3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
42 מהיועצים המשפטיים לממשלה, למשרדי הממשלה, לגופים הממשלתיים ולמשטרה לדורותיהם חתמו ושלחו הבוקר (שלישי) מכתב תמיכה חסר תקדים ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
במכתב, שעליו חתומים בין היתר דינה זילבר, לשעבר המשנה ליועמ"ש לממשלה; אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועמ"ש לממשלה; תנ"צ (בדימוס) איילת אלישר, לשעבר היועמ"ש למשטרת ישראל; ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ"ש לממשלה; נגה רובינשטיין, לשעבר היועמ"ש למשרד התקשורת ונוספים, קוראים עורכי הדין לעמיתיהם המכהנים בתפקידי הייעוץ המשפטי לא להישבר אל מול הלחצים הפוליטיים והמהפכה המשפטית.
הם כתבו במכתב כי "בשבועות האחרונים אנו צופים בחרדה בהתקדמות הדיונים בתיקוני החקיקה הדרמטיים בכנסת, שמתיימרים לפדות את ציון במשפט, אך למעשה מובילים את ישראל להפיכה משטרית ולהחלשה קשה של מערכת המשפט. אנו מתנגדים נחרצות לתיקונים אלה, המאיימים על דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, ויפים לעניין זה דברי נשיא המדינה כי על מתווה החקיקה המוצע לעבור מן העולם ובמהירות.
"במקביל", הוסיפו, "יש סימנים לכך שהממשלה, על שריה, שמה לה למטרה לפעול כבר עכשיו בהתאם להפיכה שהיא שואפת לקדם ועוד לפני שזו הבשילה לכדי חקיקה, והיא מתעלמת מהנחיותיך ומעמדתך". לדבריהם, "לא עובר כמעט יום בלא השתלחות במוסד היועץ המשפטי לממשלה ובלא פגיעה בכבודם של נציגיו. דוברי הממשלה והקואליציה מאשימים באופן גלוי את הייעוץ המשפטי כמוטה פוליטית, כלעומתי וכאבן נגף".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
"הממשלה מתעלמת מהנחיותיך ומעמדתך". לוין ונתניהו
(צילום: שלו שלום)
הם ציינו בנוסף כי "הקריאות להדחתך כבר אינן מרומזות, אלא נאמרות בגלוי, והכל משום שאת ואנשיך ממלאים את תפקידכם ודבקים בעקרונות המשפט וביישום פסיקתו של בית המשפט העליון. יש סימנים לכך שיחס מזלזל זה מחלחל גם למשרדי הממשלה ופוגע כבר עתה בתפקודם של היועצים המשפטים, משפיע על מערכת יחסיהם עם השרים הממונים עליהם ועל מעמדם כנאמנים על קיום שלטון החוק."
היועצים המשפטיים לשעבר התייחסו במכתבם גם לסכנה מחקיקת חוקי המהפכה המשפטית, וכתבו כי "תופעות אלה מהוות קדימון למצב שעלול להיווצר כאן אם חלילה תאושר המהפכה המשטרית והשירות המשפטי יחדל להיות ממלכתי ומקצועני, אלא יורכב מעושי דברם של פוליטיקאים. מה יקרה אם חוות דעת משפטית תינתן על ידי יועץ משפטי שחייב את משרתו לשר שמינה אותו? מה יארע אם חוות דעת משפטית, המשקפת את הדין, תחדל להיות מחייבת ואימוצה יהיה נתון לשיקול דעתו של שר או מנכ"ל?
אין ספק כי יועץ משפטי לממשלה ושירות משפטי המורכב מאומרי 'הן' שחוות דעתם אינה מחייבת, מצד אחד, ובית משפט מוחלש מן העבר השני, הם מתכונת בדוקה לדרדור המדינה לתהומות של פגיעה בערכים בסיסיים ולשגשוגה של שחיתות. בכל מקרה התואר 'דמוקרטיה' לא יוכל עוד לקשט את הגדרתה של ארצנו. הדרך להעצמה מסוכנת של כח הממשלה ולפגיעה בזכויות אדם תהיה פתוחה".
בסיום פנו החתומים על המכתב ישירות ליועמ"שית, וציינו: "אנו סמוכים ובטוחים כי עקרונות אלה ואלה בלבד מדריכים אותך בפעולתך". ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה ויחידות הסמך, למערך הייעוץ המשפטי לממשלה ולבהרב-מיארה כתבו בנוסף: "כמי שמכירים את עבודת הייעוץ המשפטי לממשלה ולמשרדיה, כמי שמודעים למערכת הלחצים האדירה שתחתיה את וכל עובדי השירות המשפטי נתונים בה, אנו מבקשים לחזק את ידיכם. המשיכו להיאבק באומץ על ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המשיכו להיות מקצוענים ומסורים לחוק ולשלטון החוק, המשיכו במאמציכם לשמור על מינהל תקין וטוהר מידות, המשיכו להגן על זכויות יסוד ועל הציבור בישראל על כל שבטיו ללא דעה קדומה וללא משוא פנים.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"אנו צופים בחרדה בהתקדמות הדיונים בתיקוני החקיקה הדרמטיים בכנסת". ועדת החוקה
(צילום: עמית שאבי)
"בהיעדר יעוץ משפטי לממשלה הנהנה מעצמאות במילוי תפקידו, ושבצד סיוע לממשלה בהגשמת מדיניותה שומר על שלטון החוק ועל האינטרס הציבורי בכללותו, בלא שירות משפטי שעמדותיו המשפטיות הינן בעלות מעמד מחייב ולא המלצה שאפשר להתעלם ממנה - ייפרץ הסכר. ואם הוא ייפרץ, אנה אנו באים? אין ספק כי הניזוקים המרכזיים מכך יהיו אזרחי מדינת ישראל ותושביה. ציון אינה נזקקת להשבת יועציה כבראשונה, היא נדרשת לחיזוקם".

אנשי מילואים ערכו כינוס מיוחד בנושא עיקרי החקיקה

בתוך כך, יותר מ-100 מפעילי כטמ"מ (כלי טיס מאויש מרחוק) הפעילים במילואים מיחידות חיל האוויר וחיל התותחנים, בקרי טיסה ולוחמי צוות אוויר, נפגשו אמש לכינוס מיוחד בן ארבע שעות. במהלך הכינוס הם שוחחו עם מומחים על עיקרי החקיקה שבתוכנית נתניהו-לוין ועל המשמעויות המשפטיות שעלולות להביא לסיכון לוחמי צה"ל בהיבטי הדין הבינלאומי אם תעבור החקיקה כפי שנעשית היום.
בשיח עלתה חשיבות הפעילות המבצעית באופן מוסרי וחוקי, האיום שבהחלשת הייעוץ המשפטי, וכן האיום של סדיקת האמון בין דרג צבאי לפוליטי במקרה של מימוש הצהרות על פעולה חסרת מגבלות ובעייתית מבחינה ערכית וחוקית.
בכינוס נעשה ניתוח אירועים מבצעיים וסימולציה לפני ואחרי שינויי החקיקה. בנוסף, הוסברה רמת האיום הנשקפת ללוחמים בהגבלות כניסה למדינות המערב - בסיכון להיעצר ואף לעמוד לדין - סכנה מוחשית ומשמעותית לאור החלשת מערכת המשפט בישראל, שינוי מודל הייעוץ המשפטי ופגיעה במנגנוני הבדיקה והחקירה הפנימיים במדינה. לאחר הסקירות התקיים שיח פתוח של הלוחמות והלוחמים.