ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אחר הצהריים (יום רביעי) עם נציגי משפחות החטופים במשרדו בירושלים, על רקע הדיווחים על ההתקדמות במשא ומתן לעסקת חטופים נוספים - שתכלול הפסקת אש ממושכת ושחרור מאות מחבלים.
נתניהו אמר למשפחות כי "אנחנו עושים כל מאמץ, אך ככל שהמאמץ הזה מקבל פומביות הוא מתרחק, וככל שהוא נשמר בדיסקרטיות - יש לו סיכויים גדולים יותר להצליח. מטבע הדברים ומשני הטעמים הללו אני מוגבל מלשתף אתכם".
3 צפייה בגלריה
חוסמות את איילון למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
חוסמות את איילון למען החזרת החטופות והחטופים משבי חמאס
הפגנה שבה קראו המפגינים לפעול לשחרור החטופים
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
לדברי נתניהו, "אני מבקש שתבינו שאנחנו באמת מחויבים במלוא מובן המילה, זה לא נאמר מן השפה אל החוץ. זה מאמץ אמיתי. לא פיקטיבי ולא למען איזו נראות - אלא מתוך המחויבות שלנו להחזיר את כולם. המחשבה היא על כולם, המאמץ הוא על כולם. מוקדם מידי להגיד איך הוא יתקיים, אבל זה מאמץ שמתקיים בימים אלו, ברגעים אלה, בשעות אלה ממש".
לפי לשכת ראש הממשלה, למפגש עם נתניהו הגיעו 26 נציגים מ-18 משפחות. לראש הממשלה התלוו הממונה על החטופים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש, ראש המל"ל צחי הנגבי, המזכיר הצבאי האלוף אבי גיל ומזכיר הממשלה יוסי פוקס.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים, במשרד רה"מ בירושלים:
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים, במשרד רה"מ בירושלים:
ראש הממשלה בפגישה עם בני משפחות חטופים בשבוע שעבר
(צילום: דוברות רה״מ)
ובינתיים, גורם ישראלי בכיר אמר לרשת NBC האמריקנית כי קיימות "אינדיקציות חזקות" שעסקת החטופים תתקדם. יחד עם זאת, הוא הבהיר כי קבינט המלחמה עדיין לא עדכן את הקבינט המורחב בתנאי העסקה. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', נזכיר, הביעו התנגדות פומבית למתווים שפורסמו בתקשורת, בעוד ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבטיח לתת לנתניהו "רשת ביטחון" כדי לסייע להעביר את העסקה בממשלה.

מחכים לתשובת חמאס

ישראל, ארצות הברית, קטאר ומצרים מסכימות לעסקה שכוללת הפסקת אש של 45 ימים בתמורה לשחרור חטופים בפעימות. העסקה תכלול שחרור אסירים פלסטינים לפי מפתחות שיידונו בין הצדדים (מספר המחבלים שישוחרר בתמורה לכל חטוף, וזהות האסירים), לצד הגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה. מהרגע שחמאס יגיד שהוא מקבל את העיקרון, יחל משא ומתן אינטנסיבי על אותם מפתחות, והוא צפוי להיות מסובך מאוד.
לפי חלק מהדיווחים, חמאס ידרוש בין 100 ל-300 אסירים על כל חטוף שישוחרר. לא ברור מה חמאס ידרוש בגין החזרת גופות ואם יסתפק בגופות מחבלים או שיעמוד על שחרור אסירים גם בשלב זה.
בידי חמאס 136 חטופים, מהם 29 שהוגדרו חללים וארבעה שהוחזקו בעזה עוד בטרם מתקפת 7 באוקטובר. לכאורה, אם דרישת חמאס תיענה, מדובר על שחרור של אלפים רבים של אסירים. בנוסף, ידוע שתמורת חיילים חמאס מתכוון לדרוש שחרור מחבלים רוצחים.
3 צפייה בגלריה
העברת החטופות במעבר רפיח
העברת החטופות במעבר רפיח
שחרור חטופים בנובמבר
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
במקביל, הלילה דווח בוושינגטון פוסט כי במסגרת העסקה - שעל חלק מפרטיה התקבלה הסכמה ישראלית - ישוחררו כל החטופים האזרחים שמוחזקים בשבי חמאס, במהלך הפסקת אש שתימשך שישה שבועות. בדיווח טוענים כי ההצעה כוללת שחרור מחבלים, במפתח של שלושה לאחד - כמו בעסקה הקודמת, וכן הסגת כוחות הביטחון מאזורים מאוכלסים בעזה וכן "הגדלה משמעותית" בסיוע ההומניטרי שמוזרם לרצועה.
עם זאת, הגורמים המעורים בפרטי המשא ומתן מבהירים כי מדובר בשלבים מוקדמים יחסית של השיחות, וייקח זמן עד שעסקה כזו תצא לפועל. "אין ספק שייווצרו עוד חילוקי דעות גדולים ככל שהמשא ומתן יתמקד בפרטים ספציפיים", אמרו. לדברי הגורמים, "כדי להתקדם יש עוד הרבה דברים שצריכים להיסגר". אחת הסוגיות שעומדות במרכז המחלוקת הינה שחרור המחבלים. בישראל מבהירים כי למרות הדיווח, אין עדיין מספר מוסכם על כמות האסירים הביטחוניים שישוחררו במסגרת עסקת חטופים. ישנו מאמץ ישראלי משמעותי להוריד את מספר המחבלים ואיכותם.
בריאיון ל"פוקס ניוז" הלילה אמר ראש ממשלת קטאר כי "אנחנו במקום טוב יותר ממה שהיינו לפני כמה שבועות. הגענו להסכם עם ישראל על נקודת התחלה, אבל יש עוד מה לעשות כדי להגיע להסכם. זה עדיין דורש זמן".