יו"ר הכנסת החדש, יריב לוין
(צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו אמר בנאומו היום (שלישי) בכנסת כי מינויו של יריב לוין ליו"ר הכנסת הוא "זמני מאוד", אבל דבריהם של בכירים במפלגה - לצד קבלת הפנים החמה לה זכה לוין אחרי בחירתו לתפקיד וכללה חיבוקים, נשיקות וברכות - מעידים שייתכן כי אין כך הדבר.
בכירים בליכוד טוענים כי לוין שוקל לוותר על תיק המשפטים, שנתניהו היה צפוי להציע לו, וכי ירצה להישאר בתפקיד יו"ר הכנסת. "הזמני יהפוך לקבוע", אמרו בכירים במפלגה על המינוי של העומד בראש צוות המשא ומתן של הליכוד.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
זמני מאוד? לא בטוח. יו"ר הכנסת לוין
(צילום: יואב דודקביץ')

הטענה הזאת מתבססת על שני עוגנים. נתניהו עצמו התקשה להחליט את מי הוא מעוניין למנות לתפקיד יו"ר הכנסת, ובחר למנות את לוין ליו"ר זמני עם אפשרות שיישאר בתפקיד באופן קבוע, "בעקבות הנסיבות".
לצד זאת, לוין עצמו דיבר בכמה הזדמנויות על חששו לקחת את תיק המשפטים אם נתניהו לא יאפשר לו לבצע את כל הרפורמות והתוכניות מרחיקות הלכת שלו לגבי מערכת המשפט. "לוין מנסה לברוח מתיק המשפטים", אמר היום חבר בסיעת הליכוד. "אתה אומר לו תיק המשפטים – הוא חושב שאתה מקלל אותו".
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
חיבוק חם עם נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
לוין וקודמו בתפקיד, מיקי לוי
(צילום: יואב דודקביץ')
לוין התחייב כי יתפטר לפני השבעת הממשלה כדי למנות יו"ר קבוע, אולם בליכוד טוענים כי אין בכך סתירה. לוין אכן יתפטר, אולם אם יוחלט כי הוא יישאר בתפקידו יתקיימו בחירות חשאיות בתוך סיעת הליכוד לבחירת יו"ר הכנסת הקבוע. אם לוין אכן יהיה מועמדו של נתניהו לתפקיד, ההערכה היא כי הסיעה תאשר ברוב קולות את בחירתו. ח"כ דני דנון הודיע כי בכל מקרה יתמודד על תפקיד יו"ר הכנסת, גם אם לא יהיה מועמדו של נתניהו לתפקיד.
גם בנאומו עם מינויו למחליפו של יו"ר הכנסת מיקי לוי, לא הזכיר לוין במילה כי הכוונה היא למינוי זמני. "אני מבקש להודות לכם על האמון שניתן בי", אמר בתחילת דבריו. "אני מבקש לומר תודה מיוחדת לך, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, על הזכות ללכת עמך בדרך משותפת ארוכת שנים ועל האמון האישי והגיבוי יוצא הדופן שאני מקבל ממך".
"אעשה ככל יכולתי על מנת למלא גם את שליחותי זו, בדרך שחינכו אותי הוריי", הוסיף. "דרך של מחויבות מוחלטת לעם ישראל, למורשת אבותינו ולמימוש זכותנו שאינה ניתנת לערעור על ארץ ישראל. אעשה זאת מתוך הכרה עמוקה בחשיבותה של הכנסת, כבית לאזרחי ישראל כולם, ובפרט לחלשים שבהם".