ארצות הברית מובילה מאמץ דיפלומטי קדחתני להרתיע את ישראל מתקיפה בביירות או מהפצצת תשתיות אזרחיות מרכזיות בתגובתה לטבח 12 הילדים במג'דל שמס – כך דיווחה אמש (יום ב') סוכנות הידיעות רויטרס מפי חמישה מקורות הבקיאים במגעים, בהם גורמים רשמיים לבנונים ואיראנים ודיפלומטים מאירופה ומהמזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפה של צה"ל בלבנון. בביירות מקווים ל"התקפה מחושבת היטב"
(צילום: דובר צה"ל )
לפי הדיווח ברויטרס, המאמץ הדיפלומטי בהובלת האמריקנים מתמקד בניסיון להגביל את תגובתה של ישראל ולשכנע אותה שלא לתקוף בביירות צפופת האוכלוסין ובפרבריה הדרומיים (ה"דאחייה") הנחשבים למעוז חיזבאללה, ושלא להפציץ תשתיות כמו נמלי תעופה וגשרים.
סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו סעב, שעומד בקשר עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין מאז המתקפה הקטלנית על מג'דל שמס בשבת, אמר לרויטרס כי ישראל יכולה למנוע את הסכנה של הסלמה דרמטית אם לא תפגע בביירות ובסביבתה. "אם הם יימנעו מפגיעה באזרחים ומתקיפה בביירות ופרבריה, זו תהיה התקפה מחושבת היטב", אמר
אף שגורמים ישראלים רשמיים אמרו ביממה האחרונה שישראל רוצה להכאיב לחיזבאללה אך לא לגרור את האזור למלחמה כוללת, שני דיפלומטים, אחד מאירופה ואחד מהמזרח התיכון, אמרו לרויטרס כי ישראל לא נתנה שום התחייבות להימנע מהפצצות בביירות ובפרבריה או נגד תשתיות אזרחיות.
3 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל התעופה רפיק חרירי
ביירות לבנון נמל התעופה רפיק חרירי
בנמל התעופה הבינלאומי בביירות. גם תשתיות אזרחיות על הכוונת
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
המתווך האמריקני הוכשטיין. בקשר עם בכירים לבנונים
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מחלקת המדינה האמריקנית מסרה לרויטרס בתגובה על הדיווח כי אין בכוונתה להתייחס לפרטי המגעים הדיפלומטיים, אך הוסיפה: "התמיכה שלנו בביטחון ישראל נגד כל האיומים האיראניים עליה, בכלל זה חיזבאללה, נחושה ובלתי ניתנת לערעור". קודם לכן הערב אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי כי לישראל יש זכות מלאה להגיב על התקיפה הקטלנית בגולן.
לפי רויטרס, חמשת הגורמים שאיתם שוחחה הסוכנות ובקיאים בפרטי המאמץ הדיפלומטי שנעשה בימים האחרונים היו מעורבים בשיחות עצמן או קיבלו עדכונים עליהן. לדבריהם מטרת השיחות הייתה לגבש עמדה אחידה בדומה לזו שגובשה באפריל והצליחה אז למנוע מירי הטילים של איראן על ישראל ומהתגובה הישראלית על אדמת איראן לגלוש למלחמה כוללת.
גורם איראני רשמי אמר לרויטרס כי ארה"ב העבירה מסרים לטהרן לפחות שלוש פעמים מאז הטבח במג'דל שמס בשבת, והזהירה אותה שהסלמה במצב תזיק לכל הצדדים המעורבים. דיפלומט צרפתי אמר לרויטרס כי גם פריז מעורבת בהעברת המסרים בין ישראל לחיזבאללה מאז שבת בניסיון להפחית את המתיחות.
פורסם לראשונה: 23:41, 29.07.24