בזמן שהממשלה דנה בעסקת החטופים עם חמאס, אחרי הדיונים בקבינט המלחמה ובקבינט המורחב - משפחות של חטופים הגיעו אמש (שלישי) לכיכר החטופים בתל אביב, לצד חברים ואזרחים אחרים שהגיעו כדי להביע תמיכה. לצד השמחה וההתרגשות מהעסקה המתגבשת, יש גם כאלה עם רגשות מעורבים - וכולם נמצאים באי-ודאות, בין אם על פרטי העסקה ובין אם לגבי אישורה.
כיכר החטופים בתל אביב, הערב
(צילום: עידו ארז, טל שחר)

"התחושות מאוד מבלבלות וקשות, אנחנו כולנו בסערת רגשות ורוצים את הילדים בבית מהיום הראשון", אמרה ל-ynet אביטל קירשט, אמא של רימון ובעלה יגב בוכשטב שנחטפו ביחד לרצועת עזה. "אני ונחום היינו נחרצים שהדרך היחידה היא להחזיר את כולם ביחד הביתה, אחרת זה יהיה החזרה בטפטופים - ואז אני לא יודעת באיזה טפטוף הבת שלי ובעלה יחזרו הביתה".
לדבריה, "אני לא מאמינה שהבת שלי תהיה ברשימה, היא לא בת עשרה חודשים ולא בת 85. זה לא קל, אבל אני חייבת להיות חזקה כי המלחמה שלי עוד ארוכה, גם להחזיר אותם הביתה וגם לשקם אותם. אין לנו מושג מה עשו להם בדרך".
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
9 צפייה בגלריה
אביטל קירשט
אביטל קירשט
"אני לא יודעת באיזה טפטוף הבת שלי ובעלה יחזרו הביתה". אביטל קירשט
(צילום: טל שחר)
9 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
כיכר החטופים, אמש
(צילום: טל שחר)
9 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
(צילום: טל שחר)
ירדן גונן, אחות של רומי שנחטפה לעזה, שהגיעה אמש למטה המשפחות סמוך לכיכר, אמרה: "אני די מתכחשת לתחושות, זה כמו עוד יום מתוח שיש בו שיחות ועד שלא יוצאים בהצהרה סופית - זה כמו כל יום אחר. אני משתדלת להתעלם מכל ההנחות על מה יקרה ואיך יקרה, כל עוד זה לא ודאי. גם המשפחות שחושבות שאולי הילדים או הנשים שלהן ישוחררו בקבוצה הזו, אז עד רגע האמת הן לא יאמינו. אני מרגישה שהכול יכול עוד לקרות".
"צריך לחשוב מה יקרה במקרה של משפחות שיש גם אבא ואמא וילדים בעזה, מה יעשו? יפצלו ביניהם? זו סיטואציה מורכבת", המשיכה ירדן. "כמובן שיש לי תקווה שרומי גם תהיה בעסקה, אני מדמיינת את הרגע שמתקשרים ואומרים לנו שהיא בידיים של הצלב האדום ואנחנו פוגשים אותה ומחבקים אותה. אבל גם אם היא תצא עכשיו אנחנו לא נפסיק להילחם גם בשביל האחרים - כל אחד מהם הוא עולם ומלואו. מה יעשו עם הגברים? מה יעשו עם הפצועים? מתי הם יהיו בתור?".
ירדן הוסיפה: "מבחינת השרים, מי שמתנגד לעסקה הזו יש לו סיבה להתנגד ואני רוצה להאמין שזה לא ממקום שהחטופים לא חשובים, אלא שזה מחיר יקר מדי. תפיסת העולם שלהם היא לא תפיסת העולם שלי וכנראה שהם חושבים שזה יגרום יותר נזק מתועלת, אבל לתפיסתנו - החיים של האנשים שחיים שם הרבה יותר חשובים מאנשים שעלולים למות. החבר שלי במילואים ובני משפחה שלי במילואים ואנחנו מסכנים אותם בכל יום שהמלחמה הזו נמשכת. חייבים להילחם על החיים, זו המשמעות של העם היהודי. זה גם מוזר לי שההתנגדות מגיעה ממפלגות של דתיים (הציונות הדתית ועוצמה יהודית) - מה יותר חשוב מפדיון שבויים?".
9 צפייה בגלריה
ירדן גונן אחות של רומי גונן במסיבת עיתונאים של מטה משפחות החטופים והנעדרים בדגש על הסכנות העומדות בפני נשים חטופות
ירדן גונן אחות של רומי גונן במסיבת עיתונאים של מטה משפחות החטופים והנעדרים בדגש על הסכנות העומדות בפני נשים חטופות
"גם אם אחותי תחזור - לא נפסיק להילחם בשביל האחרים". ירדן גונן
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
כיכ החטופים
כיכ החטופים
כיכ החטופים, אמש
(צילום: טל שחר)
9 צפייה בגלריה
כיכ החטופים
כיכ החטופים
(צילום: טל שחר)
גיל דיקמן, קרוב משפחתן של כרמל וירדן גת שנחטפו לעזה מבארי, אמר אמש כי המשפחה לא קיבלה עדכון על העסקה: "לא הודיעו לנו על זה כלום, גם לא על שום פרטים אחרים בעסקה. משפחות החטופים מקבלות את כל המידע על העסקה רק מהתקשורת. אנחנו האחרונים בתור. איפה המטה המיוחד שהוקם לשבויים ונעדרים? ואיפה האיש שאמור לנהל אותו (גל הירש)? אף עיתונאי לא אמור לדעת שום דבר על העסקה לפני משפחות החטופים".
על כך נמסר מטעמו של גל הירש: "משפחות קיבלו הודעה שיש עסקה שמתגבשת, יש ישיבת קבינט וגל בישיבה. ברגע שיסתיים יעדכנו אותן. אנחנו מנסים להשאיר אותן בתמונה".
עדן חליפה, בדואית מנהריה: "אני כאן בשביל להשמיע את הקול של עאישה, אני רוצה רק ביטחון וטוב לכל האזרחים והחטופים שיחזרו במהרה. באתי להראות את הקול הייחודי שלי לעולם. אולי הצלב האדום יקשיבו. קיבלתי זכויות שוות וחופש, שירתתי בצבא ואמא שלי חינכה אותי לדו קיום. התחושות שלי הן שעאישה, אביגיל בת השלוש והילד בן עשרה חודשים - כולם צריכים לחזור".
9 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
"כולם צריכים לחזור". עדן חליפה
(צילום: רועי רובינשטיין)
קבינט המלחמה והקבינט המורחב התכנסו אמש, וכעת מתכנסת הממשלה כדי לאשר את עסקת החטופים, שצפויה לצאת לפועל לקראת סוף השבוע. במסגרת העסקה ישוחררו 50 אימהות, ילדים ונשים מבוגרות בארבעה ימי הפוגה - שבמהלכם חמאס ינסה לאתר אימהות וילדים נוספים. ישראל, מצידה, תשחרר 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח - כשלפי העסקה, עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 יקבל חמאס 3 אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים - יום הפוגה.
הסיבה לכלילתן של נשים מבוגרות כבר בעסקה הנוכחית, עם האימהות והילדים, היא שבאמצעות השבתן יוכל חמאס להגיע למכסת החטופים המשוחררים שאליה התחייב, 50. חמאס טוען כי הוא יודע מה מיקומם של 30 ילדים ושמונה אימהות בלבד מתוך כ-50 המוחזקים ברצועה, וכי את שאר הילדים והאימהות מחזיקים גורמים אחרים בעזה. הוא טוען שאת ימי ההפוגה ינצל כדי לאתר את הנוספים, לקראת האפשרות של הרחבת העסקה.
9 צפייה בגלריה
"מה חשוב יותר לעם היהודי מפדיון שבויים?". סמוטריץ' ובן גביר
"מה חשוב יותר לעם היהודי מפדיון שבויים?". סמוטריץ' ובן גביר
"מה חשוב יותר לעם היהודי מפדיון שבויים?". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לפי נתוניה של ישראל, בידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מוחזקים 195 ישראלים, בהם 40 ילדים ו-58 נשים ישראליות, כך שבסך הכול כוללת רשימת החטופים שעשויים להיכלל בשלבים השונים של העסקה 98 בני אדם. ההערכה בישראל היא ש-75 מהם הם כאלה שחמאס יודע היכן הם או יכול למצוא אותם. כך או כך, ישראל העבירה לחמאס את רשימת השמות של ה-98, ואינה יודעת את מי מתוכם הוא ישחרר.
בשלב הראשון של העסקה אמורות להיכלל לפחות 12 נשים מבוגרות, שישלימו את רשימת החטופים המשוחררים ל-50. בנוסף מוחזקים בעזה 41 עובדים זרים, שאינם נכללים בעסקה הנוכחית. לפי ההסכם עם חמאס, ישראל תקבל מדי ערב את רשימת המשוחררים של היום שאחרי, כשהצפי הוא שבימי ההפוגה הראשונים ישוחררו כ-12 חטופים מדי יום. ביום החמישי יודיע חמאס אם מצא חטופים נוספים במהלך ארבעת ימי ההפוגה, ועל כל עשרה חטופים שימצא הוא יקבל יום הפוגה נוסף.
אם חמאס יפר את ההסכם, ישראל תחזור לתקוף, ומבטיחה שחמאס "ישלם מחיר כבד על כל הפרה". בישיבת הממשלה אמש אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים כי במסגרת ההסכם עם ישראל הסכים חמאס לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים והעברה של תרופות אליהם.
באשר לאסירים הפלסטינים נקבע כי כל אסיר שתשחרר ישראל יחזור לביתו, בין אם ביו"ש ובין אם בעזה. בישראל מעריכים שבאופן ריאלי מספר החטופים המשוחררים יעמוד בסופו של דבר על 50 עד 70 איש, אך יש הבנה שאם חמאס יצליח לאתר עוד חטופים - מספר ימי ההפוגה יגדל. גורם מדיני אמר אמש שגם המספר 80 אינו מופרך. הממשלה, למעשה, תאשר מראש שחרור של כ-300 אסירים - כדי להיות מוכנה לשחרור של עד מאה חטופים.
גורם מדיני הסביר אמש כי אחרי שהממשלה תאשר את עסקת החטופים יינתנו לציבור 24 שעות להגשת עתירות נגד העסקה, ולאחר מכן יחל השחרור. הוא הדגיש כי כל המשוחררים הם אנשים חיים, ישראלים ולא זרים. ייתכן שחמאס יבחר לשחרר גם זרים ממדינות אחרות, כמו תאילנד, אך לפי הגורם, שחרור כזה אינו חלק מהמתווה.
פורסם לראשונה: 22:51, 21.11.23