרות מבינים שהחזרה הביתה בקהילות היא דבר "מדבק", כפי שמגדירים זאת. כלומר, משפחות עם ילדים שחוזרות הביתה יש בכוחן לגרום לעוד משפחות לחזור, בעיקר בגלל הילדים והחברים. "אנחנו מאוד מתלבטים אם לחזור הביתה או לא, כי כל החברים של הילדים שלנו נמצאים יחד במלון. אבל אם המשפחות והחברים שלהם יחזרו לאזור, ברור שגם אנחנו נחזור. הרי לא נשאר לבד במלון. ככה זה עובד, ככה זה גם היה בכל סבבי הלחימה בשנים האחרונות", סיפרה תושבת אחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב.