(צילום: ירון ברנר)

תחקיר התקרית בגבול מצרים, שבה נפלו שלושת הלוחמים סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן, מעלה כי השוטר המצרי תכנן כל שלב במעשיו.
המחבל לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. הוא צעד כמה קילומטרים, עד שהגיע לנקודה שממנה חדר לשטח ישראל, וחתך בעזרת סכין - אחת משתיים שהיו ברשותו - את האזיקונים במעבר. ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן.
2 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
העמדה שבה שמרו הלוחם והלוחמת שנורו למוות
(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: ירון ברנר)

כאמור, כל שלב תוכנן מראש. המחבל הכיר את הגדר היטב מתוקף תפקידו כשומר גבול מצרי קבוע בגזרה, וידע בדיוק היכן נמצא צמד הלוחמים שבהם ירה תחילה. הוא אף הכין לעצמו מקום מסתור להמשך השהייה בשטח הישראלי, בעומק של קילומטר וחצי מזרחית לגדר, וסימן מערום סלעים עבור המטרה. תוך שהמחבל נעזר בטופוגרפיה ההררית של הגזרה, הכוללת קפלי קרקע ומצוקים רבים, הוא מימש את תוכניתו.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי סיכם כי התחקיר המבצעי של האירוע יוצג תוך שבוע על ידי מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדה 80 תת-אלוף איציק כהן. כמו כן, הורה הרמטכ"ל על הקמת צוות תחקור בראשות אלוף נמרוד אלוני, שיבחן את התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות של שלום.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי תיאר את האירוע החריג בריאיון לאולפן ynet: "התקרית הזו קרתה בזירה מבצעית שקורים בה לא מעט אירועים. גם בלילה יש סיכול של אירוע הברחת סמים שמתבצע בשעה 03:00 בבוקר, והכוחות פרוסים כחלק מהמערך שסיכל את ההברחה. ב-04:15 בבוקר זו פעם אחרונה שיש קשר עם העמדה. אורי היה המפקד הבכיר בעמדה, הוא עולה בקשר עם החפ"ק. הבדיקות בקשר צריכות להיות כל שעה. המפקדת מגיעה בבוקר ומוצאת אותם ללא רוח חיים. החלו סריקות גם לתוך שטח מצרים וגם בתוך ישראל. צריך להבין שזה אזור שישבו בו מטיילים".
איפה היו החיילים שהיו בעמדה כמה מאות מטרים משם? הם לא שמעו את היריות, לא ניסו לברר מה קרה? "שמעו ירי עמום באזור, סמוך לשעה 07:00 בבוקר. אני מניח שזו השעה שבאמת המחבל יורה והורג את הלוחם והלוחמת בעמדה - וזה בוודאי לתחקור. זה אזור שבו מתרחש לא מעט פעמים ירי עמום, זה לא דבר חריג, אבל אני מבין שהיה דיווח כזה וצריך לתחקר איך הוא לא עבר מהר".
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
מימין לשמאל: ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
מימין לשמאל: ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
הר חריף
לדבריו, "ברגע שמבינים שהחיילים לא חיים, הוכרז שיש אירוע טרור והחלו סריקות לתוך מצרים. מעלים רחפן לאוויר ומזהים דמות חשודה ק"מ וחצי לתוך השטח. הכוח נוסע לסריקת הדמות הזו - הוא לא יכול להרוג אותה כי אולי זה ישראלי. היא פתחה באש, ומהצרור הזה נהרג אוהד".
מה התקלה הכי חמורה מבחינתך? "יש את המעבר של הגדר. אני חושב שמה שחשוב זה השאלה על התפיסה המבצעית, יכול להיות שאחרי זה היינו צריכים לשנות את המערך. ואולי הנושא המרכזי במפגש עם שני החיילים, אנחנו נצטרך לתחקר את זה. אחרי זה יש את המוקד של ההיתקלות - שני מוקדים שנהרגו לנו אנשים".
תא"ל הגרי התייחס לשיתוף הפעולה עם מצרים, ואמר: "מ-09:00 בבוקר המצרים מדווחים לנו במקביל שחסר להם שוטר מצרי. אנחנו מתחילים ביחד בתחקיר משותף. אנחנו צריכים להבין איך בעתיד לא יקרו לנו מקרים כאלה. זה אירוע חריג, יש לנו שלום של שנים".
(צילום: ירון ברנר)

לפי תחקיר האירוע, ב-02:30 בלילה בוצע סיכול הברחה מוצלח של סמים. לפני כן נפרסו כוחות, חלקם בצמדים באוהל מאולתר כבר בשעה 21:00 בערב, כהיערכות מקדימה. אתמול בסביבות השעה 04:15 לפנות בוקר היה הקשר האחרון עם שני הלוחמים שהיו בעמדה, וכעבור חמש שעות, סביב השעה 09:00 בבוקר, מצאה אותם מפקדת המחלקה ירויים למוות. הם לא הספיקו להגיב למחבל, והוא פצע אותם. רחפן זיהה את המחבל, כשהוא קילומטר וחצי בעומק שטח ישראל - וכך החלו ההיתקלות וחילופי האש מולו.
ממידע שהגיע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי את המרדף ניהלו בשלב הזה מפקד האוגדה תא"ל איציק כהן, ומפקד החטיבה המרחבית אל"ם עידו סעד. המחבל התרחק כמעט שני ק"מ מהגבול, לכיוון בה"ד 1, אזור שאליו הגיעו מפקדים רבים. תא"ל כהן הקפיץ סיוע של חיל האוויר, אבל מתברר שלמסוקי הקרב לקח זמן להגיע, והוא החליט להתקדם ולסגור מעגל על המחבל בלעדיהם. בינתיים, בזמן הזה, המחבל הצליח להרוג את סמ"ר דהן. לבסוף, המח"ט הסתער עם כמה קצינים ולוחמים מגדוד ברדלס, עד שהמחבל חוסל.