שרת ההגנה של ניו זילנד נחלצה היום (ה') להגנת הקפטנית של ספינת חיל הים שטבעה בסוף השבוע מול חופי סמואה, אחרי שגולשים ברשת שמו אותה ללעג וניסו לתלות את הטביעה המביכה בעובדה שהיא אישה. השרה כינתה אותם בציניות "מצביאים גדולים שמדברים מהכורסה".
5 צפייה בגלריה
חיל הים של ניו זילנד ספינה ש טבעה קפטנית
חיל הים של ניו זילנד ספינה ש טבעה קפטנית
הספינה עולה באש, לקראת טביעתה, בסוף השבוע מול חופי סמואה
5 צפייה בגלריה
חיל הים של ניו זילנד ייבון גריי
חיל הים של ניו זילנד ייבון גריי
הקפטנית ייבון גריי. הסיוט הגדול של חייה התגשם
(צילום: חיל הים של ניו זילנד)
הספינה הניו זילנדית HMNZS Manawanui ("לב גדול" בשפה המאוּרית) עלתה על שרטון בסוף השבוע מול האי אוּפוֹלוּ השייך לסמואה, ולאחר מכן עלתה באש והתהפכה. כל 75 האנשים שהיו עליה התפנו בשלום בעזרת סירות הצלה, וכעת נבדקת הסיבה לתאונה. הספינה, שעלותה כ-100 מיליון דולר, היא הספינה הראשונה של חיל הים הניו זילנדי שטובעת מאז מלחמת העולם השנייה. כעת גם יש חשש שהדלק הדולף ממנה יגרום נזק סביבתי.
על הספינה שטבעה פיקדה מאז 2022 ייבון גריי, קפטנית בעלת ניסיון מקצועי של שלושה עשורים, שבעבר שירתה בחיל הים הבריטי. היא עברה לניו זילנד עם בת זוגה לפני מעט יותר מעשור ואז הצטרפה לחיל הים המקומי. בריאיון ל"ניו זילנד הראלד" השבוע תיארה גריי את התאונה כהתממשות הסיוט הגרוע ביותר שלה, אך שיבחה את אנשי הצוות: "הם עשו בדיוק את מה שהייתי צריכה שהם יעשו ופעלו במחויבות ובאומץ".
5 צפייה בגלריה
שרת ההגנה של ניו זילנד ג'ודית' ג'ודית קולינס
שרת ההגנה של ניו זילנד ג'ודית' ג'ודית קולינס
שרת ההגנה קולינס. "מה לעזאזל נסגר?"
(צילום: REUTERS/Caroline Chia/File Photo)
מי שהתרשמו קצת פחות מהעבודה המקצועית על הספינה היו גולשים ברשת שמיהרו לטעון בלעג כי העובדה שקפטנית היא שפיקדה על הספינה עשויה להיות הסיבה לתאונה. חלקם רמזו גם – או טענו במפורש – כי גריי זכתה בפיקוד על הספינה רק הודות למגדר שלה, ובשם אידאולוגיות פרוגרסיביות, ולא בזכות כישוריה. ב"דיילי מייל" הבריטי דווח כי אחד המגיבים כתב למשל ברשת X: "שירותיה של המפקדת גריי נשכרו כדי למלא משרה. הכישורים שלה: היא אישה ולסבית". גולש אחר כתב כי המפקדת גריי נכנסה להיסטוריה: "היא הטביעה 12% מהצי של ארצה ביום חד, בלי שום התמודדות עם אויב או סערה. גיוון הוא הכוח שלנו". גולש שלישי הוסיף: "לפחות היא טבעה בגאווה".
שרת ההגנה הניו זילנדית ג'ודית' קולינס, שהיא האישה הראשונה בתפקיד זה, הביעה זעזועה מהתגובות ברשת. "החקירה עדיין מתנהלת, אבל אם יש דבר אחד שאנחנו כבר יודעים שלא גרם לתאונה זה המגדר של הקפטנית של הספינה", אמרה. את כותבי הביקורות ברשת כינתה קולינס "גנרלים מהכורסה" – "אנשים שמעולם לא נדרשו לקבל החלטות של חיים ומוות שיקבעו את גורל הפקודים שלהם".
5 צפייה בגלריה
ג'סינדה ארדרן פיגוע בסופרמרקט בניו זילנד מחבל ניסה לדקור ונורה
ג'סינדה ארדרן פיגוע בסופרמרקט בניו זילנד מחבל ניסה לדקור ונורה
רה"מ לשעבר ארדרן. ספגה הערות שוביניסטיות
(צילום: gettyimages)
השרה קולינס אמרה כי נדהמה מכך שהמיזוגניה עדיין נפוצה כל כך: "חשבתי לעצמי, ברצינות, בשנת 2024, מה לעזאזל נסגר עם אנשים שיושבים בכורסה שלהם ומקלידים במקלדת הערות על אנשים שהם לא מכירים, בתחום שהם לא מכירים, והם פשוט נבזיים. קצת הגינות שתהיה". קולינס טענה גם כי מאז התקרית בסוף השבוע נרשמו שורה של הטרדות נגד חיילות ברחבי ניו זילנד.
ניו זילנד ידועה כמדינה מתקדמת בכל הקשור לשוויון מגדרי. בין השאר היא הייתה המדינה הראשונה בעולם שהעניקה זכות בחירה לנשים. עד לשנה שעברה, במשך יותר מחמש שנים, הנהיגה אותה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן, שהפכה לאחת הדמויות הפוליטיות המוכרות והנערצות בעולם, אך גם ספגה לא פעם הערות שוביניסטיות.