באולמות האירועים הופתעו מההגבלות ועולים להתקפה
(צילום: אסף חן)

העימות הבא? שר התרבות והספורט חילי טרופר הזהיר את הממשלה כי מגבלות התקהלות חדשות יובילו לסגירה ולנזק משמעותי עבור עסקים רבים. זאת, על רקע דרישת משרד הבריאות להטיל הגבלות נוספות על תחומי התרבות והספורט. לפי טרופר, הצעד יוביל גם לשחיקה באמינות של התו הירוק.
כיום אין כמעט מגבלות על אולמות תרבות וספורט אם קיימים בהם מקומות ישיבה מסומנים. במקרים אחרים ישנה מגבלה של 5,000 איש בחללים פתוחים ו-1,000 בסגורים. משרד הבריאות רוצה לצמצם את המספר משמעותית, ולקרב אותו לזה שנקבע עבור גני ואולמות האירועים - 500 איש בחוץ ו-400 בפנים. לפי משרד הבריאות אין הצדקה אפידמיולוגית לפער בין הענפים.
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"טעות קריטית בהתנהלות מול המגפה". טרופר
(צילום: הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
במשרד הבריאות רוצים להחמיר. מנכ"ל המשרד נחמן אש
(צילום: לע"מ)
מנגד, עמדתו של טרופר היא שלמעט חיסונים - הכלי האסטרטגי הכי משמעותי במאבק בקורונה הוא התו הירוק. "אם נגביל דרמטית את עולם התרבות והספורט אנחנו בעצם גומרים אותם", אמר השר בדיונים סגורים. "אנשים יבינו שאין טעם בתו הירוק, הוא לא שומר עליך, ובעוד כמה שבועות - כשנרצה שהגילים הצעירים יבואו לחיסוני הבוסטר השלישי – נאבד אותם. 'אם ממילא אין אולמות תרבות והם נסגרים, וזה לא נותן לי תמורה, אני לא בא'. בעיניי זאת טעות קריטית בהתנהלות מול המגפה. צריך להטיל מקסימום מגבלות על מקומות שהם ללא תו ירוק - ומינימום מגבלות על מקומות עם תו ירוק".
גורמים שנכחו בדיונים סיפרו גם הם על החשיבות של התו הירוק כנכס אסטרטגי לתמרוץ קהלים להתחסן. "זה פרדוקס - אתה מעודד חיסון ומגביל מתחסנים", אמר גורם המעורה בפרטים.
4 צפייה בגלריה
שלמה ארצי
שלמה ארצי
לא יופיע בפני 500 איש. ארצי
(צילום: תומריקו)
המשמעות בפועל של כוונת משרד הבריאות היא סגירה של אולמות ועסקים רבים. "אם ידרשו ממקומות כמו הקאמרי והבימה לפתוח ל-500 איש – כשהאולמות שלהם הם ל-900 איש – הם פשוט לא יפתחו", אמר טרופר. "אמנים גדולים, כמו שלמה ארצי, לא יוכלו לפתוח גם הם הופעות. יש אלפי עובדים - תאורנים, עובדי במה, אנשי סאונד, שייפגעו קשות אחרי שרק לאחרונה חזרו לעבוד. אצטדיוני כדורגל של 30 אלף איש יעדיפו לא להיפתח בשביל 1,000 איש. רק להביא את הסדרנים, האבטחה והפקחים עולה להם יותר מזה. נכון, לא צריך לעצום עיניים. המצב הבריאותי קשה, אך חשוב לפעול במקומות המדויקים וכך להביא לשיפור בבריאות מבלי לרסק כלכלית את אנשי התרבות והספורט".
במשרד התרבות והספורט כבר החלו בשיחות עם משרד האוצר על מתן פיצויים לעולמות התרבות והספורט, כלקח שנלמד בשנה וחצי האחרונות. לטענתם, עולם התרבות כבר ספג נזקים כלכליים בעקבות עצם השיח על הסגר. גורם בכיר במשרד התרבות והספורט סיפר ל-ynet על המאמצים ואמר כי "אי אפשר להגיד להם תישארו פתוחים, אבל במגבלות שמקריסים אותם כלכלית. חלקים גדולים בעולם הספורט והתרבות לא יכולים לשרוד ככה".

האולמות יוצאים למתקפה

בראיון לאולפן ynet אמר היום (ג') נועם לוי, מפעילי מחאת בעלי אולמות האירועים, כי בעקבות העלייה בתחלואה הם חווים ירידה בהכנסות בעקבות ביטול אירועים. לדבריו, "יש ירידה של כמעט 30% בכמות המשתתפים באירועים. יותר משלושה שבועות המשרדים שלנו דוממים, אין הזמנות עתידיות. יומני רוב האולמות נמצאים בערך ב-0 אירועים מהמחצית השנייה של אוקטובר".
4 צפייה בגלריה
חוזרים לאירועים: אולם "אלכסנדר", עמק חפר
חוזרים לאירועים: אולם "אלכסנדר", עמק חפר
חוזרים לאירועים: אולם "אלכסנדר", עמק חפר
(צילום: מרענן בן צור)
לפי לוי, העסקים לא מקבלים סיוע כלכלי מהמדינה. "אנחנו כנראה נמצאים על סף תהום ואנו לא יודעים מה לעשות עם כל העובדים וההוצאות", אמר. "אנחנו עסקים שהם עתירי הוצאות, מחזיקים מבנים מאוד גדולים - אז שכר הדירה גבוה מאוד. הוצאות השכר גבוהות גם כן כי אנחנו מעסיקים הרבה אנשים. סביבנו יש תעשייה ענקית של סלוני כלות, מאפרים, צלמים ודי ג'יים, הרבה אנשים שעובדים בתעשייה הזו נמצאים על סף קריסה. אנחנו מצפים לסיוע מהממשלה אחרת לא נוכל להחזיק מעמד ויהיו פה פיטורים המוניים".