בישראל מצהירים כי הצליחו לפגוע דרמטית ביכולות הצבאיות של חמאס, ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיח למוטט לחלוטין את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות במה שהוא מגדיר לא אחת כ"חיסול" ארגון הטרור, אבל במציאות ניכרים הקשיים בהתמודדות עם המעבר של חמאס לשיטות של לוחמת גרילה. חמאס מקווה לשרוד כך את המלחמה, ופרשנים שונים חוששים שיוכל להמשיך להשפיע על הנעשה ברצועת עזה גם במסגרת עסקה עתידית – שהוא כבר אותת כי יסכים לוותר במסגרתה, לפחות רשמית, על הממשל ברצועה.
3 צפייה בגלריה
מחבלי חמאס יורים בלחימה מול צה"ל מלחמה ב עזה עם בגדים אזרחיים לוחמת גרילה ארכיון
מחבלי חמאס יורים בלחימה מול צה"ל מלחמה ב עזה עם בגדים אזרחיים לוחמת גרילה ארכיון
עברו לשיטות גרילה. מחבלי חמאס פותחים באש בגופייה ופונצ'ו, בתיעודים שפרסם ארגון הטרור
בידיעה נרחבת שפרסמה סוכנות הידיעות רויטרס, על המעבר של חמאס ללוחמת גרילה, נכתב כי החשש הוא שאם יצליח לשרוד בשיטה זו – ההשפעה שתישאר בידיו על עזה "תאפיל" על כל עסקה עתידית. גורמים שמקורבים לארגון הטרור טענו כי הוא התכונן במשך שנים למעבר הזה, כדי לשרוד עימות גדול מול ישראל. ברויטרס מציינים כי חרף הנזק הרב שהצליח צה"ל לגרום לרשת המנהרות הרחבה של חמאס ברצועה, זו ממשיכה לשמש את מחבלי הארגון ולעכב את חיסולו. "הם מגיחים מפיר אחד, הורסים טנק או נערכים למארב על אחר, ואז נעלמים ומופיעים מחדש בפיר נוסף", אמר גורם לשעבר בזרוע הצבאית של חמאס שמעורה בפעילות הארגון.
כמה מהגורמים שקרובים לחמאס טענו כי יש כעת אפילו מנהרות חדשות שנחפרות בידיים. ברויטרס הדגישו כי אינם יכולים לאמת את הטענה הזו. גורם נוסף המעורה בשיטות הלחימה של חמאס טען כי נותרו לו עדיין יכולות משמעותיות, וכי בין היתר יש לו עדיין מפעל פעיל לייצור פצצות וכלי נשק נוספים. לדבריו, חמאס מגייס מחבלים חדשים לזרוע הצבאית שלו, והמעבר לשיטות גרילה מאפשר לחמאס להכיל את האבדות שלו. גורם בצה"ל אמר מצידו לרויטרס כי אף שישראל הרסה משמעותית את התשתיות של חמאס, בכללן המנהרות שחפר, "יש עדיין עבודה רבה לעשות".
כדוגמה לשינוי שיטות הלחימה של חמאס מאז מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, ברויטרס מציינים כי בסרטוני התעמולה שמפרסם ארגון הטרור לוחמיו כבר לא נראים כמו לוחמים מאומנים היטב שלבושים באפודים צבאיים, אלא כחמושים שעדיין נמצאים בשלבי הכשרה ולבושים בבגדים אזרחיים כמו חולצות T, ומנהלים מתקפות "פגע וברח" ברחובות ההרוסים של הרצועה.
גלנט במעבר רפיח: "הולכים ומחסלים את חמאס"
(צילום: אלעד מלכה)

שני גורמים ישראלים ושני גורמים פלסטינים אמרו לרויטרס כי בין היתר הצליח צה"ל לפגוע קשות במערך התקשורת שחמאס פיתח לפני המלחמה. הפגיעה הזו שיבשה את יכולות הפיקוד של חמאס וגרמה לו להסתמך על העברת מסרים באמצעות שליחים – על מנת להימנע ממעקב על-ידי המודיעין הישראלי. גורם פלסטיני שמעורה בטקטיקה של חמאס אמר כי האבדות שספג, לצד הנזק הכבד לרשת התקשורת של הארגון, גרמו לקריסת היכולות שלו לקבל החלטות באופן ריכוזי.
לפי העדכון האחרון של צה"ל, מ-16 ביולי, במהלך תשעת חודשי המלחמה חוסלו או נלכדו בסביבות 14,000 מחבלי חמאס – מתוך כמות מוערכת של כ-30,000 עד 40,000 חמושים. צה"ל הצליח לאורך המלחמה לחסל גם כמחצית מהנהגת הזרוע הצבאית של חמאס, והתקיפה המשמעותית ביותר עד כה הייתה ב-13 ביולי – שבה נפגע ככל הנראה מנהיג הזרוע הצבאית מוחמד דף. לפי צה"ל יש סימנים לכך שהוא חוסל, אך הדבר טרם אושר רשמית. בתקיפה חוסל גם מח"ט חאן יונס רפאע סלאמה, ששהה לפי ההערכות לצד דף.
ברויטרס מציינים כי גם מאגר הרקטות והטילים של חמאס, שבעבר העריכו כי עמד על בין 15,000 ל-30,000, התרוקן משמעותית. בצה"ל מעריכים כי לפחות 13,000 רקטות שוגרו, ובנוסף לכך מאגרים נוספים נתפסו בתמרון.
בישראל טוענים כי הלחץ הצבאי גרם לחמאס להתפשר במידה מסוימת במגעים לעסקה – אם כי הסיכויים להשלים אותה עדיין לא ברורים. רק ביום שלישי האחרון הצהיר שר הביטחון גלנט, במהלך ביקור במערב רפיח: "אנחנו הולכים ומחסלים את חמאס כארגון צבאי, עושים את זה מלמטה למעלה, תרתי משמע – גם מהמנהרות וגם מהדרגים הנמוכים שלו, וגם מלמעלה מחסלים את הצמרת של חמאס וגם עושים את זה מהאוויר כשצריך".
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועה
פעילות כוחות צה"ל ברצועה
כוחות צה"ל ברצועה. "מכינים את הקרקע לפשיטות כמו ביו"ש"
(צילום: דובר צה"ל)
גלנט הוסיף כי הלחץ הצבאי יוצר את התנאים לעסקה מול חמאס, והודה כי עסקה שכזו כרוכה בסיכונים. "בכל מהלך, גם במהלך צבאי וגם במהלך מדיני – יש סיכונים, והתפקיד של צה"ל גם לאפשר את המהלכים וגם אחרי כן, במצב שנוצר, לדעת לטפל בסיכונים. צה"ל יידע לעשות את זה". אחד החששות, שאותו מדגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא האפשרות שחמושים יחזרו לצפון הרצועה במסגרת העסקה, ונתניהו דורש לפיכך בידוק של הפליטים שיורשו לחזור לבתיהם במסגרת הפסקת האש. בחמאס דחו את הדרישה הזו.

אויב רב-ממדי, לא רק איום צבאי

בנאומו בפני הקונגרס האמריקני ביום רביעי האחרון, פירט נתניהו חזון שבו האחריות הביטחונית הכוללת על עזה תישאר בידי ישראל, אך זו תנוהל לדבריו על-ידי "פלסטינים שלא רוצים להשמיד את ישראל" – ותעבור פירוז ודה-רדיקליזציה. אבל החשש הוא כאמור שחמאס יצליח לשרוד ככוח גרילה, וימשיך להוות כוח משמעותי ביום שאחרי. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי העריך בהקשר זה, על רקע דיווחים שחמאס מוכן לוותר רשמית על הממשל ברצועה, כי התוכנית שלו היא למעשה להעתיק את שיטת חיזבאללה בדרום לבנון ולשלוט בנעשה בעזה מאחורי הקלעים. בן ישי הדגיש כי בישראל יידרשו לסכל זאת באמצעות פשיטות חוזרות כדי למנוע התחזקות מחדש של חמאס.
פרופ' קובי מיכאל, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר לרויטרס כי לחמאס כבר אין צבא ממוסד שמחולק ליחידות צבאיות באופן מסורתי, עם מערכים לייצור נשק, להכשרת לוחמים, לאיסוף מודיעין וכן כוחות אוויריים וימיים וכוח סייבר. "אנחנו צריכים להמשיך עד שלחמאס אין יכולת לבנות מחדש", אומר מיכאל. לדבריו ייתכן שישראל תידרש להמשיך לקבל גישה לרצועה כדי לפעול בה נגד תאי המחבלים שייוותרו: "יש כעת הכנה של הקרקע לכך שצה"ל יוכל לפעול באופן דומה לזה שבו הוא פועל ביהודה ושומרון. אנחנו עדיין לא שם".
3 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים פליט מתפנים מ חאן יונס אחרי הודעת צה"ל על פינוי מידי שלח החלק המזרחי בעיר בדרום רצועת עזה
פליטים פלסטינים פליט מתפנים מ חאן יונס אחרי הודעת צה"ל על פינוי מידי שלח החלק המזרחי בעיר בדרום רצועת עזה
פליטים פלסטינים בורחים מחאן יונס, בתחילת החודש. לחמאס יש עדיין השפעה חברתית ופוליטית גדולה - והישג צבאי לבדו לא ימחק זאת
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
ד"ר מיכאל מילשטיין, קצין מודיעין לשעבר וכיום ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז משה דיין, אומר גם הוא כי ישראל תידרש להמשיך לפעול ברצועה על מנת למוטט את חמאס. "אנחנו מאוד רחוקים מהמטרה של השמדת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס. אנחנו לא קרובים לשם אפילו", הוא מדגיש – ומציין כי בכל מקרה ניצחון צבאי לבדו מתעלם מההשפעה החברתית, הפוליטית והכלכלית של ארגון הטרור: "אנחנו ממשיכים להתייחס לאויב, שהינו רב-ממדי, רק בהתנהלותו כאיום צבאי".