פרשה ביטחונית חמורה נוספת במעורבות איראן: שבעה ישראלים שעלו מאזרבייג'ן, בהם אב ובן, חשודים שקיימו במשך שנתיים קשר עם גורמים ברפובליקה האיסלאמית - שבמסגרתו צילמו בסיסים צבאיים, שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש. חלק מהשבעה נתפסו כשעקבו אחר בכיר ישראלי ובנו, שבהם לפי החשד תכננו להתנקש.
נפילות באזור נבטים במתקפה האיראנית
(צילום: סלימאן שליבי)

ראש צוות החקירה על פרטי הפרשה החמורה
(צילום: דוברות המשטרה )

5 צפייה בגלריה
טילים בשמי באקה אל גרביה
טילים בשמי באקה אל גרביה
הטילים האיראניים בשמי ישראל בתחילת החודש
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP)
5 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים
תמונות לווין של בסיס נבטים
תיעוד הנזק בנבטים, כתוצאה מהתקיפה. אחד מהבסיסים שהשבעה צילמו
(צילום: Planet Labs Inc./Handout via REUTERS )
בית משפט השלום בראשון לציון התיר לפרסם כי פרקליטות המדינה הגישה היום הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום נגד השבעה, תושבי חיפה והצפון, ובהם חייל עריק ושני קטינים. החשודים הם אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן, אלכסנדר סדיקוב, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות. ניסנוב עמד בראש הקבוצה.
מכירים מישהו מהחשודים? כתבו לנו במייל האדום

צילמו בסיסים, סוללות כיפת ברזל ותחנת כוח

בין היתר, הם חשודים בצילום ואיסוף מידע על בסיסים ומתקנים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל, תחנת הכוח בחדרה ותשתיות אנרגיה נוספות. כמו כן, הם קיבלו מהמפעילים מפות של אתרים אסטרטגיים, ובהם בא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים מתקיפת כטב"ם בשבוע שעבר. לפי החשד, הם העבירו את המידע המודיעיני לאיראן.
בפרקליטות המדינה הדגישו כי "מדובר באחת הפרשות החמורות ביותר שנחקרו בשנים האחרונות". שב"כ החל בחקירת הפרשה לפני חודשיים, ויחידת להב 433 הצטרפה גם היא לחקירה - שהפכה לגלויה לאור הממצאים שעלו. במסגרת הפרשה, השבעה, שנעצרו ב-19 בספטמבר, חשודים בריגול - וכתב אישום צפוי להיות מוגש נגדם עוד השבוע. הוא צפוי לכלול את הסעיף החמור ביותר של שיתוף פעולה מול האויב, שהעונש שמקבלים עליו הוא מאסר עולם.
מדובר במקרה ייחודי שבו חשודים ישראלים, תושבי חיפה והסביבה, פעלו בהכוונת שני סוכנים איראנים תמורת מאות אלפי שקלים, ששולמו להם במזומן ובמטבעות קריפטו. "זה למעלה משנתיים ביצעו החשודים שורה של משימות ביטחוניות שונות עבור גורמי המודיעין האיראניים, וזאת בהכוונתם של שני סוכנים מטעם המודיעין האיראני – 'אלחאן' ו'אורחן', תוך שחברי התשתית מודעים לכך שהמידע שהם מעבירים לסוכנים פוגע בביטחון המדינה, ובחלק מהמקרים אף יכול לסייע לאויב לטובת מתקפת טילים", נמסר מדוברות המשטרה והשב"כ.
הפעילות המתוארת כללה צילום ותיעוד של האתרים השונים, שאותם העבירו חברי התשתית לידי הסוכנים. במסגרת המשימות נעזרו חברי החוליה בציוד מתקדם וייעודי שרכשו מבעוד מועד לטובת מימוש המשימות, והכול בהנחיית הסוכנים האיראנים.
עוד העלתה החקירה כי חברי התשתית התבקשו לאסוף מידע אודות מספר אזרחים ישראלים לבקשת הסוכנים האיראנים, ובהמשך לכך אספו מידע כאמור גם במסגרת מעקבים שערכו על חלק מהיעדים.
5 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
פגיעת כטב"ם חיזבאללה בבסיס גולני. חברי הקבוצה נשלחו לתעד נזקים

600 משימות בשלושה צירים

סנ"צ ירון בנימין, ראש מחלק ביטחוני בלהב 433, הסביר כי "זה אירוע ביטחוני מבין החמורים שנחקרו פה מאז ומעולם. היתכנות מאוד גבוהה שהסעיף המרכזי יהיה סיוע לאויב במלחמה, שהעונש הוא מיתה או מאסר עולם. יש פה שבעה נאשמים. החקירה נערכה במשך 35 ימים והסתיימה במעצר ב-19 בספטמבר".
הוא סיפר כי "במשך שנתיים, השבעה ביצעו סדר גודל של 600 משימות עבור האיראנים. משימות שמתחלקות לשלושה צירים מרכזיים: איסוף אל מול מתקנים רגישים במדינה, מול בסיסים צבאיים ומול יעדי אדם - והכול למטרות פגיעה של האיראנים".
לדבריו, איראן שיגרה חלק גדול מהטילים במתקפה שלה בתחילת החודש ליעדים שאותה חבורה אספה. כל יעד שאותר לפגיעה מטעם האיראנים, נשלחו החשודים לצלם. המפעילים של אותה קבוצה שלחו אותם גם לבדוק את היקף הנזקים לאחר שיגורים של חיזבאללה, וגם אחרי המתקפה הראשונה של איראן בחודש אפריל - כחלק ממידע שנועד "לשפר" את היכולת האיראנית לפגוע בישראל.

"המניע היחיד - בצע כסף"

במשך שנתיים, כך לדברי סנ"צ בנימין, הועברו להם מאות אלפי שקלים במטבעות קריפטו, בצ'יינג'ים ברחבי הארץ, וכסף מזומן שהועבר להם באופן פיזי משלושה אזרחים רוסים שהגיעו לארץ.
"הייתה כאן שיטתיות", הסביר. "הם אספו עשרות מסמכים שרשומים בהם בדיוק איזה מתקן לצלם, איזה מידע לאסוף וכמה כסף ירוויחו מזה. ממש מחירון מפורט. שיטת הפעולה הייתה קבלת משימה - צילום בסיס, נסיעה לשם, פריקה וחיפוש עמדה שולטת לצילום הבסיס מתצפית, ולבסוף העברה דרך תוכנות מוצפנות לאיראנים".
שניים מתוך השבעה הם קטינים, וחמישה מהם בגירים עם קשר משפחתי, כששניים כאמור הם אב ובנו. ראש אותה קבוצה קיבל את המשימה דרך מתווך, והתבקש לאסוף אנשים בארץ. חלק מהשבעה, אזרחים יהודים תושבי ישראל, קיבלו אזרחות מכוח חוק השבות. כולם תושבי חיפה, ואין להם עיסוק קבוע. "ממש השכנים ממול", אמר סנ"צ בנימין. "המניע היחיד והמרכזי שלהם היה בצע כסף".
5 צפייה בגלריה
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
ניסיון איראני נוסף להסתייע בישראלים למטרות טרור
(צילום: AFP)

החשיפה, המתווך הטורקי והמעצרים

החשיפה של רשת הריגול החלה בעקבות מידע רגיש שהשב"כ הצליח לאסוף. סנ"צ בנימין מסביר: "ניהלנו חקירה מהירה כדי למנוע פגיעה נוספת מאנשים נוספים ברשת. הם בדיוק התחילו להתחקות אחרי יעדי אדם, והחומרה של המעשים התגלתה במלואה במהלך החקירה הגלויה".
במהלך החקירה בוצעו האזנות סתר לפעולותיהם של החשודים, וסנ"צ בנימין ציין: "ראינו בבירור שהם צמאים למשימות כי הם צמאים לכסף. היו ימים שהם עשו ארבע משימות ביום, מפשוטות עד לקשות. האירוע הזה חריג בכל קנה מידה כי מדובר בפעולות טרור שנעשו בעקביות".
מעצרם של החשודים התבצע במהלך משימת צילום בדרום הארץ, שבה נתפסו שלושה מהם "על חם". סנ"צ בנימין תיאר: "זה נתן אות למעצר של עוד ארבעה שידענו על קיומם". הקשר עם איראן נוהל דרך מתווך טורקי בשם אלחסן, שלפי בנימין "קיבל את החומר מהאיראנים והעביר אותו לארץ. הוא נקשר לפרשיות ריגול שהתפרסמו בחודשים האחרונים. בוצעו מעצרים בטורקיה ואזרבייג'ן בעקבות האירוע הזה. הם התבקשו לגייס סוכנים נוספים, אבל נעצרו לפני".
5 צפייה בגלריה
מוטי ממן בדיון בבית המשפט בגין החשד שריגל עבור גורמים איראניים
מוטי ממן בדיון בבית המשפט בגין החשד שריגל עבור גורמים איראניים
המתווך הטורקי נקשר גם בשמו. מוטי ממן בבית המשפט בחודש שעבר
(צילום: אילנה קוריאל)
הוא הוסיף כי כל החשודים היו מודעים לכך שהם פועלים עבור איראן. "הם ידעו שהם מבצעים את המשימות עבור מדינת אויב, ולכן העונש שצפוי להם יהיה חמור במיוחד".
נציין כי אותו מתווך טורקי נקשר גם בשמו של מוטי (מרדכי) ממן (72) מאשקלון, שהואשם בחודש שעבר במגע עם סוכן חוץ אחרי שגויס על-ידי איראן לקדם בין היתר התנקשות בראש הממשלה, בשר הביטחון ובראש השב"כ.

"תופעת הבוגדים מצריכה הפעלת אמצעים קשים ביותר"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיב לפרשה החמורה, ובחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו כתב: "תופעת הבוגדים במדינה והפוגעים בביטחון ישראל תמורת בצע כסף בזמן שאנו נאבקים על עתידנו במלחמת התקומה מצריכה הפעלת אמצעים קשים ביותר כולל חוק עונש מוות בגין סיוע לאויב בשעת מלחמה. רק כך נוכל לייצר הרתעה ברורה שתמנע מקרים דומים נוספים".
יואב זיתון ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הכתבה