המגעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הימין הממלכתי גדעון סער עדיין מתנהלים, אבל המכשול המרכזי נמצא עדיין בידיו של נתניהו - ועל פי ההערכות, הכרעה לא צפויה בלילה: האם ייתן לסער את תיק הביטחון ויזיז או יפטר את השר המכהן יואב גלנט, או שלא. סער, לפי בכיר בליכוד, התנה את כניסתו לממשלת נתניהו בקבלת תיק הביטחון בלבד.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, בנימין נתניהו, גדעון סער, שריפה בעקבות נפילה בבניאס
יואב גלנט, בנימין נתניהו, גדעון סער, שריפה בעקבות נפילה בבניאס
סער, נתניהו וגלנט. התלבטות פוליטית בצל רוחות המלחמה
(צילום: צילום יואב דודקביץ, קובי קואנקס, אפי שריר)
הפגנה מול ביתו של סער בתל אביב, נגד הצטרפותו לממשלה
(צילום: עידו ארז)

בסביבת ראש הממשלה הקרובה הביעו אמש (ב') התנגדות לתת לסער את תיק הביטחון. גורמים פוליטיים אמרו כי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, חזרה בה מהסכמתה למהלך - וכעת מנסה לבלום את צירוף סער, מאחר שהיא לא מאמינה בו. "שרה נתניהו טוענת שסער בגד בעבר ויבגוד שוב בעתיד, ואסור לסמוך עליו בשום צורה", ציינו הגורמים הפוליטיים.
ההתייעצויות של סביבת נתניהו בעניין צירוף סער לממשלה התנהלו בזמן דיונים ביטחוניים בקריה בתל אביב בעניין המלחמה, ובייחוד המצב בצפון, אבל גלנט עצמו כלל לא שמע מילה מראש הממשלה על כוונותיו. נתניהו התבטא אתמול בסוגיה בשיחה עם סביבתו, ואמר כי הרחבת הקואליציה תסייע להגיע לעסקת חטופים - אם חמאס יסכים לה.
כוונתו של נתניהו למנות את סער זכתה לתמיכת השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', אבל כל אחד מהעמדה שלו. בן גביר אמר ש"במשך חודשים ארוכים אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט והגיע הזמן לעשות זאת באופן מיידי. חייבים הכרעה בצפון וגלנט הוא לא האיש המתאים להוביל את זה". יצוין כי צירוף סער לממשלה נתפס דווקא כמהלך שנועד לאפשר לנתניהו להחליש את כוחו של בן גביר בקואליציה, ולנטרל למעשה את זכות הווטו שלו.
3 צפייה בגלריה
אירוע הצדעה לרבש"צים של יישובי בנימין בהשתתפותם של שרה נתניהו, איתמר בן גביר ויצחק הרצוג
אירוע הצדעה לרבש"צים של יישובי בנימין בהשתתפותם של שרה נתניהו, איתמר בן גביר ויצחק הרצוג
"היא טוענת שסער בגד בעבר ויבגוד שום בעתיד". שרה נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
סמוטריץ', מצידו, אמר: "קראתי בעבר לממשלה רחבה, והצטערתי בפירוק ממשלת האחדות. עם ישראל זקוק בעת הגורלית הזו לשילוב מירב הכוחות בממשלה, וייצג למירב החלקים בעם שנלחמים כתף אל כתף. אני קורא גם עכשיו, לעוד כוחות להצטרף להמשיך את האחדות בשדה הקרב, והאחדות במאמצים האזרחיים, למרות חילוקי הדעות".
ח"כים זוטרים שונים בליכוד קראו לנתניהו להדיח את גלנט ולצרף את סער, מה שיכול להעניק לקואליציה יציבות עד מועד הבחירות - ולהותיר את אותם ח"כים בממשלה. בחירות מוקדמות יכולות לשלוח אותם הביתה. השר עמיחי שיקלי ניסה לגונן על מינויו של סער, ולהדוף את הטענות לפיהן לסער אין רקע מקצועי מתאים להפוך לשר הביטחון: "הוא שימש כמזכיר הממשלה במבצע חומת מגן, כחבר קבינט במבצע עופרת יצוקה, כחבר בוועדת חוץ וביטחון ובוועדת המשנה למודיעין וכחבר בקבינט המלחמה הנוכחי בשלביה הראשונים. ממליץ לדלג לטיעונים הבאים", כתב שיקלי.
סוגיית חוק הפטור מגיוס היא זו שמעסיקה במיוחד את נתניהו. שר בכיר בממשלה טען אתמול כי המגעים מול סער יובילו ל"דיל" שיעניק למעשה פטור לחרדים. השר, שדיבר בעילום שם, כעס על כך שהדיון מתנהל בעיצומה של המלחמה. סער עצמו הכחיש שזו כוונתו, והצהיר אתמול כי "כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צורכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".
3 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים מול הבקו"ם בתל השומר
הפגנת חרדים מול הבקו"ם בתל השומר
הפגנת חרדים נגד גיוס, מול הבקו"ם בתל השומר
(צילום: שילה פריד)
ועדיין, סער נתפס כגורם שעשוי להיות נוח יותר בכל הנוגע לפשרה מול החרדים - כיוון שגלנט הטיל וטו על חוק גיוס כל עוד אין לו הסכמה רחבה גם מסיעות באופוזיציה. בשבועות האחרונים פקעה סבלנותם של האדמו"רים, בייחוד אלה שישבו בצד וחיכו לראות כיצד נושא חוק הגיוס נפתר בלי להוציא מכתבים והצהרות נגד התייצבות בצו הראשון. לבקשת אותם מנהיגים רוחניים - חברי הכנסת החלו להפעיל לחץ על נתניהו להגיע לחוק גיוס מוסכם.
השר יצחק גולדקנופף אף איים שלא יצביע בעד התקציב שיובא לישיבת הממשלה באוקטובר, ובתמורה נתניהו הבטיח לו דיון שיובל בלשכתו להאצת חקיקת החוק. חוק כזה, אם יוסדר בו מעמדם של בחורי ישיבות כמי שפטורים משירות צבאי, יעניק להם בחזרה גם את התמיכות הכלכליות כמו סבסוד מעונות, תקציב לישיבות ועוד.
בין השורות הועבר לנתניהו המסר כי האיום לא יסתיים בתקציב, וכי ייתכן שבחורף החרדים כבר מתכוונים לפרק את הממשלה על רקע חוק הגיוס והתסכול שלהם מצווי הגיוס והקיצוצים במעונות בישיבות. בסיעות החרדיות הבינו כי גלנט כשר ביטחון, על אף הידידות, מהווה מכשול בהגעה לחוק מוסכם. לכן, ראו בהחלפתו בסער, שהחרדים למודי ניסיון טוב איתו בעבר, צעד משמעותי בדרך ליעד מבחינתם.
לפני הדיווחים על הקשיים במגעים, בשל הדרישה של סער לקבל את תיק הביטחון וההתנגדות לכך מצד סביבת נתניהו, ניהלו הצדדים מגעים מתקדמים - והיו כאלו שהעריכו שאולי כבר בתוך שעות יושג הסכם. אם אכן יושג הסכם מול סער, בליכוד מתכוונים כנראה לתת מקום בקבינט גם לח"כ זאב אלקין, ועלתה גם אפשרות של חזרת השניים למפלגה.
לדברי הגורמים, סער יקבל ייצוג במוסדות הליכוד, ואנשים במפלגה שהיו בסביבתו והודחו עם עזיבתו - יחזרו להיות חברי מפלגה. בנוסף, כך טענו, גם ש"ס מוכנה לוותר על תיק בממשלה לטובת אלקין. גם ח"כ שרן השכל עשויה לקבל תיק בממשלה - במקום השרה עידית סילמן. מטעם נתניהו פועל בנושא עורך הדין מיכאל רביליו, כשגם שר המשפטים יריב לוין משמש כמתווך. יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיע לקריה בתל אביב כדי להשתתף בדיונים הקדחתניים בנוגע לאפשרות צירופו של סער לממשלה.
פורסם לראשונה: 22:45, 16.09.24